08/03/2015

Salonul Auto Geneva 2015: top 10 rivalități premiere

Cam la fiecare mare salon auto îmi place să urmăresc rivalitățile în premieră dintre noutățile mai mult sau mai puțin marcante. Este și cazul Salonului Auto Geneva 2015, unde am găsit următoarele dueluri care implică premierele mondiale de top ale salonului elvețian.

1. Confruntarea titanică a orgoliilor… titanice

geneva 2015 - mclaren p1 gtr vs aston martin vulcan
McLaren P1 GTR vs. Aston Martin Vulcan: 100 – 99

 

Am început cu o luptă dedicată strict pistelor de curse, între două modele ale unor foarte cunoscute mărci britanice. Aston Martin Vulcan e bazat pe nobilul One-77 și vine cu un stil menit a le da coșmaruri oamenilor obișnuiți. Însă aici nu e vorba de oameni obișnuiți, ci de milionari dispuși să cheltuiască 2,5 milioane pe un exemplar. Pe care nu-l pot folosi pe șosea…

Exact despre același lucru este vorba și cu varianta hardcore de curse McLaren P1 GTR, care plusează cu vreo 130.000 de euro față de Vulcan, dar și cu vreo 200 CP suplimentari, având 1.000 CP față de ”numai” 800 CP rivalul Aston Martin. Atenție, însă, Vulcan se va produce în doar 24 de bucăți, în timp ce P1 GTR va fi mai puțin exclusivist: doar 35 de bucăți.

Sincer, pe mine mă lasă rece jucăriile astea exorbitante pentru milionarii superficiali. Dar tind să-i dau câștig de cauză bolidului McLaren, datorită propulsiei hibride.

 

2. Sport high-tech sau sport mai puțin neconvențional?

Fără îndoială, noua generație Audi R8 se numără printre starurile incontestabile de la Salonul Auto Geneva 2015. O mașină sport îndelung așteptată de către fanii Audi și care a primit nu unul, ci două răspunsuri interesante la salonul elvețian.

geneva 2015 2 - audi r8 v10 vs honda nsx
Audi R8 V10 vs. Honda NSX: 3 – 4

Pe de o parte, varianta de bază a lui Audi R8 (cu V10-le de 540 CP) se vede provocată de noua Honda NSX, prezentată în premieră europeană la Geneva 2015. Japoneza vine cu o propulsie hibridă de 550 CP, care combină un V6 și două motoare electrice, beneficiind de un sistem de tracțiune integrală diferit de cel oarecum clasic al lui R8. Interiorul, însă, nu arată așa de ”gadget maniac” precum al lui R8, lucru demonstrat și de prețul mai mic de 150.000 de euro, cu aproape 50.000 de euro mai puțin decât reclamă un R8 V10 ”de bază”. În ciuda acestui handicap, e clar că în Europa noul Audi R8 va avea mai mult succes. Totuși, eu mizez pe eficiența mai bună a propulsiei hibride a japonezei, așa încât aș da banii pe un NSX.

geneva 2015 2- - audi r8 v10 plus vs ford gt
Audi R8 V10 plus vs. Ford GT: 6 – 5

Varianta mai potentă a sportivei germane se numește R8 V10 plus, ceea ce înseamnă că motorul său dezvoltă 610 CP. Ei bine, răspunsul în acest caz vine dintr-o direcție total opusă față de Japonia, adică din SUA: Ford GT revine pe scenă cu un V6 supraalimentat, care dezvoltă mai mult de 600 CP. Însă atuul, în materie de exclusivitate, îl reprezintă cadența de numai 250 de exemplare anual, pentru un preț de aproape 350.000 de euro, cu peste 100.000 de euro mai mare decât al unui R8 V10 plus. Care, însă, țintește vânzări anuale de zeci de ori mai mari decât Ford GT. Chiar și făcând abstracție de factorul financiar, R8 mi se pare mai pertinent decât Ford GT.

 

3. La vânătoare de exclusivism și epatare

geneva 2015 3 - bugatti veyron la finale vs koenigsegg regera
Bugatti Veyron Gran Sport Vitesse La Finale vs. Koenigsegg Regera: 1 – 2

În sfârșit, Bugatti Veyron iese din scenă. Cu o ediție specială ”La Finale”, care nu are nimic special în afara faptului că este… cu totul și cu totul specială. Nu din punct de vedere tehnic (este vorba de versiunea de top Grand Sport Vitesse), ci din punct de vedere psihologic: este al 450-lea exemplar și ultimul din seria celei mai cunoscute mașini sport luxoase din lume. Nu are un preț, dar, dacă oficialii Bugatti s-ar hotărî să-l scoată la licitație, probabil ar obține lejer peste 10 milioane de euro.

Cum ai putea să răspunzi unei asemenea mașini? Ei bine, tot într-un stil de ”eu sunt cel mai tare”, iar provocarea vine din partea binecunoscutului vânător de recorduri de performanțe dinamice, Koenigsegg, care la Geneva 2015 ne-a prezentat noul ”megacar” Regera, care vrea să intre în posesia titulaturii de cea mai puternică mașină de serie din lume. Sistemul său hibrid prezintă la raport trei motoare electrice și un V8 twin-turbo, rezultatul final fiind, atenție, 1.807 CP și 2.000 Nm. Doar 80 de exemplare vor fi produse, pentru un preț nespecificat. Dar, cu siguranță, cel puțin la nivelul unui Veyron. Ok, asta chiar mi se pare exclusivist, mai ales că Regera are și o autonomie de vreo 50 km în regim strict electric. Sold!

 

4. Dueliști de rasă

geneva 2015 3 - mclaren 675lt vs ferrari 458 gtb
McLaren 675LT vs. Ferrari 488 GTB: 3 – 4

Când apare un nou Ferrari, o bună parte a pasionaților auto sărbătoresc. Noul Ferrari 488 GTB nu e chiar nou, ci mai degrabă o evoluție a precedentului 458 Italia, dar suficient de pronunțată pentru a nu o numi facelift. Ei bine, la Geneva 2015 principalul rival este un britanic, McLaren 675LT, care nu se sfiește să arate că e doar un upgrade al modelului 650S. Prin urmare, britanicul e gândit mai mult pentru cei care vor senzații tari, venind cu un arsenal tehnic destul de apropiat de al italianului 488 GTB: ambele au motoare V8 turbo, McLaren plusând cu 5 CP, dar Ferrari oferind o turație maximă de 8.000 rpm față de ”numai” 7.100 la 675LT.

Ca performanțe, britanicul e cu 0,1 secunde mai rapid la demarajul 0-100 km/h, dar promite, după cum spuneam, mai multă adrenalină. Care va veni într-o cadență de numai 500 de exemplare, la un preț de 360.000 de euro. Adică mai exclusivist și mai scump decât Ferrari 488 GTB, care ar cam trebui să devină o vacă de muls profituri, în filosofia lui Marchionne. Relativ greu de făcut o alegere, dar parcă tot pe Ferrari aș miza.

 

5. SUV Wars, episodul n-șpe

geneva 2015 5 - renault kadjar vs hyundai tucson
Renault Kadjar vs. Hyundai Tucson: 5 – 5

Cei de la Renault sperau că vor ”rupe gura târgului” la Salonul Auto Geneva 2015 cu noul SUV compact Renault Kadjar. Care, într-adevăr, se numără printre cele mai importante premiere pentru piața europeană. Însă Kadjar nu a fost singurul SUV din acest segment care să strălucească nestingherit la salonul elvețian. Dimpotrivă, coreenii de la Hyundai aș putea spune că au pregătit la rândul lor o mare surpriză, prin noul Tucson. Adică a treia generație a lui Tucson, după ce a doua a fost numită ix35 în Europa.

Dacă mă întrebați pe mine (având în vedere că m-am săturat de SUV-uri), ambele au multe chestii prin care să-și atragă clienții, de la design și ambianță interioară până la motorizări și dotări de siguranță și confort. Probabil, luate la puricat, noile Kadjar și Tucson sunt extrem de greu de departajat. Dar mai intervine ceva: Kadjar folosește platforma tehnică a lui Nissan Qashqai (cel mai vândut crossover din Europa, cu o notorietate extrem de puternică), în timp ce Tucson și-a făcut și el un club destul de fidel de clienți, marcând evoluții mari de la o generație la alta. Care pe care? Chiar nu știu.

 

6. Let’s play official, shall we?

geneva 2015 6 - skoda superb vs toyota avensis facelift
Skoda Superb vs. Toyota Avensis facelift: 3 – 2

E clar, Salonul Auto Geneva 2015 consfințește faptul că noul Passat este… Superb. Joc de cuvinte voit, pentru că, dacă noul Passat aproape că își canibalizează vărul premium Audi A4, iată că noua generație Skoda Superb aproape că-i ia locul celei mai cunoscute berline germane de clasă medie. Adică e suficient să ne uităm de unde a plecat Passat și vom vedea că noua Skoda Superb mizează pe același public.

”Greu de combătut o asemenea premieră, dar nu neapărat imposibil” s-or fi gândit, probabil, japonezii de la Toyota, care aruncă în scenă un bine-venit facelift pentru Toyota Avensis. Facelift care face mașina japoneză să arate de-a dreptul fluidă față de colțuroasa Superb. Interesant, japonezii se bazează foarte mult pe reputația fiabilității, iar cehii pe reputația mecanicii de origine germană. Sincer, cred că Superb are mai mari șanse de a ieși victorioasă din această confruntare.

 

7. Piticii își măsoară forțele

geneva 2015 7 - kia picanto facelift vs opel karl
KIA Picanto facelift vs. Opel Karl: 1 – 3

Noul Opel Karl promite să fie un model foarte important pentru Opel din punct de vedere al vânzărilor. Gândit ca o alternativă mai cuminte la Corsa, noul Karl este o citadină drăguță și pertinentă, care, însă, va avea destul de mult de furcă într-un segment foarte aglomerat. Nu se vrea low-cost, dar va miza pe o politică de prețuri cât mai atractivă (mă rog, dacă nu luăm în calcul Sandero…).

La Salonul Auto Geneva 2015 nu i-am găsit ca și concurent direct decât un model coreean: KIA Picanto, care a primit un facelift discret la salonul elvețian. Picanto nu e tocmai un best-seller pe plan european, iar această situație nu cred că se va schimba prea mult odată cu acest facelift, dar, făcând strict comparația cu noul Karl, Picanto poate fi un rival destul de puternic. Deocamdată, creditez modelul Opel cu un succes mai bun pe piața europeană.

 

8. … în spațiu să ne măsurăm…

geneva 2015 8 - volkswagen touran vs bmw seria 2 gran tourer
Volkswagen Touran vs. BMW Seria 2 Gran Tourer: 3 – 2

Noua generație a monovolumului compact Volkswagen Touran pare să aterizeze într-un context oarecum ciudat: Golf Sportsvan nu mai e doar un Golf ceva mai bombat, ci a devenit un van compact destul de serios, iar diferența dintre noul Touran și Sharan este extrem de mică, mai ales dacă ne gândim că Touran poate accepta până la 7 locuri. Așa încât cred că urmează niște momente de derută pentru clienții VW.

De parcă nu era de ajuns această problemă internă, la Geneva 2015 noul Touran se pomenește aruncat în corzi de un producător premium: BMW a lansat varianta mai mare a Seriei 2 Active Tourer, denumită Seria 2 Gran Tourer. Care e cu numai 4 cm mai lungă decât Touran, oferind, de asemenea, posibilitatea de a transporta 7 oameni. Cu alte cuvinte, dacă vrei să dai mai mulți bani pe un Touran, deja îți poți lua BMW… Așa-i că vorbim de o dilemă? Chiar dacă, principial, monovolumul VW rămâne, la limită, favorit.

 

9. Bătaie cu sens utilitar

geneva 2015 9 - citroen berlingo peugeot partner vs volkswagen caddy
Citroen Berlingo & Peugeot Partner vs. Volkswagen Caddy: 3 – 4

Tot de la Volkswagen vine și următoarea premieră mondială: VW Caddy. ”Dubița” de categorie compactă promite să agite serios spiritele în segmentul său, atât prin versiunea de persoane (”ludospace” cum spun francezii acestei categorii de mașini), cât și prin cea de marfă. Totuși, la Geneva 2015 am văzut un răspuns… dublu dat noului Caddy. E vorba despre frații francezi Citroen Berlingo și Peugeot Partner, care inaugurează, cu ocazia salonului elvețian, variantele facelift. Sincer, doar faptul că e generație nouă îl avantajează, în teorie, pe noul Caddy în fața acestor rivali.

 

10. Final grandios

geneva 2015 10 - mercedes-maybach pullman s vs. rolls royce serenity
Mercedes-Maybach Pullman S vs. Rolls Royce Serenity: 10 – 7

Am început acest Top 10 al rivalităților de la Geneva 2015 cu niște vise pentru milionari. E cazul să îl terminăm cu niște certitudini, tot pentru milionari. Adică de la supersport trecem la superlux, unde întrebarea de bază este dacă revenirea la viață a numelui Maybach ar trebui să fie o problemă pentru Rolls Royce.

Dacă e să ne luăm după acest salonul auto de la Geneva, Maybach a strălucit clar în fața Rolls Royce. Pentru că Mercedes-Maybach s-a aliat cu Pullman și a reieșit o limuzină cu adevărat majestuoasă, bazată pe mult-râvnita Clasă S. Acum, na, la nivelul ăsta, unde pretențiile sunt sinonime cu nebunia (din punctul de vedere al nostru, al muritorilor de rând…), probabil că numele Rolls Royce va rămâne veșnic top-of-mind. Dar cred că Maybach revine spectaculos în combinație cu Pullman, așa încât, la Geneva 2015, să-i dăm Cezarului ce-i al Cezarului.

 

Alte rivalități ale premierelor mondiale și europene la Salonul Auto Geneva 2015:

geneva 2015 11 - peugeot 208 facelift vs honda jazz
Peugeot 208 facelift vs. Honda Jazz (versiunea europeană): 2 – 4. Modelul japonez vine cu foarte multe argumente de ordin practic, lui 208 rămânându-i doar superioritatea dunamică
geneva 2015 12 - toyota auris facelift vs hyundai i30 facelift
Toyota Auris facelift vs. Hyundai i30 facelift (premieră europeană): 2 – 1. Auris e din ce în ce mai aproape de etalonul clasei, VW Golf, în timp ce Hyundai i30 întârzie să confirme
geneva 2015 13 - bmw seria 1 facelift vs ds5 facelift
BMW Seria 1 facelift vs. DS5 facelift: 2 – 1. Prin renunțarea la sigla Citroen, DS5 își semnează oficial intrarea în clubul premium al clasei compacte. Dar Seria 1 e un arbitru dur…
geneva 2015 14 - volkswagen sharan facelift vs vw caddy maxi
Volkswagen Sharan facelift vs. Volkswagen Caddy Maxi: 3 – 3. Din punct de vedere pragmatic, utilitara cu 7 locuri e mai convenabilă decât monovolumul familist Sharan. Ba chiar și din punct de vedere mai puțin pragmatic…
geneva 2015 15 - opel corsa opc vs peugeot 208 gti facelift
Opel Corsa OPC vs. Peugeot 208 GTi facelift: 3 – 2. Micul german câștigă detașat proba de fotomodel, dar promite un upgrade consistent și pe partea mecanică. Amândoi vor să vâneze Fiesta ST
geneva 2015 16 - ford focus rs vs honda civic type r
Ford Focus RS vs. Honda Civic Type-R: 5 – 5. Fanii ”Fast & Furious” jubilează și, chiar dacă Focus RS e ceva mai potent și are tracțiune integrală, e un meci pe care merită să-l savurezi până la ultima picătură… de benzină
geneva 2015 17 - audi rs3 sportback vs bmw m135i facelift
Audi RS3 Sportback vs. BMW M135i facelift: 4 – 4. Un fel de reeditare a duelului precedent, dar într-un stil premium sobru. Modelul Audi e mai practic, dar BMW promite mai mult fun
geneva 2015 18 - lotus evora 400 vs porsche cayman gt4
Lotus Evora 400 vs. Porsche Cayman GT4: 3 – 3. Jucării de weekend pentru milionarii cu patalama de pilot. De gustibus
geneva 2015 19 - lamborghini aventador sv vs. porsche 911 gt3 rs
Lamborghini Aventador SV vs. Porsche 911 GT3 RS: 8 -8. O comparație nebună cu două mașini nebune pentru maniacii nebuni după senzațiile de circuit. Nici nu mai contează cine câștigă realmente duelul
geneva 2015 19 - range rover evoque facelift vs volkswagen passat alltrack
Range Rover Evoque facelift vs. Volkswagen Passat Alltrack: 3 – 2. Ambele sunt scumpe, simandicoase și se descurcă foarte puțin în afara asfaltului. Dar numai una este divă adevărată…
geneva 2015 20 - mercedes-benz g 500 4x4 2 vs mitsubishi l200
Mercedes-Benz G 500 4×4 2 vs. Mitsubishi L200 (premieră europeană): 4 – 5. Singurele noutăți din registrul offroad serios diferă foarte mult. Totuși, L200 mă ține cu picioarele pe pământ prin versatiliatea sa și, evident, accesibilitate

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *