17/03/2016

După Renault Kaptur 4×4 rusesc, e cazul să vedem Sandero Stepway 4×4. Păi nu?

Renault anunță că va construi, special pentru piața auto din Rusia, modelul Renault Kaptur 4×4. Care va fi asamblat la uzina Renault din Moscova. Pentru moment, nu se dau mai multe informații, iar poza are doar caracter de teaser.

Dar ce e acest Kaptur 4×4? Kadjar nu e, absolut. Se vede din următoarea comparație foto că ”noul” Kaptur (stânga) e mai compact, are botul altfel gândit și nu e așa masiv ca și Kadjar (dreapta).

renault-kaptur-kadjar---oraan

 

De fapt, Kaptur nu e altceva decât… Captur. Cu niște tușe de design mai altfel (cum ar fi luminile LED din spoilerul frontal, a la Megane), dar cu un gabarit general și forme care se întrevăd la fel ca la Captur-ul din UE (stânga).

renault-kaptur-captur---oraan

 

Ok, interesant, dar mult mai important mi se pare altceva: indicativul ”4×4” asociat lui Kaptur. Ceea ce înseamnă, de fapt, că foarte cunoscutul Renault Captur se pretează la adaptarea tracțiunii integrale. Captur, care e un fel de Clio mai înalt… și care e înrudit suficient de mult, din punct de vedere tehnic, cu autohtonul model Dacia Sandero Stepway.

Ok, să mergem puțin în trecut, în momentul în care s-a lansat noua gamă Logan-Sandero-SanderoStepway. Ce m-a frapat de la primul contact cu Sandero a fost tunelul central cam voluminos pentru o mașină de clasă mică. Iar apoi garda la sol foarte mare a lui Sandero Stepway, precum și aspectul foarte robust.

Citez din impresiile de atunci (de pe promotor.ro):

Deşi tunelul central mi se pare suficient de voluminos pentru a permite montarea unui sistem de tracţiune integrală, fie şi mai simplist decât la Duster, oficialii au negat existenţa unei versiuni 4×4 în viitor. 

Și, evident, i-am întrebat pe oficialii Dacia ”și versiunea 4×4, când apare?”. Cum adică tracțiune integrală, nu se poate, că există Duster 4×4 pentru cine vrea… ”Da, dar aveți tunelul ăla central masiv și Duster oricum din platforma Loganului/Sandero derivă, iar Sandero Stepway ar putea fi cel mai tare crossover din parcare dacă i-ați pune 4×4”. Nu, nicidecum, jamais! (adică ”niciodată” în franceză).

Mda, am mai auzit eu ”jamais”-ul ăsta și la lansarea primei generații Renault Sandero Stepway în America de Sud, când, la întrebarea ”când vine și la noi”, mi s-a răspuns categoric ”nu, nu vine, e prea dificil de făcut Dacia Sandero Stepway”. Mais oui, e atât de greu să schimbi sigla Renault cu sigla Dacia… Și peste un an, cine se lansa la Geneva (sau Paris? ori Frankfurt?) cu fast – evident, Dacia Sandero Stepway.

Bun, aplicând logica inginerească, am realizat că francezii au nevoie să-și păstreze un as în mânecă. Adică l-au scos pe Duster, atât 4×4, cât și 4×2, dar l-au făcut și pe frățiorul Sandero Stepway, dar numai 4×2 – cine vrea 4×4, să facă bine să cumpere mașina mai scumpă, clar, nu?

Între timp, piața a început să se aglomereze în domeniul crossover-urilor de clasă mică, iar Duster a devenit o adevărată vedetă. Numai că business-as-usual-ul din lumea auto spune așa: dacă ai un model de succes, mulge-l cât mai mult poți. Și asta înseamnă că noul Duster va fi mai măricel și mai scumpuț. Că, deh, fanii Duster or să vrea o evoluție clară, că așa zice manualul consumatorului.

Dar, dacă Duster-ul devine mai scump (și mai mare, în special pentru aglomerația din oraș), ce-or să facă o parte dintre clienții care vor neapărat 4×4 pe SUV-ulețul lor Dacia? Evident, își vor îndrepta privirea spre Sandero Stepway. Care, din nou evident, nu mai poate rămâne fără 4×4. Iar noul Kaptur 4×4 exact asta ne arată: că, odată cu lansarea noului Duster, frățiorul Sandero Stepway e capabil să primească și tracțiune integrală, foarte probabil împreună cu un facelift.

Deci logică de piață, logică de strategie de produs, logică inginerească, intuiție de (fost) jurnalist auto. Toate astea mă fac să pariez că în curând vine Sandero Stepway 4×4. Cine pariază împotrivă?

P.S.

Apropo, că micul Renault Kwid indian o să vină și în Europa e deja la mintea cocoșului. Și o va face sub forma unei Dacii extrem de ieftine, probabil cu un preț de pornire de circa 5.500 euro – în versiunea urbană, nu cu pachetul pseudo-crossover, evident. Kwid-ul crossover (care cine știe cum se va numi în UE) va lua exact rolul pe care îl are acum Sandero Stepway: crossover urban, fără tracțiune integrală; cine vrea 4×4, se duce spre Sandero Stepway. Puzzle solved!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *