07/07/2016

Consum urban și periurban cu Toyota Prius 2 – super-economică!

După primul drum lung cu Prius-ul, în diverse situații de condus și de relief, iată și testul de tip „furci caudine”: consumul urban în aglomerația imprevizibilă din București. Readuc în discuție datele de consum teoretice pe care le comunică japonezii:

  • urban: 5,0 litri/100 km
  • extraurban: 4,2 litri/100 km
  • mixt: 4,3 litri/100 km

Și acum, să vedem cam ce valori de consum am obținut în diverse situații, în regim urban, dar și pe trasee scurte extraurbane, din jurul Bucureștiului.

Traversarea Bucureștiului, seara

După intrarea în București la terminarea călătoriei dinspre nordul țării (vezi aici episodul), am făcut plinul și am resetat odometrul. Deja era seară când am intrat în București, așa că traficul a fost mai lejer – însă și eu eram mai obosit după un drum de 700 km prin România, așa încât am adoptat un stil cuminte până am ajuns acasă.

toyota-prius-2-second-hand-oraan-1020După vreo 30 km, consumul mașinii se cifra la doar 4,6 litri/100 km. Valoare foarte bună, dar nu neapărat surprinzătoare, câtă vreme nu am folosit aerul condiționat, am mers pe multe porțiuni constant și cu viteză moderată (pentru că deja era seară și traficul foarte lejer) și nu am avut porniri agresive.

Cu această ocazie am început să mă obișnuiesc și cu modul de afișare al consumului mediu pe tranșe de câte cinci minute, plus indicațiile consumului instantaneu. Într-adevăr, dacă urmărești displayul, pe nesimțite ajungi să-ți adaptezi stilul pentru un consum cât mai redus.

Traseu prin București, ziua

toyota-prius-2-second-hand-oraan-1021De Rusalii, Bucureștiul a fost mai liber decât în weekend. Așa încât consumul obținut în aceste zile nu e neapărat relevant, dar îmi gâdilă orgoliul – la un moment dat am ajuns la doar 4,5 litri/100 km, e adevărat, fără utilizarea aerului condiționat, deși era cam caniculă. Fie vorba între noi, fosele mele nazale nu prea agreează climatizarea, deci prefer să apelez la acest sistem cât mai rar.

De menționat și faptul că nu am făcut eforturi să obțin un consum cât mai redus, singura concesie fiind aceea că nu am mai accelerat așa puternic cum fac cu o mașină având cutie manuală. Iar asta se simte imediat la consum.

toyota-prius-2-second-hand-oraan-1022Din păcate, lucrurile au luat-o razna odată ce mi s-a aprins martorul de bord cu forma de motor. Și care semnifică un singur lucru: PROBLEME. De fapt, o verificare pe tester la service-ul unui prieten mi-a arătat că era o eroare minoră, legată de senzorul de aer, iar un simplu „delete” a readus lucrurile la normal.

Totuși, principalul efect al acestei inadvertențe a fost că funcționarea motorului termic nu mai era sistată, așa încât consumul a început să crească vertiginos, ajungând de la 4,5 la 4,8 litri/100 km în doar 10 km. De reținut, deci, faptul că Prius-ul necesită verificare pe tester cât mai rapidă când se aprinde vreun martor de bord.

toyota-prius-2-second-hand-oraan-1023Lucrurile au decurs normal o vreme, iar consumul a coborât la 4,7 litri/100 km după vreo 130 km. Asta în condițiile în care Bucureștiul a revenit la aglomerația obișnuită, dar și eu am făcut niște drumuri prin afară, deci am compensat consumul mai mare din oraș.

Toate bune și frumoase până când martorul de bord s-a aprins iar… Deja devenea clar că e o problemă care trebuie rezolvată, așa încât mi-am făcut programare la service-ul Toyota din Pipera.

toyota-prius-2-second-hand-oraan-1024Din cauza funcționării aiurea a sistemului hibrid, motorul termic rămânea tot timpul pornit, chiar și pe loc sau la fazele de decelerare/frânare. Consumul iar a început să urce galopant, așa încât după mai puțin de 100 km ajunsesem la 5,0 litri/100 km. În sine o valoare mică, dar irelevantă.

Din fericire, problema era aceeași ca mai devreme: eroare ținând de senzorul de aer. Și care s-a rezolvat rapid și ieftin prin curățarea acestui senzor. Atâta doar că, din cauză că o cantitate mică din sprayul utilizat a ajuns și în admisie, în primii câțiva kilometri motorul termic a funcționat foarte turat.

toyota-prius-2-second-hand-oraan-1025După care mașina a revenit la normal și am obținut cel mai mic consum de până atunci în regim urban: doar 4,3 litri/100 km! E adevărat, fără utilizarea aerului condiționat, dar într-un stil destul de normal de condus, nu îndreptat excesiv spre economia de carburant.

Un record care n-a rezistat mult timp, la finalul zilei, după încă vreo 20 km, consumul crescând la 4,4 litri/100 km. Ceea ce, pentru o mașină utilizată în regim urban (nu foarte aglomerat în perioadele în care am obținut aceste valori de consum), reprezintă un rezultat foarte bun, cred că sunteți de acord cu mine.

Traseu urban, cu utilizarea aerului condiționat

Din cauza caniculei, până la urmă a trebuit să recurg la avantajele aerului condiționat pentru a crea o atmosferă acceptabilă în mașină, pentru mine, dar mai ales pentru jumătatea mea mai bună. Iar acest lucru a dus rapid la creșterea consumului, mai ales pe fondul utilizării mașinii în trafic foarte aglomerat, specific orelor dimineții.

toyota-prius-2-second-hand-oraan-1026După circa 150 km parcurși în acest fel, atât prin oraș, cât și în zona limitrofă, consumul a crescut cu un litru la sută, ajungând la 5,4 litri/100 km. Aproape de fiecare dată consumul mediu pe tranșele de câte 5 minute era peste 5,0 litri/100 km.

Deci e foarte clar că utilizarea aerului condiționat e un impediment în calea obținerii unei economii cât mai bune. E tributul pe care îl plătim confortului, mai ales vara. Pe de altă parte, nu știu câte alte mașini cu motoare convenționale, în special diesel, s-ar dovedi la fel de economice în aceleași condiții vitrege – eu cred că sub 6 litri/100 km nu ar putea obține în mediul urban nicio mașină similară, cu climatizarea pornită.

Odată ce temperaturile au început să mai coboare și am renunțat la utilizarea aerului condiționat, și consumul mașinii a început să scadă – vizibil doar pe graficul de pe display, nu și în cazul valorii medii. După încă vreo 200 km, până am ajuns să alimentez, consumul mediu a rămas la aceeași valoare.

Autonomie preliminară în regim urban-periurban

Cât de mulți kilometri credeți că se pot face în mediul urban cu un plin de benzină? Rezervorul are 45 de litri, dar, evident, nu am așteptat să ajung în „pana prostului” până să alimentez… Am făcut-o când indicatorul pentru nivelul combustibilului mi-a arătat că mai am o liniuță din zece.

toyota-prius-2-second-hand-oraan-1027Mi se pare ciudat că nu se aprinde niciun beculeț de avertizare, pentru că, făcând plinul, am băgat vreo 43 de litri. Adică mai avea doar vreo 2 litri în rezervor. Plus niște vapori. Făcând calculele, rezultă că, într-un parcurs urban-periurban de circa 770 km, consumul meu a fost de vreo 5,5 litri/100 km – în condițiile în care de două ori problemele cu senzorul de aer au dus la funcționare anormală a motorului pe benzină.

Așadar, un regim de utilizare normal, fără a apela de prea multe ori la aerul condiționat și într-un regim combinat de traseu urban, uneori foarte aglomerat, respectiv traseu periurban, cu zone unde am depășit 100 km/h, m-a făcut să consum cu 0,5 litri/100 km mai mult decât spune teoria. Eu aș spune că e un rezultat excelent.

Testul de consum urban continuă…

toyota-prius-2-second-hand-oraan-1028Fără a încerca neapărat să merg economic (dar în subconștient mașina „dresându-mă” din ce în ce mai mult să fiu mai atent la consum), am ajuns la un minim record al consumului în regim urban-periurban: doar 4,0 litri/100 km! Într-adevăr, fără utilizarea aerului condiționat și beneficiind de traficul lejer de noapte.

Mi-am dat seama că devin din ce în ce mai dependent de graficul computerului de bord. Dacă inițial mi se părea mai important să urmăresc ecranul fluxului de energie, iată că, după mai mult de 1.500 km parcurși cu mașina, în diverse condiții, am realizat că ecranul „Consumption” este cel mai important în demersul de a merge economic.

toyota-prius-2-second-hand-oraan-1029Evident, odată intrate în ecuație aglomerația și utilizarea din timp în timp a climatizării, e greu să rămâi la valori atât de mici ale consumului. Însă uite că, după mai mult de 500 km, consumul urban încă nu a depășit 5,0 litri/100 km. Iar litrometrul afișează 6 linii din 10, ceea ce înseamnă că aș putea parcurge 1.000 km prin oraș cu un plin de benzină! Deja aud cum freamătă tabăra fanilor diesel: „nu se poate așa ceva, e inadmisibil!”…

Ok, trebuie să mai fac o mărturisire: sunt mult mai atent la demaraje și, de cele mai multe ori, probabil ceilalți mă consideră melcul din turmă. În plus, după o scurtă perioadă de accelerație, iau puțin piciorul de pe pedală, după care o apăs foarte progresiv. Astfel, sunt toate șansele ca motorul termic să fie oprit sau consumul să fie modic pe perioada accelerației.

Nu e tocmai ușor de aplicat acest procedeu în condițiile în care mai toți șoferii din jur par foarte nervoși și tentația de „a merge în ritmul turmei” e foarte mare. Însă uite că, datorită lui Prius, mi-am dat seama că, în cele mai multe situații când mă deplasez cu mașina, nu prea am motive să mă grăbesc. Ajung unde mi-am propus și dacă merg mai relaxat, menajând mașina și implicit consumul.

Ok, să nu credeți că gata, am decis că de acum o să folosesc permanent mașina. Chiar dacă, în urma unor calcule rapide, devine mai rentabil să merg la birou cu mașina decât cu metroul, rămân un fan declarat al metroului. Priusul l-am folosit mai intensiv în această primă lună de la achiziție mai mult din curiozitate decât din necesitate. Iar rezultatul este acest jurnal de bord.

Concluzii consum urban

toyota-prius-2-second-hand-oraan-1030Cam așa stă situația cu Prius-ul în oraș: e o mașină foarte economică, ba chiar super-economică dacă privilegiezi un stil potrivit. Probabil că, dacă aș folosi mașina într-un stil mai dinamic (totuși, cam așa îmi stă în fire…), nu aș fi capabil să obțin un consum mediu sub 5,0 litri/100 km, ba poate chiar aș fi în zona valorii de 6 litri/100 km.

Dar, după cum spuneam mai sus, nu consider că merită să aplic regula dinamismului în defavoarea economicității, mai ales în regim urban. Pe lângă avantajul unui consum redus, menajez și componentele grupului moto-propulsor al mașinii, deci mă pot aștepta la o fiabilitate mai bună.

Despre acest aspect, însă, vorbim într-un episod viitor. Deocamdată, jos pălăria pentru consumul foarte redus al Prius-ului în regim urban – sincer, nu credeam că pot ajunge la asemenea valori joase cu o familistă non-diesel de 10 ani vechime.

CITEȘTE AICI JURNALUL DE BORD CU TOYOTA PRIUS 2

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *