21/10/2015

Accident tragic, polițist mort. De ce ar trebui să fie revoltător

Seara de marți 20 octombrie, sunt în mașină cu soția, ne croim drum spre casă într-un București aglomerat și asaltat de o ploaie măruntă și enervantă. Simt că mă ia durerea de cap de la concentrare. Ștergătoarele se chinuie să dea la o parte mâzga nenorocită, care nu se curăță nici măcar cu lichidul de parbriz. Farurile mașinilor se reflectă în asfaltul ud ca într-o oglindă, la fel și stopurile. Iar proiectoarele de ceață agresive și lămpile de ceață de un roșu anormal agasează retina ca într-un interogatoriu din filmele cu comisarul Moldovan. Ce să mai spun de gropile disimulate sub bălți, bordurile nesemnalizate care se pierd în peisaj ori marcajele care au devenit invizibile. De-abia aștept să scap de mini-infernul ăsta.

Într-o altă parte a Bucureștiului, un aget de la circulație, călare pe motocicleta lui, este într-o misiune de rutină. În aceleași condiții prin care am trecut și eu, doar că omul e pe două roți. E antrenat și pregătit pentru situații de orice fel, e cu ochii-n paișpe, e atent la ce i se comunică prin stație. Dar și el e om.

politia moto accident bucuresti - oraan2
Casca de pe caldarâm, lângă groapa criminală, spune multe

Ploaia măruntă îi pune bariere în fiecare secundă, stropii nenorociți îi asaltează viziera permanent, contribuind la un stres suplimentar. Și retina lui e asaltată de farurile celor din față, ba chiar reflexiile din asfalt (care dublează, practic, lumina orbitoare) sunt mai intense, pentru că, stând în șaua motocicletei, capul polițistului e plasat mai sus. Mai punem pe listă și luminile insistente ale girofarurilor, al căror efect stroboscopic nu are cum să nu afecteze creierul.

Și deodată, obstacolul. Din neantul beznei transformate ireal de luminile amețitoare se-nfiripă-ntr-o fracțiune de secundă pericolul. Agentul este experimentat, este antrenat, este pregătit pentru orice. Dar, de această dată, cerebelul ocupat cu multe calcule întârzie exact o fracțiune de secundă identificarea situației apărute brusc în calea motociclistului. Semnalul de alertă inundă creierul, adrenalina comandă toate mecanismele din subconștient pentru evitare, toată experiența se concentrează în acea fracțiune de secundă…

… dar inevitabilul tot se produce. Motocicleta sofisticată nu poate triumfa asupra limitelor fizicii. ABS-ul mărește distanța de frânare pe carosabilul umed, vehiculul pe două roți nu e nicidecum la fel de controlabil ca o mașină pe patru roți când aderența e precară, evitarea gropii semnalizate e tardivă.

politia moto accident bucuresti - oraan3
Cu așa ceva trebuie semnalizate lucrările de pe carosabil. Pentru a evita accidentele. De ce autoritățile refuză să înțeleagă asta?

Semnalizată? Popicii portocalii plasați cu zeci de metri înaintea gropii – unde sunt? Barierele reflectorizante – unde sunt? Luminile de avertizare, care să conducă traficul pe lângă problemă – unde sunt? Doar o amărâtă de bandă galbenă (neflectorizantă!), bătută de ploaie și de vânt și pe care o observi prea târziu. Așa se semnalizează în capitala României de la început de secol XXI o capcană mortală, adâncă de câțiva metri. Și care l-a învins pe un agent de poliție de numai 28 de ani într-o seară ploioasă de marți-trei-ceasuri-rele.

Drama acestui polițist se pierde în noianul de știri și informații de tot felul, se adaugă statisticilor reci, poate chiar e luată la mișto de cretinii pentru care poliția e sinonimă cu garcea. Însă adevărul este altul: cauza acestei drame stă în incompetența autorităților. Care sunt incapabile de o viziune de ansamblu privind consensul cu diversele regii care trebuie să facă reparații ce presupun intervenții asupra carosabilului. Nimănui dintre cei responsabili nu-i pasă de detalii, sunt ignorate în mod criminal regulile de bază privind siguranța și orice astfel de accident este uitat foarte repede.

Apa trece, pietrele rămân. Pe principiul ăsta, drama trece, incompetența rămâne. Și nimeni nu învață nimic. Iar într-un viitor, mai mult sau mai puțin îndepărtat, vom vedea din nou o știre de 30 de secunde despre cineva care a pățit-o din cauza incompetenței autorităților, inginerilor, muncitorilor. Eu, tu, altul – cine va trage ”lozul câștigător”? Vom afla. Dacă lucrările de genul celei care au omorât recent un agent de circulație vor continua să nu fie semnalizate corespunzător.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *