Mașină second hand familistă la 11.000 euro: Qashqai, ASX sau… Prius?

Userul ”Dan” vine cu o solicitare interesantă privind alegerea unei mașini familiste:

Salut, Oraan! Numele meu este Dan si ca toti ceilalti, iti cer sfatul legat de achizitionarea unei masini.
Bugetul este de maxim 11000 euro si caut o masina SH de familie, an cat mai bun, mai inalta, un crossover, un suv, datorita pozitiei mai inalte la volan, a sigurantei, a drumurilor proaste, a bordurilor inalte…. Ca si motorizare m-as opri la 1.5 sau 1.6 benzina sau diesel. De ce? Pentru ca toate costurile sunt mai mici la aceste motoare si….pentru ca ma tot uit dupa Nissan Qashqai (ambele motorizari), la Mitsubishi ASX (imi place mai mult Nissan la interior). Din alta categorie (nu imi plac deloc masinile break) imi place Volvo S60 (berlina-1.6 diesel), Toyota Prius generatia III sau Toyota Prius+ .
Mentionez ca circul mai mult in oras si cu cateva iesiri pe an in afara localitatii. Fac cam 12-15000 km/an.
Inainte am avut un Passat 1.6 TDI si am fost foarte multumit de confort dar parca putin cam mic motorul pentru dimensiunea lui.
Normal, multi spun ca pentru oras este mai indicata benzina (!consumul bata-l vina!). Dar cuplul de la un diesel nu se compara cu benzina. Imi place cum ”trage” diesel-ul si…nu ma pot hotari totusi!
As vrea o parere in acest sens si chiar poti atrage atentia si asupra altor masini!
Iti multumesc anticipat!

Iată răspunsul meu în continuare:

Salut, Dan

In primul rand, dieselul s-ar putea sa devina in curand ”persona non grata” din cauza scandalului ”Dieselgate”. Eu estimez ca, incepand cu 2016, vom vedea o crestere a pretului la motorina si poate chiar o taxare mai drastica a motoarelor diesel, asa incat avantajul acestora fata de motoarele pe benzina va scadea drastic. Daca mai punem in ecuatie si rulajul foarte redus anual la care te astepti, dieselul nu prea mai e o optiune viabila – mai ales fiindca, vorbind de o masina second hand, cresc exponential si riscurie de aparitie a unor probleme scumpe (motoarele moderne diesel nu mai sunt fiabile, cum erau dieselurile mai vechi si care aveau o tehnologie mai simplista). Pe langa asta, regimul intermitent din mediul urban e nepotrivit pentru un diesel, plus ca, sincer, cuplul mai bun (deci faptul ca ”trage” mai bine la turatii joase) nu vad de ce ar fi asa de mare avantaj in mediul urban, mai ales pentru un familist care trebuie sa fie in primul rand grijuliu ?

In al doilea rand, Qashqai si ASX sunt SUV-ulete cu un comportament multumitor in general, dar atentie la portbagaj, care e doar cam cat al unui hatchback de clasa compacta. Din punct de vedere diesel, eu as miza pe ASX 1.8 D-ID, care mi se pare mai reusit decat dCi-ul de 1,5 litri al lui Qashqai. Dar, sincer, recomand mai degraba versiunile pe benzina ale acestor suv-uri compacte – motivele anti-diesel le-am spus mai sus. Intr-adevar, consumul va fi ridicat in mediul urban (minimum 8-9 litri/100 km, in functie si de stilul de condus sau de aglomeratie), dar vorbim de motoare pe benzina aspirate, robuste, care promit sa fie mult mai fiabile decat dieselurile. Eu personal recomand, in cazul unui SUV, alegerea unei versiuni cu tractiune integrala (care-i confera masinii un plus de siguranta si capacitati) – dar, din pacate, pentru Qashqai si ASX nu este disponibila tractiunea integrala cu motoarele pe benzina mici. In fine, dintre Qashqai si ASX am incredere mai mare in stilul mai simplist al SUV-ului Mitsubishi.

Cu Toyota Prius deja vorbim despre alta mancare de peste. Propulsia hibrida este excelenta pentru mediul urban, dar are niste mici minusuri la capitolul performanta in mediul extraurban – pe care eu le consider rezonabile. (poti citi aici un test mai lung cu Auris Hybrid, care are sistemul de pe Prius III). Fata de un diesel, propulsia hibrida de origine Toyota e extrem de fiabila. De fapt, Prius e una dintre cele mai fiabile masini din lume, lucru afirmat si de ADAC (organismul german). Iar un mare avantaj este dat de cutia automata, care inseamna foarte mult confort, mai ales in mediul urban. Intre un SUV gen Qashqai sau ASX si Prius, eu as recomanda Prius (daca, oricum, SUV-urile sunt cu tractiune doar fata). In privinta variantei Prius+ (un fel de monovolum, care ofera inca doua locuri suplimentare pentru copii), ma tem ca e un model prea nou si cam scumput, deci nu cred ca se poate gasi asa ceva la mai putin de 11.000 euro.

Din punctul meu de vedere, daca Toyota Prius se numara printre optiuni, nu mai am alte modele pe care sa le recomand.

VREI ȘI TU MAȘINĂ? CLICK AICI PENTRU O PĂRERE

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *