Ce mașină? Maxim 5.000 de euro și utilizare neintensivă

Alex are o dilemă destul de comună printre cei care vor o mașină ieftină, iar mailul său este foarte detaliat (așa cum îmi place). Deci, vă invit să vă înarmați cu răbdare în continuare:

Sunt un incepator in domeniul auto care urmeaza in scurt timp sa-si achizitioneze prima masina. De cateva saptamani am inceput sa ma documentez temeinic, am intors forumurile auto pe o parte si alta, insa problema e ca devin cu atat mai dezorientat cu cat ma informez mai mult. Sigur, decizia finala imi aprtine, si sunt constient de faptul ca o masina sh e o loterie, si conteaza foarte mult cum a fost intretinuta, insa apelez la dvs. in speranta sa ma ghidati pe cat posibil intr-o anumita directie.

Bugetul ar fi undeva la 4000E+3-400E pentru acte/reviziile ulterioare cumpararii, iar daca ar fi sa gasesc o oferta de nerefuzat sa ziceam ca as mai putea suplimenta cu 1000E, deci un buget de maxim 5000E (ideal ar fi daca m-as incadra in cei 4000E). Masina va fi majoritatea timpului ocupata de 2 persoane, dar vor fi si cazuri cand vom fi 5+bagaje. Voi folosi masina sa ma deplasez in oras si imprejurimi, dar si unele drumuri prin tara. Locuiesc intr-un oras mic cu trafic moderat, deci nu voi supune masina unui trafic intens ca-n marile orase, plus ca nici drumurile prin tara nu vor fi exagerat de dese, un concediu, niste drumetii, dar atunci cand plec vreau sa am o masina care sa faca fata, chiar daca vom fi 5+bagaje. Pe an voi face cred aproximativ 10.000km, poate cel mult 15.000km. Un alt aspect foarte important ar fi costurile de intretinere si combustibilul. Caut o masina cu o intretinere ieftina, sa aibe un consum cat mai mic, dar in acelasi timp nu ma vad intr-un tico cu motor 1.0 Fiind o masina sh, ideal ar fi un motor fiabil, cu probabilitati cat mai mici de defectiune, care chiar daca nu a fost intretinut corespunzator de fostul proprietar, sa nu fi fost afectat capital, sau sa se poata repara cu costuri minime. De mentionat e si faptul ca nu detin garaj, masina va sta permanent afara.

Am ajuns la vesnicul diesel vs benzina! Scoala am facut-o pe benzina, dar tot ce am condus pana acum au fost masini diesel, imi place cum se conduce un diesel, imi convine ideea cuplului maxim la turatii mici, ma bucura consumul mic comparative cu un benzinar, deci, daca ar fi sa aleg cu inima as alege diesel. Cu toate astea, daca ar fi sa aleg rational, cred ca mai mult mi s ar potrivi benzina. Nu vreau sa am problem iarna cu pornirea la -20 grade, sau sa-i stric nu stiu ce turbin fiindca am mers putin si nici nu a avut timp dieselul sa se incalzeasca (dar nici sa ma uit la ea in fata blocului pe motiv ca benzinarul meu consuma 10%+). Asta nu ma pot decide: sa o iau o benzinara fiindca e mai fiabila si sa stau cu ochii tot timpul pe rezervor, sau sa merg linistit cu 5% cu un diesel iar cand se strica ceva sa fac rata la banca sa-l repar.

Ca modele anume am pus ochii pe multe, poate prea multe incat nu stiu la ce sa ma orientez: golf / polo / fabia / octavia / megane / astra H / corsa / logan / sandero… si ar mai fi si altele. Dilema principala e ca nu stiu ce ar fi mai ok o masina mai noua sau una mai veche dar dintr-un brand mai bun? De ex. Un Logan din 2009 sau un golf4 din 2003(ambele ar costa cam 4000E). Din cate am citit eu ca incepator, fug de motoarele mici, cum ar fi 1.2 benzina…1.3 diesel (poate ma insel). Sigur, am ajuns la niste concluzii, dar nu stiu cat de bune sunt ele: conteaza cred destul de mult pe langa intretinere si anul masinii, deci din 2007-2008 ar fi un corsa 1.4 (dar sunt cam putine astea 1.4, majoritatea sunt 1.2, deci sunt slabe sanse sa gasesc una de vanzare) sau un astraH 1.6 (dar care consuma mai mult), sau sa renunt la 4-5 ani…sa cobor pana in 2003-2004 si sa iau un golf4 sau daca sunt norocos un golf5 din 2005-2006. Ma orientasem intr-un timp spre un meganeh 1.5 dci, dar in toate partile unde intrebam ma loveam de acelasi raspuns: costuri de intretinere mari. Mi ar place si o fabia2, dar din cate am vazut sunt putine cu motor 1.4 , iar fabia1 ar fi de vreo 10 ani.

Dupa cum s-a mai spus, la sh conteaza foarte mult cum a fost intretinuta masina, dar in general, date fiind cele de mai sus, ce sfaturi imi dati? Ce s-ar potrivi mai bine nevoilor mele?

Ok, uite că mi-am găsit nașul – mulți mă blamează că scriu prea mult, dar uite că și alții fac la fel :) Let’s see ce putem face pentru Alex.

Rezumăm cerințele principale: buget de 4-5.000 de euro, rulaj anual de maximum 15.000 km, preponderent drumuri scurte urbane, necesar de spațiu mediu. Și neapărat fiabilitate cât mai bună. Well, eu aș spune că Alex s-a informat foarte bine pentru cât de începător într-ale mașinilor susține că este.

Adică în cazul de față se pretează o mașină de clasă mică sau cel mult compactă, cu motor mediu pe benzină. Și neapărat fără turbo, pentru a evita probleme majore. Din păcate, un comportament similar cu al unui motor diesel mediu nu se poate obține decât cu motoare pe benzină mai măricele, de peste 1,6 litri. Iar, în cazul unei mașini de categorie compactă, cam ăsta e tipul de motorizare indicat, mai ales dacă are 90-100 CP.  Pentru mașini de clasă mică o limită inferioară acceptabilă este, într-adevăr, o cilindree de circa 1,4 litri și o putere de 70-80 CP.

Am ajuns la dilema principală: mașină mai veche sau mai puțin veche? Evident că e mai bine să fie mai nouă, dar asta înseamnă și preț mai mare. Dar la 4.000 de euro se poate găsi Opel Astra H, de  exemplu, cu motor de 1,6 litri și 105 CP, până în 10 ani vechime, cu un rulaj de maxim 20.000 km pe an, cu echipare bună și în stare satisfăcătoare (acest model cu această motorizare este bine cotat din punct de vedere al fiabilității și costurilor de revizie și reparație). Între Golf 4 și Golf 5, eu recomand un Golf 4 pe final de carieră decât un Golf 5 din primul an de fabricație. Aceeași recomandare e valabilă și pentru Astra G față de Astra H, dar, în cazul VW, părerea mea e că ”cinci”-ul poate fi mai problematic (și mai scump de servisat) decât ”pătrarul”, acesta fiind mai bine cotat ca fiabilitate.

VW Polo sau Skoda Fabia sunt mașini mai accesibile, dar există riscul să fi fost folosite intesiv în mediu urban, ceea ce poate însemna în primul rând probleme de ambreiaj, cutie de viteze, plus direcție și suspensie. Iar la drumurile mai lungi sunt mai puțin confortabile și nu prea se pretează la 5 persoane plus bagajele lor. Hatchback-uri ca Astra sau Golf sunt ceva mai spațioase, dar, sincer, la drumurile lungi e mai bine să fie doar 4 persoane, cu bagaje mici și medii. Dacă factorul spațiu contează foarte mult, recomand breakurile Astra Caravan și Golf Variant, cu un gabarit rezonabil pentru regim urban, dar un portbagaj foarte spațios. Atenție, însă, în România caroseriile break își pierd mai repede rigiditatea decât hatchback-urile pe drumurile proaste.

Logan și Sandero sunt oferte interesante, cu un excelent spațiu interior, dar pretențiile trebuie să fie foarte coborâte în ce privește aspectul interior și confortul general. Fiind gândite ca mașini foarte ieftine, plasticele și tapițeria se uzează mai repede, mai ales dacă utilizatorii precedenți au fost nepăsători cu întreținerea. Din punctul meu de vedere merită motoarele de 1,6 litri din punct de vedere al fiabilității, dar consumul va fi măricel (pentru că sunt motoare, de fapt, cam vechi moral).

Skoda Octavia 1 e un caz foarte interesant: e extrem de spațioasă, oferă un bun nivel calitativ și dotări suficiente, iar ca fiabilitate stă binișor, fiind bazată pe Golf 4. Atenție însă la rulaj, care poate fi excesiv chiar și în cazul mașinilor cu motoare pe benzină. Caz în care și consumul poate fi cam mare, din cauza gabaritului mare al mașinii. Renault Megane II nu prea are o reputație bună, deși marele dezavantaj al mașinii nu e neapărat fiabilitatea, ci mai mult stilul nonconformist al hatchback-ului (care afectează și capacitatea portbagajului) sau plasticele care se uzează cam repede. Versiunea sedan, făcută în Turcia, pune multe probleme, în principal de electrică.

Alte modele care cred că merită luate în considerare sunt Ford Focus 1.6, precedenta generație – 2004-2010 (dar e recomandabilă varianta facelift, după 2008, care e greu de găsit la mai puțin de 5.000 de euro); Mazda3, de acum două generații – 2003-2009 (calitate foarte bună și dinamism bun, dar atenție să nu fi fost ”alergată” cam tare); Toyota Corolla, de acum două generații – 2001-2007 (solidă, fiabilă, rezonabil de spațioasă, dar eu aș miza pe varianta facelift). Dacă ajută și o părere personală, eu unul, în aceste condiții, m-aș orienta spre Mazda3 sau Toyota Corolla. Japonezele mi se par mai coerent făcute și mai rezistente chiar și într-o utilizare mai puțin ortodoxă.

Acestea fiind spuse, spor la cumpărături și succes în junglă!

3 Comments

  • Sunt posesor de Kia Cee’d 2008, motor 1.4 – 109cp. Am un rulaj anual de 10-12000 km/an. Nu am avut probleme majore cu masina. Daca Alex poate gasi ceva la pretul de 5000E si un kilometraj rezonabil, eu zic ca este o varianta de luat in seama. Perechea Kia Cee’d/Hyundai I30 s-a vandut bine in Romania.

  • Subscriu la parerea lui Billy cu Kia Cee’d. Si eu am una tot din 2008, 1.4 – 109 CP. Am un rulaj cam de 17.000 km/an. Nici eu nu am avut probleme cu masina. Cred ca poate gasi un Cee’d la 4500 euro. Eu n-o vand pe a mea… la 6 ani si ceva si putin peste 100.000 km sunt la fel de incantat ca in 2008 :-)

  • Da, intr-adevar, am dorit o postare detaliata in speranta de a primi un raspuns detaliat, care a si venit si pentru care va multumesc domnule Oraan!

    Sunt cu adevarat incepator in domeniul auto, dar dupa o perioada de informare am reusit oarecum sa extrag ‘ideea principala’. Prioritatile s-au mai schimbat de la postul initial, sau mai bine zis am restrans aria de cautare. Astfel dupa ceva timp petrecut pe forumurile auto, cateva vizite in targul de masini, sunt bucuros sa afirm ca am scos din calcul masinile mici gen Polo, Corsa, m-am oprit doar la doua tipuri de motoare: fie 1.6 benzina, fie 1.9 diesel, si am ramas sa aleg doar din patru modele de masini: Golf 5/4, AstraH sau Octavia (o varianta interesanta ar fi si Mazda3 sau Corolla de care spuneati, dar sincer ma cam sperie gandul servisarilor/pieselor mai scumpe).

    De acum inainte foarte mult conteaza cred si ce masina imi va iesi in cale, ce-mi va fi dat sa vad…fiindca in cazul SH nu e ca atunci cand o cumperi noua: te duci alegi marca, modelul, motorul, culoarea, etc..important e sa fie intretinuta si sa arate bine. Totusi, daca pot sa spun asa, masina mea de suflet, cat si a sotiei, este Golf 5. Arata superb din punctul nostru de vedere, atat interior cat si exterior, pare fiabila, e tot ceea ce ne-am putea dori. Deci, pe primul loc cam asta cautam acum. Urmaresc ca an un 2007/2008 poate cu 5000 de euro adusa de afara, ca apoi sa o inmatriculez in termen de 3 luni. Ceea ce inca nu ma pot decide e din nou combustibilul. Unii trag diesel, altii benzina, si in ciuda informatiilor pe care le-am adunat, nu reusesc sa inclin balanta spre un tip anume. Probabil, sa o gasesc intretinuta, aratoasa, sa-mi placa, o iau oricum, fie ea benzina, fie diesel.

    Din raspunsul dvs. am tras concluzia ca-mi recomandati exclusiv un motor pe benzina. Asta vreau sa va mai intreb: fac o mare prostie daca iau un diesel? La ce riscuri ma supun in cazul meu (5000euro; an2005-2007; 15000km/an;trafic moderat;drumuri scurte/medii) daca nimeresc un 1.9 TDI. Stiu avantajele si dezavantajele dieselVSbenzina, dar sunt pur si simplu teoretice.
    1. Mitul pornirii mai anevoioase iarna in cazul diesel! Multi spun ca pornirea mai greoaie era la motoarele vechi pe motorina, pe cand cele de acum pornesc fara probleme ca si un motor pe benzina. Totusi nu vreau sa stau iarna cu faclia sub ea :) Cam pe unde se situeaza adevarul?
    2. Sau, daca nu faci drumuri lungi cu un diesel, pana sa se incalzeasca, sa ajunga la conditiile optime de exploatare consuma la fel cat un benzinar, plus ca drumurile scurte prin oras nu-i fac bine deloc fiind un motor cu aprindere prin comprimare.
    3. Cam cu cat e mai economic un 1.9 diesel fata de 1.6 benzina /100km? Socotind din punct de vedere al consumului dar si al intretinerii, pe an, la cei 15000 de km ai mei, cam tot pe acolo ajung..gresec?
    4.Daca vorbim de acelasi an dieselurile par sa fie parca dublu rulate fata de un benzinar, dar in acelasi timp un motor diesel duce mai mult…sa te vad acum Alex ce alegi?
    5. Pica chiar asa de repede o turbina, un injector, volanta si alte piese costisitoare de pe diesel? La benzinar toate sunt ieftine, nu are nimic scump?

    Ups, am inceput cu gandul sa scriu trei randuri, si uite unde am ajuns.
    Cu speranta ca nu am devenit sacaitor, va multumesc domnule Oraan, multumesc tuturor!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *