Break motor benzină, pentru drumuri lungi, la 15.000 euro

Userul ”Lucian” îmi propune o ecuație interesantă:

Salut,
Am nevoie de ajutorul tău pentru achiziționarea unei mașini. Locuiesc în străinătate și vin în tara de 2 ori pe an în total 2 luni. Am nevoie de o mașină brek pe benzina 1.6 1.8 cu portbagaj mare pana în 15000 eur.(nu neapărat noua). Prima opțiune ar fi Toyota Auris Touring Sports.
Ford Focus Wagon.
Opel Astra Tourer
Hyundai i40
Aștept răspunsul tău. Merci

Ei bine, răspunsul meu s-ar putea să îl mire:

Salut,

Principial, daca masina e folosita preponderent la drumuri foarte lungi, urmand a fi si mult incarcata (cu bagaje si familia, presupun), o alegere mai indicata pentru un astfel de break pare sa fie motorul diesel. In conditii similare de putere cu a unuia pe benzina, dieselul e mai eficient, are un cuplu mai bun (deci se comporta mai bine la depasiri sau in urcari) si consuma mai putin la viteze mari. E adevarat, in mediul urban dieselul e mai torturat decat un motor pe benzina, dar, din ce inteleg, masina e gandita mai mult pentru aceste drumuri lungi pana in tara si inapoi, deci foarte probabil va fi utilizata extrem de putin in mediu urban (in aceste cazuri, de preferat este sa se alimenteze cu motorina superioara, motoarele diesel noi fiind cam pretentioase si fragile).
Totusi, daca tot vorbim de prima optiune Toyota Auris Touring Sports, voi depasi faza ”benzina vs. diesel” si voi propune direct varianta hibrida a acestui model. E adevarat, de nou un astfel de break hibrid e prea scump fata de bugetul avansat, depasind 20.000 de euro (citeșe aici testul meu cu noua versiune). Insa in domeniul second-hand se pot gasi variante la un pret mult mai acceptabil. E adevarat, 15.000 euro pentru un Auris Touring Sports Hybrid e cam rar, dar undeva pana in 17.000 euro am vazut mai multe oferte pe mobile.de – daca ne gandim si la factorul negociere, poate se obtine un pret chiar interesant, in jur de 16.000 euro sau chiar mai jos.
De ce vorbesc despre versiunea hibrida? In primul rand, date fiind drumurile lungi, aceasta versiune vine standard cu o cutie automata, ceea ce imbunatateste sesizabil confortul la rulare. Pe autostrada nu e asa vizibil, dar pe drumuri normale sau in mediul urban lucrurile se schimba radical. Apoi, e o masina cu motor pe benzina care ajunge sa consume cat un diesel similar ca putere (exemplu, testul meu cu versiunea pre-facelift, dar hatchback). Nu in ultimul rand, fata de un diesel modern, cu turbocompresor, sistem de injectie common-rail si sisteme complexe de tratament a gazelor de ardere, sistemul hibrid este mult, mult mai fiabil, combinand un motor pe benzina mai simplist si un motor electric foarte simplu constructiv, in timp ce bateria si-a dovedit pana acum fiabilitatea pe modelele Prius. Eu unul recomand hibridul in locul unui diesel sau chiar a unui benzinar normal (chiar daca diferenta de pret ar putea fi considerata mare, comportamentul si fiabilitatea hibridului sunt net superioare in majoritatea covarsitoare a cazurilor).
Mai e un aspect: modelul Auris Touring Sports Hybrid a fost lansat recent, pe la finalul lui 2013, deci pe piata second hand se gasesc modele de maximum 2 ani vechime, cu rulaje mici sau decente. Multe dintre masini au fost folosite de firme, iar asta deja poate fi incadrat la capitolul avantaje, deoarece multe firme din afara beneficiaza de sisteme de monitorizare a flotei, ceea ce inseamna ca sunt utilizate mai atent si intretinute mai grijuliu. Evident, nu e o regula generala, intotdeauna exista riscurile loteriei second hand… Eu, insa, prefer sa risc cu un astfel de hibrid la acest moment.

Daca aceasta varianta iese din discutie si ne raportam strict la modelele mentionate, consider ca Ford Focus Wagon cu motorul de 1,6 litri ar putea fi o varianta mai interesanta, cu un comportament rutier mai ok. Auris Touring Sports cu motor pe benzina e cam la acelasi nivel cu Opel Astra Tourer. Iar Hyundai i40 e mai spatios, fiind dintr-o categorie superioara – atentie, insa, in Europa e mai popular cu dieselul de 1,7 litri, nu prea recomandabil.

Cam atat din partea mea, succes la alegere

VREI ȘI TU MAȘINĂ? CLICK AICI PENTRU O PĂRERE

7 Comments

  • Din pacate nu m-am facut inteles prea bine si nu e vina ta. Prin faptul ca traiesc in strainatate nu m-am referit ca va trebui sa vin si sa plec cu masina. Nu, eu stau in stainatate si as vrea sa folosesc masina doar in tara cca 2 luni pe an(deci voi face un nr mic de km anual). Din ce am inteles de la tine tu imi recomanzi fordul focus in detrimentul toyota. Eu ma gandeam la toyota pentru fiabilitate pentru ca am de gand sa tin masina 8-10 ani.
    Merci oricum de sfaturi.
    Toate cele bune.

    • Salut,

      Intr-adevar, am inteles altceva: ca masina ar fi utilizata pentru drumul lung spre tara si inapoi, de cateva ori pe an :)
      In cazul in care urmeaza sa fie utilizata sporadic, intr-adevar, o masina pe benzina e o alegere mai convenabila, desi regulile raman cam aceleasi: benzinarul e mai ok in regim urban intermitent, in timp ce dieselul e mai ok la drumuri lungi, cand masina e si incarcata.
      Acum, insa, apare un alt factor: cat de mult sta imobilizata masina? In cazul unei masini hibride, cum sugeram initial, bateria sistemului hibrid este afectata chiar si foarte grav de perioadele lungi de stationare – in cazul unui Auris Hybrid, de exemplu, bateria nichel-hidruri necesită pornirea si rularea cativa km a masinii o data pe luna, cel putin. Din experientele utilizatorilor de Prius de pana acum, tinutul pe dreapta 2-3 luni a dus la scaderea grava a performantelor bateriilor, ba chiar si la necesitatea inlocuirii acestora. E vorba de un efect electrochimic de descarcare latenta, care nu poate fi contracarat decat prin punerea in functiune a sistemului hibrid periodic, pentru ca bateria sa ramana in conditii optime.
      In rest, cand o masina sta mult pe dreapta, de cele mai multe ori apar probleme cu deformarea discurilor de frana, dar si a pneurilor si a geometriei rotilor (masa masinii exercita timp indelungat o presiune asupra acelorasi parti ale pneurilor si jantelor, dar si a discurilor, iar cand masina e pusa in miscare deformarile respective, cumulat cu alte probleme de functionare deficitara din cauza ungerii precare, in amortizoare sau in bucsi, pot duce la probleme imprevizibile si, de cele mai multe ori, la costuri maricele de remediere). E unul dintre motivele pentru care masinile second hand cu rulaj anual foarte mic sunt de evitat – de regula, sunt masini care au stat mult pe dreapta. Masina are multe componente si subsisteme gandite sa functioneze mai mult sau mai putin intensiv, altfel intervine o degradare naturala a metalului, cauciucului, plasticului, etc.

      In ce priveste fiabilitatea, da, sunt de acord ca Toyota are o reputatie mai buna, dar eu as pune pariu ca, in conditiile utilizarii rare, masinile se degradeaza pe loc aproape la acelasi nivel, indiferent de brand… In plus, din cauza devalorizarii rapide in primii 1-2 ani a masinii noi, nu cred ca merita achizitionata o masina nou-nouta, ci mai degraba una second hand putin rulata si cu vechime mica, de preferat de la un dealer care sa si ofere garantie. Insa si aici ajungem la o intrebare interesanta: merita cumparata o masina sau poate devine mai convenabila solutia… rent-a-car? Detinerea unei masini inseamna niste cheltuieli: carburantul (ok, am stabilit ca rulajul anual va fi mic, dar la un consum de 7-8 litri/100 km si pana in 5.000 km/an, tot trebuie consumati vreo 400 de litri, care inseamna 2.000 de lei); reviziile (in general, reviziile e bine sa fie facute anual, deoarece succesiunea sezoanelor cald si rece are repercusiuni si asupra uleiului din motor sau a altor componente – in functie de masina, 100-150 de euro pe an se duc pe revizii); impozitul anual, RCA-ul si, eventual, CASCO (impozitul si asigurarea obligatorie probabil nu reprezinta costuri mari, dar CASCO devine o povara serioasa, mai ales daca masina nu prea e rulata); roti de iarna / roti de vara, parcarea masinii, rezolvarea problemei cu tinutul pe dreapta prea mult timp… Toate sunt maruntisuri, dar, global, ajungem la costuri interesante, care ar putea duce la concluzia ca nu prea merita cumparata o masina. E adevarat, trebuie analizata oferta din piata de rent-a-car, dar eu sunt de parere ca o masina nu reprezinta o investitie, ci o cheltuiala. De exemplu, prin http://www.autonom.ro o masina compacta de genul Opel Astra sau Ford Focus (e adevarat, nu break, ci hatchback) inseamna o chirie de circa 1.000 de euro pentru o luna – la care se adauga banii de benzina. Deci, anual, lucrul asta ar insemna cheltuirea a 2.000 de euro pentru utilizarea unei masini in tara, deci suma de 15.000 euro ar ajunge pentru vreo 7 ani… In conditiile in care bataile de cap cu costurile aditionale, plus problema mentinerii neutilizate a masinii, ar disparea total. Da, stiu, o masina poate fi revanduta ulterior, dar genul asta, break pe benzina, are prea putina cautare, iar decaderea motoarelor cu ardere interna va continua in ritm accelerat – asa incat, in 2020, un break benzinar Focus sau Auris, care au costat 13-15.000 euro acum, nu cred ca vor mai valora nici macar 5.000 de euro (si asta in conditii de uzura rezonabila).

      Ok, sper ca au fost utile lucrurile spuse de mine, succes in alegere.

  • salut, sunt interesat si eu de o astfel de masina. M-am gandit la o Honda Civic Tourer cu motorul de 1.8 benzina care se incadreaza ca pret in 15000 E, dar nu stiu daca motorul este recomandat pentru utilizare preponderent urbana sau extraurban.

    • Salut,

      In principiu, un motor pe benzina rezista mai ok decat unul diesel in mediul urban, intermitent (ma rog, daca motorul pe benzina are si el turbo, ca motoarele diesel, lucrurile stau cam la fel – deci observatia mea e valabila in general pentru motoarele pe benzina aspirate).
      Referitor la Civic Tourer, motorul pe benzina va fi in mod clar mai gurmand decat motorul diesel, atat in oras, cat si in afara – unde motorul diesel e avantajat si de cuplul motor mai bun, un atu mai ales daca masina este incarcata (chestie care conteaza cel mai mult la depasiri).

      In principiu, Honda e specialista in motoare pe benzina, iar daca nu se merge permanent sportiv, eu cred ca motorul pe benzina e o foarte buna alegere (chiar daca, asa cum spuneam, are consumul mai mare decat motorul diesel). Deci, din punctul meu de vedere, 1.8 benzina e foarte ok, atat in mediul urban, cat si in mediul extraurban.

  • salut, ce parere ai de motorul de 1.8 benzina de la Honda Civic Tourer? Eu am de cand sa ma mut din oras undeva la 15-18 km, si voi fi nevoit sa fac naveta. Cum se preteaza un motor pe benzina de cilindree mai mare, dar de generatie mai noua? multumesc.

    • Salut,

      15-18 km nu reprezinta o distanta mare si presupun ca o buna parte din aceasta distanta va fi prin localitati adiacente, cu trafic destul de apropiat de cel din oras. Motorul pe benzina al japonezilor e bine gandit si ofera un raport rezonabil intre consum si performante. Eu unul consider ca e ok, mai ales daca se va folosi preponderent in mediul urban.
      Sincer, nu stiu ce sa raspund la intrebarea ”cum se preteaza motorul?” :) Un diesel sigur ar fi mai economic, dar e si mai scump la achizitie, deci trebuie facut un calcul de amortizare in acest caz.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *