Mașină second hand compactă, pe benzină, la 6.500 euro

Userul ”Zsolt” are o dilemă de IT-ist: ce mașină ar fi mai bună la un buget de circa 6.500 euro?

Buna Oraan,
O sa apelez si eu, ca multi altii inaintea mea, la experienta si opinia ta legata de masini. Sunt si eu IT-sit ca colegul meu de mai sus, la 28 de ani. Am luat decizia ca anul acesta sa-mi iau o masina SH.

Ar fii vorba de o masina care sa fie rulata mai mult in oras apoi in weekenduri pe drumuri de 200-400 km. A-si dorii sa fie cat de cat practica, deoarece o sa am si prieteni in spate din cand in cand(maxim 2 pers in spate) + loc de bagaje mediu. Ma intereseaza ca masina sa fie fiabila si cat de cat eficienta la consum. Am un stil de condus chill in general, dar daca am spatiu si drum bun imi place sa calc pedala . Trebuie sa recunosc ca tin si la comfort (nu am nevoie de super echipare, dar sa ma simt bine in masina). Am un buget de 6500 euro pentru masina.

Pe baza deciziei m-am gandit la o masina cu benzina, cu maxim 150 caluti, compact(hatchback) dar si sedan ok.

Pana acum am ochiul pe Audi A3 (2005-2007), BMW seria 1 (2007-2009). O enigma pentru mine la modelele respective: de ce BMW e mai ieftin decat Audi? Ca estetic, ambele modele imi plac atat in exterior cat si in interior. Sunt constient si de faptul ca fiind “premium” brands o sa fie mai scump sa le repar+piese, dar nu ma deranjeaza daca stiu ca o sa reziste mai mult si nu frecventez mecanicul prea des.

Despre alte optinui ce am vazut:
– Golf – modelul mk6 imi place dar la pretul respectiv nu se compara la echipament, mk5 nu-mi place exteriorul
– Focus – nu-mi place interiorul, desii recunosc ca m-am simtit bine cand eram la volan (masina unui prieten)
– Mazda 3 – nu prea e frumos din exterior, dar interiorul e ok si se lipeste bine de drum
– Opel Astra – nu am avut experiente bune cu astra, desii piesele si reparatii nu sunt atat de scumpe…dar sunt frecvente si pe termen lung nu sunt sigur daca merita
– Audi A4/BMW seria 3 (318i) amandoua imi plac, dar la bugetul meu nu sunt sigur daca ar merita sa caut

Imi cer scuze daca par “fiitos” din text (ca ma deranjeaza exteriorul sau interiorul), chiar nu sunt, pur si simplu sunt bulversat de optiuni si informatii de pe net.

Acum stiu ca o masina SH e o loterie, si indiferent de ce zice marea majoritate despre un model, tot timpul exista sansa sa ramai cu o lamaie, dar si asa, a-si aprecia o opinie

Răspunsul meu, în continuare:

Salut,

Sa le luam pe rand.

Audi A3 vs. BMW Seria 1 – marea diferenta intre cele doua masini tine de propulsie: A3 are tractiune fata, iar Seria 1 are tractiune pe puntea spate (iar motorul e dispus longitudinal, ceea ce duce la o echilibrare mai bună a mașinii și un comportament mai dinamic, daca esti genul care vrea sportivitate si agilitate peste medie). O alta diferenta este ca A3 e mai spatios (Seria 1 plateste tribut in spate si la capitolul portbagaj din cauza tunelului central voluminos, pt ca are cardan, respectiv din cauza suspensiei mai complexe si a diferentialului). Diferenta de pret in favoarea lui A3 presupun ca tine mai mult de rulaj si de echipare, dar s-ar putea sa intervina si factorul deprecierii mai lente a lui A3 – asta pentru ca ofera materiale considerate mai bune calitativ decat Seria 1, plus o fiabilitate ceva mai buna, din cauza ca nu e asa de sportiv ca BMW-ul (totusi, A3 ofera un foarte bun comportament rutier, in marea majoritate a situatiilor nefiind mult mai prejos decat Seria 1, dpdv dinamic).

Din ceea ce mi-ai spus, consider ca un A3 Sportback ti se potriveste mai bine decat un Seria 1: loc mai mult pe bancheta, portbagaj mai incapator, ambianta mai evoluata calitativ, suspensie mai confortabila (daca nu are pachet S-line ori optiunea suspensiei mai sportive), probabil nivel de echipare mai bun. Asta cu dotarile variaza foarte mult de la masina la masina, vorbim de modele care, de noi, puteau fi configurate foarte generos.

Motorul de 1,6 litri al lui Audi A3 e, in general, ok, dar la drumuri lungi probabil va parea cam lipsit de vana – 100 CP pt categoria masinii reprezinta doar suficient. Exista si versiunea 1.6 FSI, cu vreo 14 CP mai potenta, dar si cu sistem de injectie directa, ceea ce nu suna prea bine dpdv fiabilitate (fata de injectia indirecta). Nu recomand motoarele TFSI, cu turbo (cum sunt 1.4 TFSI sau 1.8 TFSI), pentru ca sunt cam gurmande si pot pune mari batai de cap din cauza turbocompresorului si a injectiei directe. Motorul 2.0 FSI, de 150 CP, e mai rar si ofera un compromis destul de bun dpdv al fiabilitatii, dar inseamna impozit mai mare si, evident, consum mai mare decat 1.6 – totusi, la drum lung si viteze mai mari se simte clar diferenta in favoarea motorului de 2.0 litri, dpdv dinamic. BMW Seria 1 are o versiune 116i, de 1,6 litri si 122 CP, care e foarte fasneata, dar si consumul e ceva mai mare decat al lui A3 1.6. Versiunea superioara 118i are, contrar logicii, un motor de 2,0 litri si 143 CP, cu bune performante si un consum rezonabil, cam la aceleasi cote cu motorul de 2,0 litri de pe A3. Eu unul cred ca, daca stilul chill primeaza, merita mai degraba motoarele de 1,6 litri, chiar daca la drum lung nu se vor arata asa performante (in special in cazul lui A3).

In ce priveste celelalte modele mentionate, intr-adevar, faptul ca Audi A3 si BMW Seria 1 sunt premium va induce niste costuri mai mari de intretinere si eventuale reparatii. Din punct de vedere al fiabilitatii, Golf 6 e cotat cam cel mai bine, fiind un facelift al lui Golf 5, dar cu multe imbunatatiri la nivel de detaliu. Are aceeasi platforma ca si Audi A3, deci tot motorul de 1,6 litri si 102 CP e recomandabil (eu unul nu sunt fan al motoarelor pe benzina de tip downsizing – adica avand cilindree mica si turbocompresor). Modelele mai vechi Mazda3 au aceeasi platforma tehnica precum Ford Focus, dar se detaseaza la capitolul finisare. Dpdv dinamic Mazda3 si Focus sunt peste A3 sau Golf (sau, ma rog, putin mai bune), iar Focus 2 facelift e un model foarte bine cotat dpdv fiabilitate. A doua generatie Mazda3 a cam lasat garda jos in privinta fiabilitatii fata de prima generatie (cea produsa intre 2004 si 2009, cu facelift in 2007 – care e, de altfel, cea mai recomandata). Opel Astra e ok, dar nu exceleaza la niciun capitol fata de concurenti. A4 si Seria 3 mi se par deja riscante, la pretul asta (de max 6500-7000 euro) fiind greu de gasit modele cu rulaj decent si in conditii bune.

Ma mira ca pe lista ta nu a aparut si Honda Civic (generatia OZN, produsa incepand cu 2006). Pe langa faptul ca arata beton si interiorul e bine finisat (nu chiar ca la un A3, dar nici departe), e si foarte spatioasa (chiar daca aspectul lasa sa se inteleaga ca ar fi un fel de coupe, are un portbagaj urias si o foarte buna ergonomie). Motorul de 1,8 litri si 140 CP e de incredere, suficient de performant si poate o idee cam gurmand fata de cele de 1,6 litri ale concurentilor – dar, dpdv fiabilitate, cam primeste ”coronita cu flori”. In general e o masina care pune accent pe confort, dar se descurca onorabil intr-un stil mai agresiv. Motorul de 1,4 litri mi se pare cam mic, lucru evident mai ales la drumuri lungi si cand masina e incarcata.

As mai aduce in discutie si Subaru Impreza, versiunea semi-combi (sau semi-hatchback), cu motorul de 1,5 litri si 105 CP. E o masina aparte, deoarece ofera doar tractiune integrala, fiabilitatea ei este legendara (evident, cu rezervele tinand de modul de utilizare si de intretinere a precedentilor proprietari), iar calitatea materialelor foarte buna, fara a fi flatanta. Nu e performanta si e loc de mai bine la capitolul confort sau spatiu interior, iar tractiunea integrala face motorul cam gurmand. Insa fiabilitatea si siguranta oferita de sistemul 4×4 (cam cel mai competent din domeniul berlinelor) cred eu ca merita toata atentia.

In final, as mai plusa cu Toyota Prius II (sau cu prima generatie Auris Hybrid, dar care inca e cam scumpa), un ”monument” de fiabilitate, in ciuda folclorului care asociaza propulsia hibrida cu problemele tehnice. Ai spatiu ok, caracter high-tech, calitate excelenta de fabricatie, cutie automata (deci un nivel de confort mult peste celelalte modele), consum de diesel in oras si, cum ziceam, promisiunea unei foarte bune fiabilitati.

Cam atat din partea mea, succes la alegere

VREI ȘI TU MAȘINĂ? CLICK AICI PENTRU O PĂRERE

1 Comment

  • Multumesc mult pentru raspuns! M-ai surprins cu Honda si Subaru, nu stiu cum mi-au “scapat” din radar. Honda pare o solutie perfecta pentru cazul meu, bifand cam toate categoriile.
    Multumesc inca o data si un weekend placut!
    Cu stima,
    Zsolt

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *