Mașină de transport, dar și de familie: monovolum sau van?

Userul ”Alin” are o dilemă interesantă:

Bună. Vreau să-mi achiziționez o mașină și nu mă pot decide dacă va fi nouă sau la mâna a doua. La prima opțiune vorbim despre leasing sau credit auto la cea de-a doua dispun de o sumă undeva până în 7000-8000 de euro. Opțiunile mele sunt MPV sau autoturisme gen Caddy life, Ford Tourneu, șamd. Mașina va fi folosită pentru familie și transport marfă pentru o afacere de familie. Nu mă interesează neapărat arcurile lamelare și ce greutate pot transporta cu fiecare pentru că transport flori care nu solicită suspensiile. Variante noi ar fi Dacia Lodgy, Dacia Dokker, Renault Kangoo, Grand Scenic sau Renault Kangoo maxi, iar la mâna a doua ar fi Vw Caddy life, Vw Caddy Maxi, Vw Touran, Vw Sharan. Neapărat diesel pentru că o să fac 35000-40000 de km pe an.

Iată în continuare care este părerea mea despre această problemă:

Salut,

Principial, din punct de vedere al deprecierii, cea mai mare devalorizare a unei masini se inregistreaza in primul an de utilizare. De aceea unii prefera ca, in loc de masini nou-noute, sa apeleze la masini uzate de maximum 1-2 ani vechime. Din punctul meu de vedere, apelarea la un sistem de finantare este riscanta, deoarece implica plata unor rate lunare – daca se intampla un impas si nu se mai pot achita ratele respective, banca/societatea de leasing isi ia masina inapoi… Ma rog, fiecare isi face singur calculele si isi asuma riscurile, nu ma pricep la sfaturi in aceasta privinta :)

In cazul leasingului operational apar niste avantaje tinand de asumarea de catre societatea de leasing a unor costuri (de la cele cu asigurarile pana la cele de intretinere), dar trebuie analizate costurile ratelor. De obicei, firmele sau intreprinzatorii care folosesc masinile pentru productie in primul rand (adica, mai pe romaneste, ca sa faca bani cu ele) apeleaza la leasing operational. In cazul de fata, pentru ca vorbim de o masina care va trebui sa satisfaca si necesitatile de confort ale unei familii, preturile nu vor fi foarte mici. De exemplu, cea mai ieftina Dacia Dokker de persoane porneste de la 9.570 euro (cu TVA inclus), dar e… ”cheala”. Din punctul meu de vedere, o masina familista ar trebui sa beneficieze de aer conditionat, de geamuri electrice, de un radio macar, de niste echipamente suplimentare de siguranta. Mai mult, acest Dokker de baza e cu motorizarea pe benzina de 1,6 litri, in timp ce versiunea diesel cea mai ieftina (1.5 dCi de 75 CP) pleaca de pe la 12.420 euro (cu TVA inclus) – iar daca adaugam aerul conditionat deja se depaseste suma de 13.000 de euro. In conditiile in care Dokker e cea mai accesibila ”dubita”, alte modele vor fi mai scumpe, in general peste 15.000 de euro. Atentie, vorbim de preturi de baza, poate ca masinile existente pe stoc sau diversele promotii vor mai scadea aceasta suma.

Daca vorbim de modele second hand, VW Caddy e cam cel mai bine cotat in acest segment, deci are si preturile cele mai mari – masinile de maxim 3 ani vechime sunt, in general, cam de la 8.000 de euro in sus. Kangoo e mai accesibil, dar, fiind o masina frantuzeasca, prezinta riscuri mai crescute in privinta problemelor de natura electrica. Alte modele care prezinta interes ar mai fi Citroen Berlingo / Peugeot Partner (modele gemene, practic), Fiat Doblo / Opel Combo (modelul Opel e bazat pe cel facut de Fiat, care e cam cel mai bine vazut dupa Caddy ca fiabilitate generala), Ford Connect (Tourneo e varianta de persoane, Transit e cea de marfa), Mercedes Citan (e un Kangoo germanizat, dar si mai scump). Dacia Dokker second hand e mai rara si ramane inca scumputa. Cred ca ar fi interesanta si Dacia Logan MCV, generatia precedenta, care oferea chiar si 7 locuri – mi se pare o masina robusta si extrem de incapatoare (desi, intr-adevar, pe verticala ofera clar mai putin spatiu decat un Dokker).

In ce priveste monovolume familiste, gen Lodgy, eu unul nu le vad suficient de practice pentru o afacere care presupune transportul de marfa (chiar daca vorbim, in cazul de fata, doar de flori). In general, acestea sunt masini foarte bine adaptate pentru necesitatile familiale, oferind mult confort, dar interiorul se uzeaza rapid daca se transporta multe lucruri, iar modularitatea e precara pentru activitatile de transport marfa (scoaterea banchetei, de exemplu, e mult mai greoaie decat la o utilitara, iar plasticele si mocheta sunt foarte sensibile). In plus, vorbim de masini mai scumpe decat versiunile utilitare (de exemplu, un Scenic e mai scump decat un Kangoo, in conditii cat de cat comparabile de motorizare si echipare), iar versiunile utilitare de obicei sunt mai fiabile (pentru ca sunt concepute pentru o utilizare mai intensiva).

Cam atat din partea mea, succes la cautari

VREI ȘI TU MAȘINĂ? CLICK AICI PENTRU O PĂRERE

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *