VW Scirocco – pseudo-coupe, dar e mult mai bine marketat ca Opel

Eu unul recunosc, nu mi-aş lua noul VW Scirocco. În primul rând, nu prea mă încântă, arată mult mai bine un Opel Astra GTC sau un Volvo C30. Este adevărat, Scirocco are partea frontală total diferită de a actualului Golf – dar punem pariu că faţa lui VW Golf VI va arăta 90% la fel?

vw-scirocco.jpg

În al doilea rând, de ce să dau mai mult pe un Golf – mai ales că Golf GTI chiar arată ok. Şi când spun Golf, mă gândesc automat la versiunea cu cinci uşi, pentru că Golf îmi sună sinonim cu “practic”.
Mai bine îmi iau un Seat Leon, care are exact aceeaşi mecanică, dar arată muuuuult mai bine. De fapt, am impresia că oamenilor de la Seat li s-a pus bann pe proiectul unui Leon cu doar două uşi, pentru că altfel Scirocco nu şi-ar mai fi avut sensul. Poate va exista un fel de Leon Coupe, dar nu mai devreme de doi ani după Scirocco.

seat-leon.jpg

Pe urmă, e vorba şi de promovarea intensivă pe care i-o face VW, de parcă oamenii de marketing, speriaţi de un insucces al maşinii, au aruncat în luptă resurse monstruoase de sprijin prin reclame şi promo-uri. Pe lângă asta, VW Scirocco este aproape în aceeaşi formă cu VW iRoc, un concept prezentat la Paris în 2006. A, e bine că un concept ajunge aproape neschimbat pe şosea, dar după aproape trei ani? Pentru noul mileniu şi pretenţiile VW… se cam poate râde de oamenii ăştia.

vw-iroc-concept.jpg

Chiar le trebuia Scirocco? Reînvierea unui model de acum aproape 30 de ani… C’mon, asta înseamnă că targetul sunt tipii nostalgici trecuţi bine de 40 de ani? O maşină pentru bătrâni “tineri”? Mda, şi asta, dar VW merge înainte cu politica de evoluţie a speciei: intrarea în segmentul premium a unei mărci care, prin definiţie, ar trebui să rămână abordabilă şi pragmatică.
VW Scirocco vine ca o completare a lui VW Passat CC, o maşină care, în sine, este ok, dar nu ar fi trebuit să poarte badge-ul VW. VW are, în momentul ăsta, câteva modele care se vor life-style: pe lângă cele două enumerate anterior, mai avem New Beetle şi VW Eos, cabrioletul coupe – ambele bazate pe Golf. Şi toate aceste modele au pretenţii mai mari, la nivelul lui Audi. Adică, prin extensie, VW vrea să se păruiască bine de tot cu BMW şi Mercedes.

vw-passat-cc.jpg

Well… stimabililor, dacă vreţi să distrugeţi VW, măcar să o faceţi cu stil, nu? Unde vă poziţionaţi acum? În domeniul maşinilor ieftine nu mai este loc, aveţi Skoda, există coreenii şi vine din urmă Dacia (aoleu, nu am pomenit nimic de chinezi!). În domeniul premium aveţi Audi, dar mai sunt Mercedes şi BMW, branduri pe care VW nu le va egala niciodată ca prestanţă, indiferent ce supermaşină ar purta sigla VW.

Pur şi simplu, VW este un colos care se mişcă din inerţia renumelui câştigat în atâtea decenii CA MARCĂ ABORDABILĂ şi cu o fiabilitate foarte bună. Chestii care acum sunt history. Ştiţi ce se întâmplă cu un mamut când se împiedică? Eh, ne putem imagina…

Cred sincer că lumea se va sătura în curând de Scirocco – va fi o fiţă de care te plictiseşti repede, nu are calităţile unei vedete adevărate. Chiar dacă la început nemţii se vor bate în piept că nu mai fac faţă cererii, pe termen mediu maşina se va devaloriza rapid.

Cel mai bine ar fi ca Scirocco să rămână Goful în două uşi – adică să fie urmat exemplul lui Opel Astra hatchback, versiunea în cinci uşi nefiind acompaniată de una în trei uşi, ci direct de un hot hatch sexy, denumit Opel Astra GTC (cum ar fi fost dacă Opel ar fi aplicat găselniţa VW şi boteza GTC-ul Calibra? cred că ar fi fost superfain – poate se întâmplă la next generation Astra).

opel-astra-gtc.jpg

Deci, dacă Scirocco va avea un preţ mic, apropiat de al Golfului, va avea succes. Dar mă îndoiesc că se va întâmpla asta, e prea tentant să obţii profituri mari dacă marketezi maşina ca o chestie complet nouă, dar pe dedesubt foloseşti tehnică deja existentă, deci reduci cheltuielile.

Ce mi-aş lua în locul unui VW Scirocco? La momentul ăsta, Honda Civic este, de departe, muuuult mai tare (din păcate, cred că preţul va fi mai măricel decât al lui Scirocco…). Nici cu Seat Leon nu mi-e ruşine, îl prefer în faţa oricărui alt model bazat pe Golf. Citroen C4 “coupe”, Opel Astra GTC sau Renault Megane hatch pălesc în faţa factorului noutate al lui Scirocco, doar preţul fiind un avantaj.

honda-civic-type-s.jpg

Cu BMW Seria 1 nu voi compara din principiu acest Scirocco, iar Audi A3 nu îl aduc în discuţie – totuşi, rămân de principiul că Scirocco nu are ce căuta în segmentul premium. Volvo C30 este o chestie interesantă, păcat că nu este suficient de bine individualizat.

Iar în viitorul apropiat abia aştept să văd Alfa Romeo 149, dar şi viitorul hot hatch Mazda3 (dacă mă uit la sorela Mazda2, îi acord un credit mare). Din păcate, un Mitsubishi Lancer sau Subaru Impreza în trei uşi nu cred că vom vedea cel puţin doi ani de acum încolo. Peugeot s-ar putea să facă 308-ul în 3 uşi mai apropiat de conceptul 308 RC-Z, dar şi asta mai întârzie.

peugeot-308-rc-z.jpg

A, şi mai sunt nişte chestii: Ford Mustang, Chevrolet Camaro sau chiar Hyundai Genesis Coupe sunt nişte alternative life-style foarte serioase la Scirocco – mai ales dacă marketingul VW va face greşeala să denumească hot-hatchul drept “coupe”.

Prin urmare, din vara lui 2009, preconizez că va începe declinul lui Scirocco. Dar, na, nu le duc grija celor de la VW, pentru că tot pe atunci vor lansa Golf VI, care va acapara reflectoarele, aşa încât să nu se vadă faptul că Scirocco se duce pe apa sâmbetei.

vw-scirocco-back.jpg

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *