Ce e de ales la 5.000 de euro: Astra, Golf sau Megane Sedan?

Florin este începător și vrea să-și ia o mașină, dispunând de maximum 5.000 de euro. Iată mailul său:

Sunt un sofer incepator si vreau sa-mi cumpar si eu prima mea masina.Am un buget de maxim 5000euro.Masina o sa fie folosita mai mult in oras si cateva drumuri ocazionale la tara sau vacanta.Sigur nu o sa depasesc 10000km pe an.Dupa aspectul exterior am 3 masini preferate:opel astra hatchback model dupa2004,w golf v si renault megane sedan.La partea tehnica si motorizari nu ma prea pricep de aceea te rog daca se poate sa-mi dai niste sfaturi:care motorizari sunt recomandate,care sunt mai fiabile etc. orice sfat este binevenit.

Salut, Florin

In primul rand, cand spui “buget”, trebuie sa te gandesti si la cheltuielile conexe, nu doar la pretul masinii. Adica la timbrul de mediu (daca masina se aduce de afara sau e inmatriculata in RO inainte de 2007), la costurile de transport (de afara inseamna niste sute de euro), la costurile pentru inmatriculare. Apoi mai conteaza sa ai niste bani si pentru remedieri de baza (de exemplu, e bine de schimbat distributia dupa achizitionare, mai ales daca vorbim de un kilometraj mare, dar si de facut revizie si de schimbat unele consumabile, precum placutele de frana). Prin urmare, banii pentru masina raman mai putini – nu pot spune cat, deoarece depinde de mai multi factori, cum am spus mai sus.

Apoi, daca se ruleaza putin, e de preferat un motor pe benzina. In general, comparand motorizari pe benzina si diesel relativ apropiate ca performante, dieselul merita daca se parcurg anual minimum 20.000 km. Altfel, motoarele pe benzina sunt recomandate, mai ales daca se utilizeaza mai mult in mediul urban, unde sunt mai bine adaptate datorita constructiei. In plus, sistemele de injectie moderne ale motoarelor diesel sunt mai fragile la calitatea combustibilului si la servisare, deci benzinarele promit mai putine probleme. In cazul tau, devine clar ca nu prea merita o masina diesel, ci pe benzina.

Spui ca pui accentul pe aspectul exterior. Esti sigur ca nu considerentele de ordin practic primeaza? :) Totusi, enumeri doua modele compacte hatchback si un sedan, care vine cu un portbagaj mai incapator. Sa vedem despre ce masini este vorba.

1. Opel Astra H (2004 – 2012)

Este un model de clasă compactă bine cotat pe piața second hand, iar motorul pe benzină de 1,6 litri și 100 CP este cel mai echilibrat și cel mai des întâlnit. Un preț minim pentru un model bine întreținut și care nu depășește 200-250.000 km este de circa 3.000 de euro. Însă în general e vorba despre modele din primii ani de fabricație, care nu au fost ocolite de probleme electrice, fiind sesizate și defecțiuni sau uzuri premature ale casetelor de direcție.

1-opel-astra-h-second-hand-oraan

Motorul de 1,6 litri e solid și merită mai mult decât cel de 1,4 litri și 90 CP, fiind mai performant (mai capabil în condiții de sarcină, să nu confundăm cu sportivitatea…) și doar ușor mai gurmand. În plus, diferența de preț între 1.6 și 1.4 este foarte mică, deci recomand motorul de 1,6 litri.

2. VW Golf 5 (2004 – 2009)

Imi iau libertatea sa consider ca te referi la VW Golf 5, nu la VW Golf 4 :) Golf-ul e rivalul direct si, de fapt, cel mai important pentru Opel Astra H, fiind avantajat de suspensia independenta spate, deci de un comportament rutier mai bun. De asemenea, calitatea plasticelor e considerata mai buna, modelele mai echipate dand impresia de masina superioara. In schimb, folclorul care spune ca Golf-ul e mai fiabil decat Astra nu mi se pare realist, cele doua modele situandu-se cam la acelasi nivel, dupa parerea mea.

2-vw-golf-5-second-hand-oraan

Motorul de 1,6 litri de pe Golf  are injectie directa, ceea ce-l face mai complex decat motorul de 1,6 litri de pe Astra, deci pot aparea probleme mai costisitoare, de exemplu la distributie sau la sistemul de injectie. In general, insa, vorbim de un propulsor solid, pe care il recomand in detrimentul mai micului 1,4 litri. In aceleasi conditii de kilometraj si ani de fabricatie, Golf 1.6 e mai scump cu circa 500 de euro fata de Astra 1.6, suma care cred ca e justificata mai mult de tinuta de drum mai buna si de calitatea superioara a interiorului decat de fiabilitatea mai buna.

3. Renault Megane II Sedan (2002 – 2009)

Cea de-a doua generatie a lui Renault Megane a fost lansata in 2002, surprinzand prin designul nonconformist al partii din spate. Versiunea sedan face masina sa arate mai normal, in plus fiind si mai spatioasa decat un hatchback. In 2006 a primit un facelift, care a rezolvat multe probleme de calitate, dar si de fiabilitate – nu sunt putine problemele de electrica si electronica, de directie, de frane sau de suspensie, valabile pentru modelele dinainte de 2006.

3-renault-megane-sedan-second-hand-oraan

Prin urmare, este recomandabila varianta facelift, dupa 2006. Ca motorizare, din nou, benzinarul de 1,6 litri si 110 CP e cel mai bun compromis, desi e considerat ceva mai gurmand decat al precedentilor doi rivali. Preturile pentru modele in stare buna si cu un kilometraj de circa 200.000 km incep de pe la 2.500-2.800 de euro, Megane fiind mai accesibil decat Astra si Golf. Iar versiunile facelift, dupa cum spuneam, au fost imbunatatite la multe capitole, cele mai multe probleme ramanand de natura electrica (dar nu dramatice).

Megane are o suspensie mult mai confortabila decat ale modelelor germane, dar asta ar putea fi o problema daca precedentii proprietari nu s-au sinchisit de gropi, asa incat trebuie neaparat verificate si amortizoarele si bucsele, dar si caseta de directie. In plus, Megane-urile sunt, in general, foarte bine echipate, deci promit un nivel de dotari mai bun decat rivalii la preturi similare.

Un ultim lucru, care face referire la orice masina second hand: vorbim de o mare loterie in domeniul masinilor uzate, pentru ca fiabilitatea depinde foarte mult de modul in care a fost utilizata si intretinuta masina. Deci exista riscul ca o masina cotata ca fiabila sa aiba, de fapt, probleme mari si costisitoare. Asa incat recomand intotdeauna, pentru masinile second hand, atentie foarte mare si despicarea firului in patru. Daca vanzatorul da semne de nervozitate, e foarte probabil sa aiba ceva de ascuns, deci trebuie evitata “oferta de nerefuzat” :)

Spor la cumparaturi

4 Comments

  • buna ziua ! cu respect multumesc anticipat pt. raspuns.! RENAULT MEGAN 2007 (44.000 KM,UN CUNOSCUT!) BENZINA 1.6 SAU UN FORD FOCUS 1.6 CAM ACELIASI DOTARI.INTERESUL MEU ESTE DIRECTIONAT SPRE COSTURI INTRETINERE SI FIABILITATE IN TIMP. EU DETIN UN PEUGEOT 206 SEDAN 2007 26.000 KM . CONDUCE DOAR SOTIA ,FOLOSIM MASINA MAI MULT EXTRA URBAN.

    • Buna ziua. Personal cred ca Focusul ar prezenta mai putine riscuri decat Megane-ul, din pacate francezii au acordat cam putina atentie fiabilitatii masinilor in ultimii 10-15 ani.

  • Buna ziua! As avea nevoie de parerea unui profesionist. Am la dispozitie 5000 euro si as vrea sa-mi cumpar prima masina (second hand). Am ales 3 modele: Ford Focus 2 (sau varianta Facelift), VW Golf 5 sau Opel Astra H. Imi plac toate trei, dar daca ar trebui sa aleg in secunda asta, as opta pentru Ford Focus. Insa dupa parerea dumneavoastra, care ar fi cea mai fiabila? Masina as folosi-o pentru drumuri scurte in oras, cateva drumuri ocazionale la tara si cam atata. Daca am inteles corect din textul de mai sus, in cazul meu motorul pe benzina ar fi mai avantajos. M-ar interesa costurile de intretinere celor trei, problemele comune fiecaruia (daca au), avantajele/dezavantajele. Am citit ca materialele din inauntrul Golfului sunt superioare, insa masina este mai putin spatioasa. Despre Ford Focus am auzit ca sunt scumpe piesele. Am citit nenumarate forumuri privind diferentele dintre aceste 2, dar se pare ca opiniile sunt 50% Golf 5, 50% Ford Focus. Insa de Opel Astra H nu prea am auzit multe.
    Mentionez ca nu ma pricep la masini/motoare, cunosc doar lucrurile de baza.
    Orice sfat este de mare ajutor!
    Multumesc anticipat!

    • Buna seara,
      Am sa va dezamagesc, dar nu voi risca sa fac afirmatii despre fiabilitate, deoarece la acesti bani gasiti modele vechi si de la foarte uzate in sus (ma rog, multe anunturi vor sustine ca masinile sunt in conditii foarte bune, eu am mari dubii in aceasta privinta…). Fiabilitatea este influentata extrem de mult de modul in care au fost utilizate si intretinute masinile de precedentii proprietari, deci, indiferent de ce as spune eu la nivel teoretic, practica se poate sa ma contrazica. Personal, cred ca riscul cel mai putin mare de a avea probleme il are Opel Astra. De ce? Pentru ca Ford Focus ofera cel mai dinamic comportament, deci este foarte probabil sa gasiti o masina cam forjata. Iar VW Golf e ”cea mai buna masina”, deci e probabil sa gasiti o masina care nu a fost intretinuta corespunzator, pe motiv ca ”e buna, merge si asa”. Cu Opel Astra, lucrurile sunt destul de simple: in general, cei care si-au luat astfel de masini stiau ca Focus sau Golf sunt superioare, dar Astra era mai ieftina si oferea costuri sensibil mai mici ca utilizare si piese.
      Repet, nu consider ca exista diferente notabile in materie de fiabilitate sau costuri intre aceste trei modele, dar Astra estimez ca poate fi usor avantajata. Recomand motorizarea pe benzina de 1,6 litri in cazul oricarui model dintre cele trei, este cea mai echilibrata. Iar, ca linii generale (pe langa verificarea istoricului pentru accidente si revizii), e bine ca rulajul sa fie intre 20-25.000 km/an – sub aceasta medie s-ar putea sa fie dat kilometrajul inapoi (sau masina sa fi stat mult ”pe dreapta”), iar peste aceasta medie deja inseamna ca masina este cam uzata.
      Nu uitati de timbrul de mediu, care trebuie platit daca se importa masina, dar si daca e inmatriculata in RO inainte de 2007 (ori daca proprietarul a recuperat contravaloarea timbrului in instanta).
      Cam atat din partea mea, succes

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *