Cielo – the living dead

Zilele astea am avut pe mână un Cielo, relativ tânăr (doar 25.000 km), dar îmbătrânit de utilizarea cotidiană. Un exemplu foarte bun pentru ce înseamnă, de fapt, Cielo. O maşină care, uneori, pare să fie un automobil după standardele actuale, dar în restul timpului îţi lasă o puternică impresie de “nu aş vrea aşa ceva în garaj!”.
Premergător apariţiei şi producţiei sale la Craiova, toată presa s-a extaziat, de a ajuns banala berlină să fie catalogată drept limuzină de lux, numai prin prisma faptului că avea patru geamuri electrice şi aer condiţionat în echipările superioare. Eh, să zicem că în perioada aia, a deceniului postdecembrist, degringolada din presă şi din ţară este scuzabilă. Însă nu este scuzabilă concepţia multora, care şi acum consideră Cielo o propunere excelentă, un exemplu de fiabilitate şi, în general, o maşină mai bună decât Logan. Să avem pardon, domnilor, dar sunteţi idioţi şi vă e teamă să o recunoaşteţi – da, voi ăştia care ridicaţi Cielo în slăvi.

Daewoo Cielo = Opel Kadett al anilor ’80-’90. Deci Cielo este un hârb de peste 20 de ani, cosmetizat şi cu motoarele, cică, modernizate (ca să îndeplinească la limită normele Euro 2 şi Euro 3). Cu alte cuvinte, Cielo este un second-hand nou, cu acte în regulă. Pentru fraierii patentaţi de pe o piaţă atât de uşor de manipulat. Nici măcar după căderea mamei Daewoo din Coreea, clienţii nu s-au prins că afacerea Daewoo România a fost unul dintre şmenurile specifice perioadei pesederelelor. Aşa încât Cielo a continuat să se producă şi să fie vândut nostalgicilor care nu concep că Logan este, de fapt, un Renault construit după standarde moderne.

Cielo nu are ABS. Structura de rezistenţă este aceeaşi de acum 30 de ani. Sistemele de protecţie au o concepţie învechită. Airbaguri, ce să mai vorbim. Spaţiul interior şi ergonomia sunt depăşite, în toate privinţele, de Logan. Confortul la rulare, stabilitatea, manevrabilitatea, performaneţele, consumul… din nou avantaj Logan, la toate capitolele. Poluarea? Logan stă mult mai bine, deşi Daewoo se laudă, inutil, cu instalaţia pe GPL, montată din fabrică. Am testat un Cielo GPL şi pot spune cu mâna pe inimă că nu este o afacere deşteaptă. Singurul său avantaj ar fi pe drumuri drepte, pentru că în condiţii de relief variat este aproape un dezastru.

Poanta este că, oricum, Cielo şi-a câştigat o reputaţie şi va continua să rămână o “maşină naţională” apreciată. De către fraieri, evident, dar cine este prost să recunoască faptul că este fraier, o dată ce a făcut o alegere? Ego-ul personal este foarte puternic, iar efectul de turmă îl amplifică. Cielo nici măcar nu ar fi trebuit să apară pe piaţă, fiind, practic, o păcăleală pe bani buni: tehnologia pe care alţii au aruncat-o la fier vechi este vândută cu o poleială nouă. Bine, nici Skoda Octavia Tour sau Opel Astra Classic nu sunt departe de această critică, dar măcar în aceste cazuri nu vorbim de tehnologii atât de vechi, plus că motorizările lor chiar îndeplinesc noile norme.

Bine că se vinde fabrica de la Craiova. Sper din tot sufletul să nu mai fie cuibuşorul unor maşini învechite moral. Pentru că şi Matiz sau Nubira pot fi băgate în aceeaşi oală cu Cielor, fiind produse depăşite. Daewoo Craiova must die – the end of story.

Şi, ca să nu mă înjure oltenii, le doresc o renaştere a păsării Phoenix care să ne conducă la un lucru aşteptat de mulţi: concurenţă adevărată cu Automobile Dacia. Pentru că în România acest lucru chiar este posibil. Să sperăm că această cutumă a comisionului şi afacerilor guvernamentale nu ne va afecta foarte mult. Coană UE, n-ai putea te rog să fii cu ochii pe această problemă? După parastasul lui Cielo.

5 Comments

  • Ba Oraan tu esti un mare dobitoc ori nu-ti dai seama……..zici ca ai mers cu cielo…da presupun ca ai mers si cu un logan,,sau mai bine zis cu troleibuzul…….ia suie-te intr-un logan si incearca sa faci cu el ce fac eu cu un cielo……esti asa de tolomac ca mai bine-ai conduce carute…

  • cred ca esti constient ca puteam sa cenzurez limbajul asta… poate pe viitor o sa incerci sa te cenzurezi singur :)

    da, normal ca am mers cu logan si nu se compara. cielo are un feeling de masina veche, oricat de nou ar fi. bordul este superinvechit ca si conceptie, spatiul este utilizat mult mai prost (masina e mai mare decat ar trebui, dar astea erau standardele anilor ’80), iar materialele sunt foarte ieftine.

    si, la cat costa o masina de asta noua, lipsa abs-ului sau a airbagurilor plus structura de rezistenta de conceptie depasita pe mine unul ma fac sa spun PAS!

    pe sosea, recunosc, sunt relativ comparabile. nu stiu ce faci tu cu un cielo, dar daca te referi la sportivitate, scartzuri la semafor si intoarceri cu frana de mana, nu stiu care dintre noi e mai tolomac. loganul e o familista si trebuie condusa ca atare, iar cielo intra in aceeasi categorie.

    imi pare rau, dar nu sunt genul care sa se minuneze de cielo sau sa spuna ca dacia 1300 e o masina buna. cielo este un opel kadett “modern”, care se poate compara cu chinezariile, iar dacia 1300 este un harb, caruia i-a trecut vremea.

    din partea mea, sa fii fericit cu cielo-ul tau si sa nu ai probleme cu el. eu ma multumesc cu “carutele” moderne…

  • Hei Oraan. Am un cielo din 2002 cumpărat second. Are motorul 1.5 dohc 95 hp. Ce-i drept îmi pare rău de alegerea făcută deoarece masina mănâncă foarte mult,iar pe gaz nu vreau sa o trec deoarece îmi bat joc de ea. Din punctul meu de vedere cielo este o mașină extraordinara,singurul minus ar fi consumul. Stabilitatea este mult mai mare de cat la logan,iar fiabilitate nici nu se compara. Ca si tabla sunt la fel de proaste,ca material o sa vezi in timp ca si loganu e depășit. Eu acum am un opel Astra h si un corsa c,iar cielo e un fel de iubire de neuitat. Mi-am bătut joc de cielo ,nu am avut grija deloc de ea,dar nu a avut nici o problema,e o mașină durabila si chiar nu te lăsa.. Nu ridic cielo in slavi si nu eram de acord cu prețul,dar este peste Logan.

    • Pai Cielo nu e altceva decat un Opel Kadett din anii ’80, cosmetizat de coreeni si vandut ca masina noua cat mai ieftina prin anii ’90. Practic, Cielo a fost contemporan cu Astra G, in conditiile in care era, de fapt, cu doua generatii in urma, dpdv tehnologic. Totusi, Loganul e un melanj de tehnologii ceva mai moderne si gandit extrem de pragmatic. Sincer, nu cred ca merita facuta comparatia intre cele doua masini.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *