Dilemă mașini noi familiste: Skoda Rapid sau Skoda Octavia 3?

Daniel are o dilemă pe care, probabil, mulți potențiali clienți de Skoda o au: ce e de ales între Rapid și Octavia 3? Iată întrebarea lui:

Anul acesta doresc sa-mi achizitionez un automobil nou si dupa multe,multe cautari m-am oprit la 2, ambele din aceeasi familie: Skoda si mai exact, Rapid sau Octavia 3 cu motor pe benzina 1.2 TSI, echiparea elegance. Eu tind spre Octavia, dar este mai scumpa cu cca 2000 Euro (17105 fata de 14713 cat este Rapid). Se merita pretul de 2000 euro in plus?

Ei bine, de la început trebuie făcută o lămurire: contează foarte mult dacă mașina e sau nu submotorizată. Pentru că nu trebuie luată în considerare doar puterea unui motor, ci și alți factori. Motorul 1.2 TSI are o cilindree foarte mică, dar adoptarea unui turbocompresor îi asigură propulsorului o putere decentă (105 CP) și un cuplu satisfăcător (175 Nm), obținut de la o turație mică (în teorie, sub 2.000 rpm). Totuși, în realitate, la viteze mari și când mașina e încărcată un astfel de motor nu are un comportament așa de bun, iar consumul său e destul de mare pentru a face față doleanțelor.

skoda-rapid-vs-octavia-1-motor-oraanDupă cum se vede, motorul 1.2 TSI 105 CP funcționează cam la fel și pe Rapid, și pe Octavia

Prin urmare, atât Rapid, cât și Octavia dotate cu acest motor sunt mașini mai lente, care nu sunt capabile de performanțe dinamice decât cel mult satisfăcătoare. În plus, nu trebuie să vă așteptați la un consum foarte redus, cum indică teoria, deoarece sunt mașini masive. Rapid 1.2 TSI cântărește la gol 1.100 kg, iar Octavia 1.2 TSI circa 1.150 kg, deci nu sunt neapărat foarte grele, însă gabaritul lor e destul de mare, iar acest lucru se simte imediat la peste 80-100 km/h, când motorașul are de ”luptat” cu rezistențe aerodinamice serioase.

skoda-rapid-vs-octavia-2-rapid-oraan

 

Skoda Rapid preia rolul primei generații Octavia, fiind o familistă spațioasă, dar nu așa accesibilă

 

La nivel tehnic mai apar niște diferențe: Rapid 1.2 TSI 105 CP are o cutie manuală cu 6 trepte, iar Octavia 1.2 TSI 105 CP are o cutie manuală cu 5 trepte. Deci la Octavia vorbim de o etajare mai lungă a treptelor, ceea ce face mașina mai lentă (deși, în teorie, cele două au același demaraj, în practică Rapid este avantajată de cele 6 trepte, primele trei fiind ceva mai scurte, deci mașina e o idee mai sprintenă în regim urban, de exemplu). Apoi Octavia are servodirecție electrică, aceasta promițând o manevrare mai ușoară și mai eficientă în regim urban – dar, atenție, poate însemna și reparații mai costisitoare ulterior. Din fericire, nivelul de echipare Elegance al lui Rapid presupune adoptarea discurilor de frână pe spate, pe motorizările inferioare Rapid având tamburi.

Prof. Dr. Ekkehart Baumgartner

 

Skoda Octavia e o afacere mai bună decât VW Jetta și e cea mai interesantă propunere, ca raport bani/mașină, de la Skoda

Și acum, marea dilemă: merită 2.000 de euro diferență pentru Octavia? În primul rând, Octavia e mai voluminoasă, oferind mai mult spațiu pentru pasageri (ampatament de 2.686 mm față de 2.602 la Rapid) și pentru bagaje (Octavia oferă între 590 și 1.580 de litri, iar Rapid între 550 și 1.490 litri). În realitate, diferențele de spațiu pentru portbagaj nu sunt așa de mari, dar la nivelul confortului pasagerilor se observă clar avantajul Octaviei. În plus, Octavia, fiind mai voluminoasă, poate asigura un nivel de siguranță mai bun decât Rapid într-un accident.

După care, la nivelul echipării, Octavia Elegance, față de Rapid Elegance, plusează standard cu tempomat (cruise control, care la Rapid e doar opțional), oglinzi exterioare pliabile electric, oglindă interioară electrocromată sau senzori de lumină și ploaie. Și la nivelul siguranței stă mai bine Octavia: standard se oferă airbag pentru genunchii șoferului, sistemul DSR (Drivind Steering Recommendation – în care electronica, dacă sesizează tendința mașinii de supravirare, comandă direcției să contrabracheze ușor), TSA (Trailer Stabilty Assistance – funcție a ESP-ului care asigură stabilitatea remorcii) sau MKB (Multi-Collision Braking – sistem de frânare automată în cazul detectării unei situații de accident).

skoda-rapid-vs-octavia-4-oraan

Părerea mea este că Octavia 1.2 TSI 105 CP Elegance merită 2.000 de euro în plus față de Rapid 1.2 TSI Elegance

Prin urmare, eu cred că merită 2.000 de euro în plus pentru Octavia, în condițiile aceleiași motorizări și aceluiași nivel de echipare Elegance – acesta fiind mai bogat la Octavia decât la Rapid. În plus, Octavia e mai încăpătoare și mai confortabilă la drum lung decât Rapid, în timp ce, în regim urban, nu e așa dezavantajată de lungimea mai mare cu 17 cm (care recomand să fie ”combătută” cu senzori de parcare). Nu în ultimul rând, cred că, în zona de 15.000 de euro, se poate aplica ”unde merge mia, merge și suta” :)

Personal, încă de la lansarea lui Rapid mi-am pus întrebarea care e rostul acestei mașini, deoarece diferența față de Octavia e prea mică și un client obișnuit ar prefera să dea ceva mai mulți bani pentru a avea avantaje mai multe (de altfel, suspectez că e o tactică de marketing a celor de la Skoda…). În concluzie, dacă sunteți dispus să faceți un compromis în materie de performanțe și stil agreabil la drum lung, eu cred că Octavia merită diferența de preț față de Rapid. Asta în cazul în care dealerii Skoda nu sunt dispuși să dea discounturi tentante pentru Rapid în detrimentul lui Octavia :)

5 Comments

  • initial cei de la skoda au vrut sa faca o masina cu care sa ia din piata celor de la dacia. asa a iesit skoda rapid: mai mica, mai slaba, mai ieftina decat octavia. DAR… nu chiar atat de ieftina incat sa se bata cu loganul. proiectul rapid mie personal mi se pare un fiasco, nu cred ca ai foarte multe vanzari tocmai pentru motivul pe care l-ai prezentat si tu: e prea mica diferenta pana la octavia.
    asta doar daca vorbim de modelul cu hayon. pentru ca exista si varianta rapid sportback si atunci datele se schimba. :)
    p.s. si daca nu te superi, de unde vine numele de Oraan? :)

  • Pana la teorie, ne mananca pactica. Un Rapid, ambition, 1.2 105cp, cutie in 6 trepte, scaune incalzite, duze spalator incazite, volan multifunctional in 3 spite, tempomat, bluetooth, maxi-dot, cotiera, plase portbagaj, jante aliaj 15″, costa fix 15.000 euro. Scazand bonusul + tichet rabla, a iesit la 12.800 euro, adica cu 800 mai mult decat un logan full. Pentru echipari similare pe O3, pastrand calculul de mai sus ajungi, cu 4.000 euro mai mult.

  • Octavia 3 breack cu dsg e o alegere f buna ca si masina de familie, incape in porbagajbsi carutul si bicicleta, trebuie cutie automata sa ai o mana libera sa mai distragi atentia bebelusului cand moftureste

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *