cum rămâne cu “Maşina Anului”?

Care, pentru 2007, este Ford S-Max, un monovolum relativ sportiv. Probabil trăsătura asta inedită i-a făcut pe jurnaliştii din juriu să îl aleagă în faţa unui mult mai popular Opel Corsa sau foarte interesant Citroen Picasso. Având în vedere că nu am luat contactul cu acest automobil, dar, din câte am înţeles din diverse surse, S-Max este o maşină care chiar te pune pe gânduri, este foarte probabil ca laurii să îi merite din plin. Numai că…

… presa auto, la nivel internaţional, este guvernată de nişte interese extrem de mari ale constructorilor. Aşa cum stelele Euro NCAP au devenit un benchmark al securităţii auto, intrând definitiv în conştiinţa clienţilor, la fel stă treaba şi cu trofeul “Maşina Anului”, care automat aduce un plus de imagine respectivului model, apoi respectivei mărci, ceea ce înseamnă un impuls pentru vânzări.
Cât de obiectiv este acest juriu internaţional oare? Foarte, am fi tentaţi să spunem, doar în vest regulile, deontologia şi obiectivismul sunt literă de lege. Right, sau mai bine spus apă de ploaie, deoarece orgoliile europene sunt mult mai mari decât cele mioritice. De pe la jumătatea anilor ’90 s-a observat o accentuare a spiritului naţionalist: jurnaliştii din ţările foarte importante în peisajul auto erau cam în majoritate tributari naţionalismului, avantajând net modele “de-ale lor”. Practic, doar cei ale căror ţări nu au constructori importanţi pe scena auto europeană sunt în măsură să mai încline balanţa cât de cât obiectiv.

Vorbe-n vânt? Competiţia este foarte transparentă, iar rezultatele sunt afişate pe site-ul oficial, http://www.caroftheyear.org/

Bun, să zicem că naţionalismul este de înţeles, chiar dacă vrem o Europă unită, fără graniţe, bla bla. Cu toate acestea, m-a amuzat un articol de pe un site francez (vezi aici), din care reiese clar naţionalismul despre care vorbeam mai sus. Nu mai comentez pe această temă.

Nu pot decât să rămân în contemplare. Producătorii şi clienţii sunt angrenaţi într-un joc de-a păianjenul şi musca. Iar plasa fin ţesută nu înseamnă doar uneltele specifice de marketing şi publicitate, ci şi legăturile strânse cu mijloacele mass-media. Deci watch out there! It’s a jungle!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *