10/11/2015

Lăsați vehiculele electrice să vină la mine…

158 de vehicule electrice sunt înmatriculate în acest moment în România. Rectific: au fost înmatriculate până la finalul lunii septembrie 2015, pentru că, de atunci, într-o lună și ceva, au mai fost înmatriculate niște exemplare – dar o analiză detaliată voi face doar la începutul lui 2016.

Osutăcincizecișiopt. Știu, unii râd în hohote, pentru că, față de cele aproape 5 milioane de vehicule care sunt înmatriculate în țară, nișa vehiculelor electrice reprezintă doar 0,001-0,002%. Dar ce-ar fi să privim lucrurile optimist? Vorba aia, putea fi și mai rău, să nu avem nici măcar o mașină electrică în România. Deci 158 e mai bine decât nimic.

VEZI AICI LISTA CU VEHICULELE ELECTRICE ÎNMATRICULATE ÎN ROMÂNIA PÂNĂ ACUM

Aș mai menționa ceva: ecotichetul de 20.000 de lei, anunțat în primăvară, încă nu a primit undă verde, chiar dacă a fost publicat ghidul de finanțare. Despre o infrastructură de stații de alimentare nu putem vorbi, decât tot așa, în termeni de ”câteva”, răsfirate prin țară. Mentalitatea potențialilor clienți nici nu o mai aduc în discuție – faptul că Tesla Model S e cea mai populară mașină electrică de la noi ar trebui să ridice niște semne mari de întrebare, de genul: ”suntem sănătoși?!”.

Deci, în condițiile astea vitrege, cei care se așteaptă de la mașinile electrice ”să facă purici” sunt cel puțin ignoranți. Din păcate, cine ar avea bani de mașină electrică (și nu sunt deloc puțini românii cu astfel de venituri) preferă să-și ia SUV, că e mai mare și mai spațios, ori vreun dizălean, că poți merge enșpemiidekilometri cu un plin. Sau pur și simplu să ignore mașina electrică, deoarece suntem prea inevoluați să ne gândim la TCO (Total Cost of Ownership – costul total al deținerii și exploatării), suntem prea limitați să ne analizăm adevăratele nevoi de transport, suntem prea blocați într-o mentalitate ”așa e mai bine, că așa zice lumea”.

Sper ca schimbarea asta la care sperăm cu toții, pe fondul fenomenului #colectiv, să contribuie puțin și la schimbarea atitudinii față de mobilitatea electrică. Ceea ce înseamnă renunțarea la ochelarii de cal, în principal a celor din administrația centrală, care ar trebui să aibă viziunea de ansamblu a dezvoltării societății. Astfel ca 158 de vehicule electrice să reprezinte, cu adevărat, un început serios. De tipul #ResetRomania.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *