cica ford va face o masina nationala la craiova…

Din nou, internetul românesc vuieşte de zvonuri care mai de care mai optimiste în legătură cu viitorul uzinei de la Craiova. Ba mai mult, Autoshow anunţă cu mândrie că deţine informaţii bombă în următorul număr. Pot pune pariu de pe acum că este doar un alt tertip a la Libertatea, prin care Vardie ne arată cât de bine informat este el.

Sau poate greşesc şi omul chiar a reuşit să smulgă de la oficialii Ford toate planurile de viitor, deşi oamenii încă nici măcar nu şi-au dat seama că au intrat în circul comisioanelor şpăgarilor din guvern.

Ideea este că, de la apariţia Loganului, cam toţi marii producători au fost prinşi cu pantalonii în vine şi nu au putut decât să ameninţe că vor veni şi ei cu un răspuns pentru pieţele emergente. Însă nimic concret până acum, nici un model nou care să concureze realmente cu Loganul. Să fie Ford dispus să construiască un anti-Logan în România? Va fia acesta un model nou sau vom avea parte pur şi simplu de vreo Fiesta cu portbagaj, bazată pe platforma generaţiei precedente, că e mai ieftin de realizat…

Eu unul sper ca scenariul unui model nou, de categoria lui Logan, să fie real, pentru că ar însemna o concurenţă puternică, în beneficiul clienţilor. Numai că situaţia lui Ford nu este prea roză. Marii analişti financiari arată că pierderile sunt de miliarde de dolari, iar restructurarea este tăioasă. S-a investit foarte mult în noile generaţii de maşini, care au culminat cu noul Mondeo, iar vânzarea mărcilor de prestigiu din portofoliu trebuie să aducă lichidităţi pentru stingerea datoriilor.

Renault a investit foarte mult în proiectul Logan, iar profitul nu este prea mare. De fapt, Dacia ajută concernul să îşi crească cifra de afaceri, nu să îşi sporească profiturile considerabil. Să fi găsit Ford o reţetă mai bună, cu un mai mare succes în ce priveşte profiturile? Greu de crezut, mai ales că Ford chiar nu este în situaţia de a-şi permite investiţii într-un model complet nou.

Sincer, înclin să cred varianta că la Craiova se vor fabrica utilitare Ford. E mai simplu şi mai ieftin să faci aici o utilitară decât în vest, mai ales că maşinile astea sunt cărăuşi, deci nivelul calităţii nu trebuie să fie foarte ridicat. În plus, utilitarele sunt utilizate mult mai intens decât maşinile personale şi, în cazul flotelor, sunt schimbate mai des. Deci o mutare a producţiei dintr-o uzină europeană Ford la Craiova ar fi chiar un pas bun, pentru că în primul rând înseamnă reducerea costurilor. Aşa încât, în cel mai bun caz, vom asista la o concurenţă între Logan Van şi o dubiţă Ford, probabil Tourneo Connect…

Bursa zvonurilor rămâne deschisă. În funcţie de cât de hrăpăreţi se vor dovedi guvernanţii, odiseea Ford va fi sau nu glorioasă. Indiferent de mândria noastră naţională, totul se reduce la bani şi profituri. Aşa încât nu îmi fac griji pentru Dacia Logan – încă nu are cum să îşi găsească naşul.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *