Alegere pentru un începător: Suzuki SX4 sau Jimny?

Userul ”raul” vine cu o dilemă foarte interesantă, mai ales că implică o mașină dragă mie – Suzuki Jimny. Iată despre ce este vorba:

Salut,

Vreau sa-mi iau prima mea masina. Deci sunt incepator.
M-am oprit la doua modele: Jimny si SX4. Am citit multe despre fiecare; avantaje dezavantaje – adevarul e ca nu le poti compara fiind din clase diferite dar ca pret sunt cam la fel.
Nu sunt pasionat de offroad, nu am de gand sa modific vre-una ci doar ocazional sa ies pe drumuri de tara, munte la fotografiat.
Ce ma atrage la Jimny:
Exclusivitatea – nu vezi multe prin oras, design-ul care nu se demodeaza (unii ar spune pt. ca e deja demodat – mie imi place si Samurai-ul)
Performantele offroad conteaza dar nu cred s-o solicit la cat poate ea.
Manevrabilitatea in oras datorita dimensiunii – la fel si vizibilitatea.
Consum de combustibil.
Ce ma ingrijoreaza: viteza mica de croaziera pentru iesiri in afara orasului. Ocazional conduc o Insignia automata a sorei mele si ma speriu ce usor ajung la 120km\h fara sa-mi dau seama. Cred ca la Jimny simti viteza imediat, dar totusi poate e cam inceata?

Despre SX4 nu m-am documentat mult, doar ca alternativa daca ma convinge cineva sa nu-mi iau Jimny. Imi dau seama ca pentru un incepator, SX4 e o alegere safe cand nu stii ce vrei. Cum e ca si constructie? Nu m-as bucura sa vad ca zboara plastice din ea, mai ales ca sunt cam neglijent + incepator deci iti dai seama…

Intrebarile principale:
1. Cum stau masinile la capitolele fiabilitate?
2. Jimny e chiar asa nepotrivit pentru altceva decat pentru drumuri forestiere si plimbari prin oras?

Multam fain,

p.s. inteleg din comentarii ca ai sau ai avut Jimny.

 

Ei bine, răspunsul meu îl puteți citi în continuare:

Salut,

Da, am fost posesor de Jimny (chiar un posesor mandru si pasionat), deci iti pot da multe sfaturi in privinta acestei masini. Cu SX4 am facut doar teste, deci din punct de vedere al fiabilitatii nu am experiente personale. Incerc, totusi, sa clarific diferentele majore dintre aceste doua masini.

Inteleg ca nu vorbim de masini noi, ci de masini second hand? Atentie, in cazul masinilor noi Suzuki S-Cross i-a luat locul lui SX4, deci sa nu facem confuzii. Apoi, daca vrei sa compari SX4 cu Jimny, trebuie neaparat luata in considerare o varianta cu tractiune integrala pentru SX4 (pentru ca, SX4 fiind un crossover, de fapt, s-a vandut atat cu tractiune doar fata, cat si cu sistem de tractiune 4×4 – dar mult diferit fata de cel de pe Jimny).

suzuki sx4 jimny - oraan1Bun, Jimny este un offroader, iar SX4 un crossover (sau un fel de SUV-ulet mic). Jimny are sasiu separat de caroserie, pe cadrul sasiului fiind montate motorul, transmisia si trenul de rulare – ceea ce inseamna ca vibratiile si socurile, mai ales in offroad, sunt preluate in mare parte de sasiu. SX4 e o masina cu caroserie autoportanta – adica motorul, transmisia si trenul de rulare sunt fixate pe caroserie, asa incat rigiditatea acesteia tinde sa scada in timp, mai ales daca masina e supusa la socuri multe (adica daca se merge mult prin hartoape in loc de asfalt cat de cat bun).

Datorita structurii sale, Jimny ofera unghiuri bune de trecere, iar faptul ca are si reductor ii confera aptitudini foarte bune in teren accidentat. Pe de alta parte, masina e mai mult inalta decat lata, deci riscurile de rasturnare sunt maricele, iar structura de offorader il face inconfortabil pe sosea si mai putin manevrabil. In contrapartida, SX4 are un comportament mult mai sigur pe sosea (e mai joasa si mai lata, dar si gandita mai mult pentru rulajul pe sosea), insa caroseria expune masina mai mult pe drumurile desfundate, deci se preteaza la iesiri pe offroad foarte usor. Oricum, in offroad experienta se castiga in timp si trebuie invatate multe reguli, uneori pe propria piele. Rezumand, SX4 e mult sub capacitatile lui Jimny in teren, in timp ce Jimny e foarte modest pe sosea comparativ cu SX4.

suzuki-sx4-jimny---oraan2Mai trebuie luata in calcul si siguranta. SX4 sta mult mai bine ca Jimny in ce priveste protectia pasagerilor, atat din punct de vedere al airbagurilor, cat si al deformarii caroseriei si preluarii energiei de impact. Jimny e foarte slab in cazul unui accident, iar spatiul mic poate duce la ranirea grava sau foarte grava ori fatala a pasagerilor. N-am avut astfel de ghinioane cu masina mea, dar tot timpul eram constient ca sunt mult mai expus in Jimny decat in cazul altor masini de sosea. A, pe langa problemele tinand de stabilitatatea in viraje, Jimny e vinovat si de performante precare in ce priveste franarea. Ma rog, sunt compromisuri cu care inveti sa traiesti, dar conteaza mult daca nu vrei sa faci rabat de la siguranta. Deci eu unul recomand SX4 daca integritatea propriei persoane e foare importanta.

Jimny e o combinatie interesanta de masina de oras si masina offroad. Dimensiunile mici si faptul ca stai ceva mai sus la volan sunt de ajutor in oras, iar structura robusta e binevenita daca vorbim de gropi ori de borduri. Consumul e relativ decent, in functie de trafic variind intre 8 si 10 litri/100 km. Motorul mic transmite puterea puntii spate, iar puntea fata se cupleaza de la o maneta sau, la modelele dupa 2005, de la un buton din bord. Reductorul e bun doar in offroad mai serios, in rest e doar o greutate in plus. Partea neplacuta e ca nu e indicata utilizarea lui Jimny in regim 4×4 daca e uscat pe jos, deoarece se uzeaza cam mult componentele transmisiei. Si, fie vorba intre noi, sa folosesti un Jimny doar ca masina de oras mi se pare total nepotrivit, nu pentru asta a fost facuta masina. E ca si cum ai folosi un Ferrari ca sa mergi ca un pensionar prin oras…

Suzuki SX4 mi se pare o combinatie mai interesanta ca all-rounder. Dimensiunile sale de masina de oras il fac manevrabil in mediul urban, iar suspensia e cu mult mai confortabila decat a lui Jimny, in conditiile in care denivelarile si bordurile nu sunt un impediment. Daca se iese de pe asfalt, pe drumurie de macadam sau drumuri forestiere usoare, nu apar probleme, deoarece garda la sol mai inaltuta decat a unei masini de oras obisnuite face fata cu brio. Trebuie putina atentie la abordarea unor obstacole mai maricele, deoarece SX4 nu are unghiurile de trecere ale unui Jimny. In rest, probabil ca incepator nici macar cu un Jimny preparat nu ai ataca obstacole mari, cata vreme nu ai castiga niste experienta de offroadist… Deci nu mi-as face probleme ca risti sa te bagi in situatii foarte delicate cu SX4. Eventual atentie ceva mai mare la zonele alunecoase (in special cu noroi), unde o mare responsabilitate o are cel de la volan, dar si pneurile masinii.

suzuki-sx4-jimny---oraan3

Fata de Jimny, SX4 e cu mult mai bun la drum lung (dar, comparativ cu alte masini, e doar decent, deoarece o masina de dimensiuni mici, deci ofera un confort doar rezonabil si performante doar multumitoare – aici ma gandesc la Insignia de care spuneai, care e cu totul alta mancare de peste si e gandita pentru rulajul la drum lung). Daca Jimny-ul pare sa-si atinga limitele la circa 100 km/h (viteza de la care zgomotele la rulare incep sa devina foarte mari, Jimny avand aerodinamica unei caramizi…), SX4 e ok la aceste viteze, oferind in primul rand o stabilitate mult mai buna si un control superior. Pe autostrada, SX4 e cam galagios, dar in limite rezonabile, nefiind mai rau decat o citadina normala. In privinta performantelor conteaza nu doar aerodinamica, ci si motorizarea: Jimny are un motor de 1,3 litri, care-si transmite puterea mai putin eficient la puntea spate. In timp ce modelele SX4 cu tractiune integrala sunt cu motorul pe benzina de 1,6 litri, cu rezerve mai bune de putere.

suzuki-sx4-jimny---oraan4Apropo, tractiunea integrala a lui SX4 e simplista fata de a lui Jimny. In cazul micului offroader, vorbim de cuplaje mecanice, robuste. In cazul lui SX4, tractiunea se face pe puntea fata, iar, cand electronica sesizeaza ca rotile fata derapeaza, cuplul este transmis si rotilor spate printr-un vascocuplaj. Exista si posibilitatea de a bloca diferentialul, dar, fata de un cuplaj mecanic, creierul electronic sesizeaza cand temperatura din vascocuplaj depaseste o limita de siguranta si decupleaza spatele. In traducere, incercarea de a face offroad vitejeste este taiata din fasa… Insa, pe sosea, in modul Auto al tractiunii integrale Suzuki SX4 e mult mai sigur de condus decat un Jimny in mod 4WD. In rest, pe drumuri de tara sau de munte ori pe tapsane de iarba tractiunea AWD a lui SX4 e ok, trebuie doar tinut seama de faptul ca, pana la urma, contactul dintre masina si calea de rulare se face prin intermediul a patru pete de contact – pneurile. Cum pneurile de sosea sunt concepute sa asigure o aderenta cat mai buna pe asfalt, ar fi stupide pretentiile ca acestea sa fie imbatabile pe noroi, iarba uda, nisip sau zapada. Aici deja vorbim de logica elementara a celui de la volan, corect?

Uf, nu stiu ce sa mai zic… Eu unul nu recomand Jimny decat daca proprietarul are de gand sa devina fan offroad. Altfel, SX4 mi se pare un all-rounder mult mai inspirat, care ofera mai mult spatiu, mai mult confort, siguranta mai buna si un comportament general mai bun. Faptul ca SX4 a fost fabricat in Ungaria nu cred ca e un minus, fiabilitatea tinand mult mai mult de modul de utilizare si, mai ales, de intretinere a masinii de catre precedentii proprietari. Din acest punct de vedere, Jimny poate fi riscant: daca s-a folosit mult in offroad, poate fi foarte uzat la partea mecanica, iar asta inseamna costuri mari; daca s-a folosit mult in regim 4×4 pe asfalt uscat, din nou poate prezenta uzuri mari la sistemul 4×4, deci iar costuri mari… SX4 e, in general, folosit ca masina de oras care inspira mai multa siguranta, mai ales datorita sistemului 4×4. Cred ca riscurile ca un SX4 AWD sa fi fost abuzat sunt mici, dar, evident, o verificare mai amanuntita inaintea achizitiei nu trebuie omisa.

In final, din cate am inteles ca ai vrea de la prima ta masina, cred ca un SX4 e mai potrivit decat un Jimny. Recomand, totusi, o versiune pe benzina, nu diesel, aceasta putand pune probleme de fiabilitate mult mai mari decat benzinarul. Well, succes in alegere.

VREI ȘI TU MAȘINĂ? CLICK AICI PENTRU O PĂRERE

4 Comments

  • Buna ziua,

    Va rog cateva recomandari despre land rover freelander sau orice altceva suv 4X4 tractiune integrala (rav4, kia sportage), de preferat diesel, care sa se prezinte bine atat in oras (sau un drum pe autostrada – eventual la o viteza mai mica) dar sa poata sa urce linistit un drum dificil de munte/forestier ( nu off-road). Sofer 20 ani pe diesel-uri.
    Va multumesc anticipat.

    • SUV-urile asa-zise 4×4 au sisteme de tractiune integrala foarte simpliste, total diferite de masinile offroad. In principiu, tractiunea se face pe rotile fata. Cand acestea derapeaza, un sistem electronic comanda transmiterea puterii si spre rotile spate (prin intermediul unui cardan, cu un cuplaj electronic limitat ca performante), astfel incat gradul de siguranta creste sensibil fata de o masina care are doar tractiune fata. Exista si modele la care cuplarea puntii spate poate fi „blocata” (uzual de la un buton „LOCK”), dar aceasta actiune nu e recomandabila pe asfalt uscat, ci doar daca e ploaie/zapada sau se iese de pe asfalt.

      Pe de alta parte, aceste sisteme 4×4 presupun si mai multe complicatii tehnice si necesita ceva mai multa atentie la mententanta – daca vorbim de masini second hand, in functie de cat de bine a fost intretinuta masina sau de cat de mult s-a abuzat de sistemul 4×4, pot aparea probleme tehnice mai mici sau mai mari. Deci mai mult sau mai putin costisitoare.

      Din punctul meu de vedere, cel mai bun sistem 4×4 pentru un SUV il ofera Subaru Forester. Apoi puncte bune primesc si Nissan X-Trail, Suzuki Grand Vitara, Mitusbishi ASX/Outlander sau Toyota RAV4. Prima generatie Land Rover Freelander e cam palida la capitolul 4×4, dar a doua generatie e mult mai bine gandita (e adevarat, vorbim si de o complexitate electronica mult mai mare, deci cresc riscurile unor probleme, mai ales daca masina a cam fost utilizata prin offroad). De fapt, cam aici e problema SUV-urilor: desi au performante foarte slabe in offroad, multi cred ca pot „lua muntii in piept” cu astfel de masini, deci trebuie verificata cu mare atentie partea de sub masina si sistemul 4×4.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *