11/10/2015

(foarte) Subiectiv: cum a fost la EV 2015 Conference & Show – pe scurt, în imagini

Cele două zile ale EV 2015 s-au încheiat, așa că e cazul unui scurt rezumat în imagini a mini-expoziției de mașini electrice și soluții pentru mobilitatea electrică, organizată de Icpe și AVER:

 

ev 2015 ecoprofit - oraan 101

Cred că nimeni nu se aștepta ca, peste drum de târgul Autovit, să dea peste un bastion al mașinilor electrice și al energiilor regenerabile. Într-un capăt diametral opus față de Salonul Auto București 2015, mica expoziție EV2015 (by Icpe și AVER) demonstra că poate fi foarte vioaie. Dar nu la prima vedere…

 

ev 2015 ecoprofit - oraan 102

Mno, da ce-i asta, salon de electrice într-o parcare? Unde-s standurile scumpe, unde-s hostessele sexy, unde-s toate briz-briz-urile strălucitoare menite să te vrăjească și să te amețească și să te facă să-ți pierzi capul după fotomodelele din metal pe patru roți?… Alo, trezirea, EV2015 e o expoziție pragmatică și discretă, nu un show de artificii.

 

ev 2015 ecoprofit - oraan 103

Stai așa, c-amețesc: asta e o Tesla Model S! Și încă versiunea P85D! Păi cum, e vedetă la EV2015 și lipsește cu desăvârșire de la SAB 2015? A, normal, e electrică, n-are importator sau dealeri, ce să caute la SAB? (modelul de față a fost expus de compania Renovatio)

 

ev 2015 ecoprofit - oraan 104

Hopa, Volkswagen la o expoziție auto, în plin ”Dieselgate”? Evident, că doar nu e SAB 2015… Este EV2015 – deci welcome electricelor e-Up! și e-Golf, de-abia aștept să pun ”gheara” pe ele, să le testez pentru Ecoprofit.ro! (din nou, mașini aduse de Renovatio – despre care veți afla mai multe în curând, pe Ecoprofit.ro)

 

ev 2015 ecoprofit - oraan 105

Patru electrice dintr-o lovitură a adus RTR (Renault Technologie Roumanie) la EV2015: Twizy, Zoe, Kangoo Z.E. și Fluence Z.E. (mă rog, ăsta nu se comercializează, ce mai caută pe-aici?!). Și-acum o poantă Ecoprofit.ro: din cei patru-am testat deja trei, Zoe-Luca și Twizy-Matei… Ia, mai vreți niște versuri? Zoe, Zoe, fii bărbată / C-ai fost cea mai solicitată / Ca să fii testată / De lumea adunată.

 

ev 2015 ecoprofit - oraan 106

Salut, prâslea! Pionier al pieței de mașini electrice în România și prima mașină electrică pe care am testat-o acum niște ani (și care m-a convins că electricele-s fruncea!). Mitsubishi i-MiEV-ul ce-l privești nu-i o electrică de rând, e o mașină testată zilnic de cei de la E-Motion. Dar despre testul de anduranță la care este supusă mașinuța asta veți mai auzi pe Ecoprofit.ro, foarte curând, promit.

 

ev 2015 ecoprofit - oraan 107

Hăuli-șit, ăsta e un Logan electric??? Yoy-mai-gad, chiar e un Logan electric! Pe care și l-a convertit un pasionat cu vreo câteva mii de euro. Are o autonomie mică, de numai vreo 50-70 km, dar e suficientă pentru fâțâiala prin București. (a nu se confunda cu Loganul electric al lui Marc Areny, cum au făcut-o niște publicații…) Culmea, Loganul ăsta electric a fost ulterior expus și la SAB 2015.

 

ev 2015 ecoprofit - oraan 108-

 

Da, și un BMW i3 a onorat cu prezența EV2015, dar n-a fost o exclusivitate a EV2015, deoarece a fost unul prezent și la SAB 2015, expus de Automobile Bavaria. Însă ei n-au avut parte de vizita onorabilei mâțe a Icpe (indicată printr-o săgeată roșie în imagine). Probabil cea mai electro-pisică din România!

 

ev 2015 ecoprofit - oraan 109

Poate merge strict electric vreo 50 km (am demonstrat-o și în testul Ecoprofit.ro) și este cea mai vândută mașină plug-in hibrid din Europa. Deci nu avea cum să lipsească de la EV2015 the one and only Mitsubishi Outlander PHEV (pe care îl iertăm că papă și benzină, nu doar electroni).

 

ev 2015 ecoprofit - oraan 110

Mă, tu cine ești, mă? Yaris! Yaris cine? Yaris hibrid! Și-a cui ești tu? A lu’ mama-mare Toyota și-a lui mămica Prius. Păi și ce cauți aici, ai motor electric? Am și motor electric și-s premiantă! Ce premiantă ești tu, mititico? Păi sunt cea mai vândută mașină hibridă de pe piața de mașini noi din România! I-auzi, bravo, foarte frumos, la mai mare, păi atunci hai și tu la EV2015. Auzi, da’ mătușă-ta aia cu hidrogen, Mirai, nu vine și ea? Nu, dar îl găsiți pe nenea Piersic la Toyota la SAB 2015! Ei, na, serios?…

 

ev 2015 ecoprofit - oraan 110-1

Da, foarte serios! La standul Toyota de la SAB 2015 m-a prins Mărgelatu’ într-o strânsoare neașteptat de puternică și nu m-a lăsat până nu mi-a semnat și un autograf pentru părinți. La magnetismul și atmosfera electrizantă pe care o degajă Florin Piersic (până și la vârsta sa înaintată) i s-ar fi potrivit un Prius plug-in, zău așa! Dar, na, omul e mai old-style, preferă Corolla, cel mai vândut model din lume… No, bine, respect, maestre, să fii sănătos cât mai mult, că tare fain îi să te-asculte ciocoflenderii, oyoy!

 

ev 2015 ecoprofit - oraan 111

O-la-la, uite și broasca electrică realizată chiar de Icpe. Dacă vi se pare că are o moacă mirată e pentru că nu înțelege ce nu-nțelege tipul din spate, care nu prea se-nțelege ce analizează prin dosul panourilor fotovoltaice… A, da, și aia din spate e o barcă electrică, ce nu-i de-nțeles? Oac-oac…

 

ev 2015 ecoprofit - oraan 112-

 

Păzea, că ne invadează nainboții! Ninebot a fost probabil cel mai testat și mai entertaining gadget electric pe roți de la EV2015. Doar pe Ninebot One nu prea a avut nimeni curajul să ”se dea”…

 

ev 2015 ecoprofit - oraan 113

… în afara șefului de la Ninebot, evident (”mi-a luat două săptămâni să învăț să merg cu el”). ”Tipul ăsta e nebun, cum să mergi pe o roată?”, ”Da, în mod clar e nebun, uite, acum pică, acum-acum… Cum de nu cade?” ”Hai să ne uităm la Tesla…” ”Stai, mă, că vreau să-l văd că pică, nu se poate, e SF cum stă pe roata aia!”

 

ev 2015 ecoprofit - oraan 114

Din categoria ”nebunii pe roți” (dar care urmează să primească motor electric și baterii) face parte și CARPII. Un fel… nici nu știi cum să-l categorisești, dar despre care inventatorul lui spune că este unicat, inaugurează o nouă categorie de vehicule, este viitorul în mobilitate, etc. Mi se pare fun ideea de propulsie (pășești și ”pedalele” transmit mișcarea roților cam ca la locomotivele de altă dată), probabil părinții mei pensionari ar putea fi interesați de așa ceva. Sau nu.

 

ev 2015 ecoprofit - oraan 115

Ia uite, un fel de scuter verzuliu pe trei roți cu ghidon de Pegas? Nu chiar, e tot opera unui inventator român (la jumătate ca vârstă față de inventatorul precedent) și se dorește un mini-scuter pliabil. Are motoraș electric în roata față, are și niște baterii pe sub carcasă și se poate strânge destul de compact. Răspunde la apelativul Greeny și, la fel ca în cazul lui CARPII, așteaptă interesul investitorilor. Elon Musk, Bill Gates, aveți legătura!

 

ev 2015 ecoprofit - oraan 116

Bicicletele electrice sau scuterele electrice nu mai sunt lucruri inedite în ziua de azi, dar încă întârzie să apară masiv prin orașele din grădina carpaților. Cu bicicletele, mai înțeleg, până la urmă e mai mult un hobby, chiar vrei să dai din pedale. Dar cu scuterele, ia ziceți, domnilor guvernanți, facem ceva cu norișorii ăia de fum înecăcios de la uleiul ars sau cu zgomotele demențial de enervante ale scuterelor actuale? Uite, scuterul electric: nici poluare, nici zgomot, ce, nu merită subvenții?

 

ev 2015 ecoprofit - oraan 126

”Vizită de lucru” a primei proprietare de Tesla Model S din București. Care s-a arătat interesată de micul VW e-Up!, pe care îl consideră foarte potrivit pentru uzul urban. Și noi care credeam că asta era Tesla Model S de test-drive pentru EV2015…

 

ev 2015 ecoprofit - oraan 117

Hai c-am obosit, pauză de masă. I-auzi, cică face cinste EV2015 cu mâncărică de la Calif. Yummy! Dacă celor de la EV2015 le-a plăcut meniul de la Calif, ia ghici oare ce le-a plăcut cel mai mult celor de la Calif la EV2015?…

 

ev 2015 ecoprofit - oraan 118

Cei de la TMC Electric Mobility au venit cu multe tipuri de stații de încărcare pentru mașinile electrice și hibride plug-in. Pe care ne promit că o să le vedem peste tot. Pe baza unui abonament, o să primești un card. Chiar dacă n-ai mașină electrică: poți să-ți încarci telefonul sau Ninebotul… Dar să vezi când vor apărea primele stații rapide de încărcare: stai că trag! Păzea că-ncarc! 80% din baterie în doar 30 de minute. Și uite-așa se va putea merge și pe distanțe mai mari cu electricele. Pac-pac!

 

ev 2015 ecoprofit - oraan 119

Domnul profesor Marinescu, susținând o scurtă prezentare despre noul proiect la care lucrează cu studenții săi de la Universitatea Tehnică din Pitești pentru a realiza un autovehicul Dacia Duster cu propulsie 4×4 integral electrică… Say what??? Se face Duster-ul electric? Ia să vezi acum ce-o să vuiască netul cu titluri de astea tembele și ce dureri de cap o să aibă oficialii Dacia încercând să explice ”profesioniștilor” din mass-media că nu uzina Dacia se ocupă de așa ceva, ci o echipă de profesori inimoși și studenți cu cap, care încearcă să demonstreze că propulsia electrică este viabilă chiar și pe mașinile mărcii naționale. Nu-i bai, că pe Ecoprofit.ro veți afla informațiile corecte, vă promit.

 

ev 2015 ecoprofit - oraan 120

Hai că pe Ninebot te-nveți să mergi în 30 de secunde, dar pe o trotinetă electrică… nu prea. Nici într-un minut. Sau în zece. Pare la fel de imposibilă ca și Ninebot One, nu-i așa, domnu’ Mistodie? (blink-eye emoticon)

 

ev 2015 ecoprofit - oraan 121

Și deodată, pe final de program al primei zile de EV2015, se umple Parcul Solar Icpe de copii de grădiniță, însoțiți de părinți. Motivul: festivitatea de premiere a concursului de desene, prin care ăștia și astea mici și-au imaginat cum ar trebui să arate mașinile electrice. Ca om matur și cu picioarele pe pământ, m-a străfulgerat un gând de genul ”bine că nu arată ca-n desenele lor!” – dar, c’mon, prin prisma celor câțiva anișori pe care îi au ”designerii”, doar nu mă așteptam la viitoarea Tesla Model Y!

 

ev 2015 ecoprofit - oraan 122

Odată terminată festivitatea de decernare a premiilor, diplomelor și plaselor de cadouri (parcă venise moș gEVrilă…), răbdarea copiilor s-a spart și au dat iama la mașinile electrice. De fapt, la două dintre ele, care evident că le stârnesc imaginația juniorilor: gângania de Twizy a fost asaltată cu urlete și țipete de nu-și mai auzeau părinții frustrările că nu-și permit Tesla Model S sau măcar un e-Golf… Iar broasca galbenă electrică mai că era să devină obiectul unui concurs ad-hoc de ”câți copii de grădiniță intră deodată”. E clar, designul mașinilor electrice va rămâne primordial pentru viitorii clienți.

 

ev 2015 ecoprofit - oraan 123

A doua zi de dimineață, a fost rândul oamenilor mari să aibă parte de festivități (foarte elegante, unde ați mai văzut un cvartet live?!), datorită aniversării a 65 de ani de existență și activitate a Icpe. Pe lângă felicitări și diverse discursuri, am avut parte și de un mic istoric al Icpe – probabil cel mai surprinzător moment a fost să aflu cât de mare a fost contribuția Icpe la realizarea metroului din București. Și încă o aniversare, mai mică: un deceniu de existență a AVER. Hai la mai mare!

 

ev 2015 ecoprofit - oraan 124

Și, pentru că orice aniversare merită și un party, ”ostilitățile” din a doua zi au fost pe măsură: vreo doi viței la proțap, concert live de triluri populare de dincoace și de dincolo de Prut, meniu vânătoresc, dar și eternii mici la grătar (culmea, ca la SAB 2015!). Mă rog, fumul nu mai avea legătură cu mașinile electrice expuse, ca să aibă ceva de comentat și detractorii mobilității electrice…

 

ev 2015 ecoprofit - oraan 125

Și-am încălecat pe-o șa și v-am zis povestea EV2015 așa! Bzz-bzz…

Ia să văd, vreți un EV2016 mai mare și mai frumos la anul?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *