05/03/2016

Salonul Auto Geneva 2016: rivalități între premierele pe patru roți

Ca de obicei, și la Salonul Auto Geneva 2016 am încercat să găsesc principalele dueluri în primă audiție dintre cele mai importante premiere pe patru roți. Iată un top al celor mai importante rivalități.

 

Hyundai IONIQ vs. Morgan EV3

101-geneva-2016-hyundai-ioniq-morgan-ev3

Lovitură de prestigiu pentru marii constructori europeni: sud-coreenii de la Hyundai împușcă 3 iepuri dintr-o dată prin noul lor ”Ionică”, un model care e de așteptat să câștige un capital serios de imagine mai ales pe fondul urmărilor scandalului Dieselgate.

De ce e atât de important Hyundai IONIQ? Pentru că e primul model din lume care oferă trei versiuni de propulsie alternativă: hibridă, plug-in hibridă (cu autonomie maximă în regim strict electric de 50 km), respectiv 100% electrică (cu o autonomie maximă de 250 km). Fără diesel-uri blamate, fără benzinare downsizing turbo.

Practic, la Geneva 2016 nu a existat un rival direct pentru Hyundai IONIQ. Așa încât mi-am permis extravaganța de a mă uita în zona total opusă față de pragmatismul coreeanului. Și așa am găsit această combinație extrem de eco-simpatică de clasic și modern, un cocktail electrizant care promite senzații entuziasmante : Morgan EV3 e asamblat manual, are doar trei roți, propulsie 100% electrică și cântărește numai 500 kg.

Scorul acestui ”meci”? Nici nu mai contează, sincer…

Hyundai IONIQ vs. Morgan EV3: 10-10

 

Toyota C-HR vs. KIA Niro

102-geneva-2016-toyota-c-hr-kia-niro

În colțul din stânga al ringului avem proaspăta Toyota C-HR, ”the Juke-Killer” venind cu un stil nonconformist foarte antrenant, dar și cu o surpriză: sistemul de propulsie hibridă de pe Prius. Practic, este primul SUV/crossover de categorie compactă având propulsie alternativă, chestie care se anunță foarte interesantă pentru publicul tânăr.

Sau… pardon, din celălalt colț al ringului se aud protestele SUV-ului sud-coreean KIA Niro, care susține că el e primul SUV compact cu propulsie hibridă. E adevărat, nu vorbim de o premieră mondială pentru Geneva 2016, momentul de glorie al lui Niro consumându-se la începutul acestui an, la Salonul Auto de la Chicago.

Așadar, avem o confruntare între probabil cel mai cool SUV-uleț al momentului, animat (printre altele) și de sistemul hibrid de pe Prius, de 122 CP, respectiv unul dintre cele mai anoste SUV-uri de pe piață, dar foarte pragmatic, beneficiind de sistemul hibrid de 146 CP preluat de pe Hyundai IONIQ.

Sincer, ambele sunt tentante. Dar, până la urmă, tot caracterul inedit mă atrage mai mult:

Toyota C-HR vs. KIA Niro: 4-3

 

Audi Q2 vs. Seat Ateca

103-geneva-2016-audi-q2-seat-ateca

Nu mai e niciun secret că SUV-urile sunt categoria dominantă în peisajul auto. Deci nu mă miră că producătorii continuă să vină cu propuneri diverse. Iar La Geneva 2016, grupul VW a avut două premiere de natură să facă oareșce vâlvă în rândul marelui public amator de crossover-uri subcompacte.

Pe de o parte, avem cel mai mic SUV Audi, botezat Q2 – oarecum deconcertant, date fiind indicativele cu numere impare ale SUV-urilor Audi de până acum. Mă așteptam la indicativul Q1, dar adevărul este că nu vorbim de platforma tehnică a micului Audi A1, ci de arhitectura MQB.

Care, iată, stă și la baza primului SUV din istoria mărcii spaniole Seat: noul Ateca. Dacă Audi Q2 vizează fără menajamente publicul lui Mini Countryman, Seat Ateca, ușor mai mare, este o alternativă ceva mai interesantă pentru… VW Tiguan (așa cum e situația cu Leon și Golf). Și, evident, Ateca va fi mai accesibil decât Q2.

Cumva, niciunul dintre aceste modele nu mi se pare suficient de convingător: de la Q2 așteptam mai multă originalitate, iar Ateca mi se pare că a întârziat cam mult să apară.

Audi Q2 vs. Seat Ateca: 1-1

 

Renault Scenic vs. Renault Megane SportTourer

104-geneva-2016-renault-scenic-megane-sport-tourer-

Când spui ”Renault”, probabil te gândești în primul rând la ”monovolum”. Iar când spui ”Scenic”, te gândești cel mai probabil la ”cel mai cunoscut monovolum compact”. Ok, și atunci de ce i-am adus, ca oponent, tocmai fratele break Megane SportTourer?!

Avem, practic, de ales între o struțo-cămilă, care încearcă să combine într-un pachet senzual stilul de monovolum spațios și cel al unui crossover mai capabil, respectiv un break compact, ce mixează caracterul pragmatic și cel dinamic. Adică două categorii de vehicule lovite din plin de segmentul mult prea înfloritor al SUV-urilor și crossoverelor.

Din punctul meu de vedere, Scenic și Megane SportTourer împărtășesc o mâhnire comună: ambele riscă să fie canibalizate de SUV-ul Kadjar (sau de rivalii acestuia). Acesta e motivul pentru care le-am pus față în față. Totuși, chiar dacă Megane oferă un portbagaj mai spațios, aș alege Scenic-ul pentru modularitatea superioară, precum și pentru aspectul mai interesant.

Renault Scenic vs. Renault Megane SportTourer: 2-1

 

Bugatti Chiron vs. Koenigsegg Regera vs. W Motors Lykan

105-geneva-2016-bugatti-chiron-koenigsegg-regera-lykan

Ei, iată-ne ajunși și la ceea ce unii consideră principalul punct de atracție al Salonului Auto Geneva 2016: premiera celui mai cel supercar din lume, urmașul teribilului Veyron: noul Bugatti Chiron. Din punctul meu de vedere, un adevărat omagiu adus epocii Big Oil și epatării nesimțite fără limite.

Da, nu sunt deloc un fan al lui Chiron, în ciuda motorului său W16 de 1.500 CP, a demarajului 0-100 km/h în doar 2,5 secunde sau a prețului minim de 2,4 milioane de euro. Apropo, vor fi produse doar 500 de exemplare, iar 150 au fost deja precomandate – ceea ce spune multe despre apetitul milionarilor pentru jucării exorbitante.

Din punct de vedere tehnologic, însă, Geneva 2016 a venit cu o premieră redutabilă: noul Koenigsegg Regera. Care, chiar dacă e depășit la capitolul estetic de sofisticatul Chiron, oferă un pachet tehnic foarte competitiv, fiind prima mașină de serie din lume cu un sistem electric de 800V – ceea ce înseamnă că bateria sistemului hibrid poate suporta o descărcare de până la 525 kW.

Da, ați citit bine: Regera are propulsie hibridă plug-in, combinând un motor V8 și nu mai puțin de trei motoare electrice, într-un sistem inedit denumit Direct Drive. Rezultatul este o putere de 1.500 CP, un cuplu maxim de 2.000 Nm și un demaraj 0-100 km/h în doar 2,8 secunde – cu 0,3 secunde mai lent decât al lui Chiron.

În rest, însă, Regera e mai eficient, oferind chiar și o autonomie maximă de 50 km în regim strict electric. Iar gradul de exclusivitate e mult mai mare, urmând a fi construite (manual) doar 80 de exemplare, fiecare pentru un preț de aproape 2 milioane de euro.

Dacă încă nu v-am convins că Bugatti Chiron nu prea mai merită titulatura de ”cel mai…” (decât dacă vorbim de ”premiul” pentru poluare și consum, eventual), să vedem un alt concurent teribil la Geneva 2016. W Motors Lykan (supercarul arab care a apărut și în ”Fast&Furious”) a debutat în Europa în cadrul unui parteneriat cu specialistul Magna.

Care se va ocupa de asamblarea a, atenție, doar șapte exemplare anual pentru clienții europeni. Fiecare pentru un preț de minimum 3 milioane de euro. Deci o vedetă mai scumpă și mai exclusivită decât Chiron, în ciuda unui pachet tehnic inferior. Dacă aș fi milionar și aș avea de ales între aceste trei supercaruri, situația ar fi foarte clară.

Bugatti Chiron vs. Koenigsegg Regera vs. W Motors Lykan: 3-5-1

 

Lamborghini Centenario vs. Pagani Huayra BC

106-geneva-2016-lamborghini-centenario-pagani-huayra-bc

Așa cum îi spune și numele, Lamborghini Centenario este un tribut adus creatorului celebrei mărci italiene (acum sub jurisdicția grupului VW), la 100 de ani de la nașterea acestuia. Nu e un model complet nou, ci mai degrabă un super-Aventador, cu o caroserie refăcută, multiple upgrade-uri mecanice (V12-le atmosferic atinge 770 CP) și care va fi realizat în doar 20 de unități, fiecare cu un preț de 1,75 milioane de euro – toate deja comandate de clienții fideli.

Ei bine, am fost surprins să descopăr că Pagani Huayra BC are multe puncte comune cu Lambo-ul jubiliar. Huayra BC e un omagiu pentru Benny Caiola, care l-a inspirat pe Horacio Pagani în obsesia sa de a crea cea mai bună mașină supersport a momentului. Puterea motorului V12 de origine AMG e acum de 789 CP, iar cadența este tot de 20 de exemplare, ca în cazul lui Centenario.

Nu știu cum să vă spun, dar, chiar dacă nu aș da banii pe niciunul dintre aceste supercaruri, tot am un preferat.

Lamborghini Centenario vs. Pagani Huayra BC: 3-4

 

Maserati Levante vs. Tesla Model X

107-geneva-2016-maserati-levante-tesla-model-x

Primul SUV din istoria Maserati a fost lansat în premieră mondială la Salonul Auto Geneva 2016. Unde, din păcate pentru marca de lux italiană, și-a făcut intrarea pe scena europeană și Tesla Model X, primul SUV de lux 100% electric.

Sincer, nu prea mai sunt multe de spus. Levante vrea să profite de boom-ul de vânzări al mărcii din ultimii ani, dar mă îndoiesc de faptul că le poate face zile fripte lui Porsche Cayenne, BMW X5 sau Range Rover Sport, cele mai titrate din domeniul SUV-urilor de lux sportive.

Asta în timp ce Tesla Model X va rămâne pentru cel puțin încă un an ”fructul oprit” în Europa, din cauza cererii imense din SUA și China. Oricâte atuuri ar avea Levante, alegerea mea e foarte clară.

Maserati Levante vs. Tesla Model X: 3-10

 

Opel Mokka X vs. Peugeot 2008

108-geneva-2016-opel-mokka-x-peugeot-2008

Confruntarea crossoverelor de oraș care au primit facelift la Geneva 2016 e foarte interesantă. Opel Mokka și Peugeot 2008 sunt deja mici vedete în categoria lor, iar facelifturile le conferă și mai multă prestanță și sobrietate.

Singurul mare dezavantaj al lui 2008 față de Mokka ține de lipsa unui sistem de tracțiune integrală – ceea ce Mokka oferă pe versiunile superioare de motorizare. În plus, Mokka reușește să atragă atenția printr-un design mai elegant, atât al exteriorului, cât și al interiorului mașinii.

Opel Mokka X vs. Peugeot 2008: 2-1

 

SsangYong XLV vs. Ford Kuga vs. Mitsubishi ASX

109-geneva-2016-ssangyong-xlv-ford-kuga-mitsubishi-asx

În categoria SUV-urilor compacte, războiul e intens, iar oferta atât de bogată, încât devine aproape imposibil să te mai remarci cu adevărat.

Ei bine, coreenii de la SsangYong continuă ofensiva cu o variantă alungită a lui Tivoli: marele atu al lui XLV ține de portbagajul imens (720 de litri), dar mă miră că nu e oferit și al treilea rând de scaune, chiar dacă potrivite doar pentru copii.

Totuși, nu-i creditez pe coreeni cu prea mari șanse, dacă mă gândesc la alte două premiere din acest domeniu la salonul elvețian. Mai întâi, faceliftul chiar amplu al cunoscutului Ford Kuga, unul dintre cele mai dinamice din segmentul SUV-urilor compacte, care acum vine cu multe upgrade-uri. Iar apoi premiera europeană a faceliftului cunoscutului Mitsubishi ASX, care are dreptul la o restilizare interesantă pe final de carieră, înainte de a fi înlocuit peste vreo doi ani de un urmaș inovativ.

SsangYong XLV vs. Ford Kuga vs. Mitsubishi ASX: 1-3-2

 

Citroen SpaceTourer vs. Peugeot Traveller vs. Toyota ProAce

110-geneva-2016-citroen-spacetourer-peugeot-traveller-toyota-proace

Una dintre problemele parteneriatelor între companiile auto ține de modul în care vor reuși să evite canibalizarea modelelor îngemănate.

În cazul concernelor PSA și Toyota, parteneriatul este deja de lungă durată, iar noul trio SpaceTourer-Traveller-ProAce se dorește un răspuns la dominația lui VW T6 și a van-urilor Renault-Opel. Alegerea între cele trei modele va ține pur și simplu de gustul estetic și de înclinarea spre un anumit brand.

Citroen SpaceTourer vs. Peugeot Traveller vs. Toyota ProAce: 1-1-1

 

Alte rivalități la Geneva 2016

 

111-geneva-2016-fiat-tipo-volvo-v40-alfa-romeo-giuliettaFiat Tipo hatchback vs. Volvo V40 vs. Alfa Romeo Giulietta: 2-1-0

La Geneva 2016, Fiat a încercat să atragă atenția cu varianta hatchback a sedanului Tipo (lansat recent și la noi). Tipo cu 5 uși vizează clientela lui Skoda Rapid Spaceback, față de care oferă un portbagaj chiar mai mare, cifrat la 440 de litri – o valoare foarte bună față de compacte mult mai titrate.

La salonul elvețian, cei mai apropiați rivali pe care i-am găsit pentru Tipo cu 5 uși sunt Volvo V40 facelift, respectiv Alfa Romeo Giulietta (care primește al câtelea așa-zis facelift?!). Dacă Tipo va fi super-interesant în segmentul ”best buy”, faceliftul lui V40 nu știu cât de mult va ajuta modelul suedezilor în fața trio-ului german A3 – Seria 1 – A-Class, iar Giulietta e deja cam ”old news”.

 

112-geneva-2016-fiat-tipo-sw-kia-optima-swFiat Tipo Estate vs. KIA Optima Sportswagon: 3-1

Italienii s-au gândit să arunce în scenă la Geneva 2016 și versiunea break a lui Tipo, care, la fel ca hatchback-ul, promite un foarte bun pachet practic pentru banii pe care îi va cere, anunțând un portbagaj foarte mare: 550 de litri.

Culmea, și noua versiune break a lui Optima oferă același volum, dar într-un pachet de clasă medie. Deci, la prima vedere poate părea o comparație nelalocul ei. Însă, dacă punem pragmatismul pe primul loc, cred că break-ul coreean are mult mai puține argumente decât breakul italian.

 

113-geneva-2016-volvo-v90-audi-a4-allroadVolvo V90 vs. Audi A4 Allroad: 2-3

Cred că un om influent (și cam trecut de-o anumită vârstă) din consiliul de conducere al Volvo a ținut morțiș ca marca suedeză să nu renunțe la breakurile mari. Și uite așa s-a dat undă verde pentru noul V90, dar, deocamdată, cea mai importantă valoare, cea a capacității portbagajului, e necunoscută. Știm doar că, prin rabatarea banchetei, se ajunge la puțin peste 1,5 metri cubi.

Ha, adică la fel cu Audi A4 Allroad, prezentat în premieră europeană la Geneva 2016. Și care pare o alternativă mai bună la V90 pentru cei care vor o mașină spațioasă pentru drumuri lungi. Iar dacă mă gândesc la XC90, serios, de ce mai există V90?!

 

114-geneva-2016-porsche-718-boxster-abarth-fiat-124Porsche 718 Boxster vs. Abarth 124: 2-3

Da, știu, iar o să mă boscorodiți ”compari mere cu pere!”. Dar stați așa că nu-i așa. ”Noul” 718 e, de fapt, faceliftul celei de-a treia generații Boxster. Cunoscut inițial drept ”Porsche-ul săracului”, 718 Boxster apelează la downsizing, renunțând la motoarele cu 6 cilindri pentru propulsoare turbo cu doar 4 cilindri.

E adevărat, mai puternice. Dar uite că la Geneva 2016 mezinul Porsche este agasat de ceva ce promite să devină o jucărie extrem de tentantă pentru cei care chiar vor un roadster cu pedigree: versiunea Abarth a mult-așteptatului Fiat 124, ”vărul” italian al celebrei deja Mazda MX-5.

Ok, Abarth 124 Spider e clar mai puțin performant decât 718 Boxster și se anunță mult mai ieftin – dar ceva îmi spune că doza de entertainment de care va fi capabil italianul va face să pălească eficacitatea germanului. Sau poate sunt eu mult prea subiectiv…

 

115-geneva-2016-mercedes-c-class-cabrio-range-rover-evoque-cabrioMercedes-Benz C-Class Cabrio vs. Range Rover Evoque Convertible: 2-3

Da, știu, versiunea decapotabilă a lui C-Class e un răspuns pentru versiunile echivalente ale lui Audi A5 și BMW Seria 4. Dar cum rivalii direcți au lipsit de la Geneva 2016, am găsit un contracandidat total neașteptat: Range Rover Evoque Convertible, care și-a consemnat debutul european la salonul elvețian.

Serios acum, dacă vreți fițe premium decapotabile cu patru locuri, nu-i așa că Evoque Convertible primește voturile în unanimitate?

 

116-geneva-2016-bentley-mulsanne-bmw-m760iBentley Mulsanne vs. BMW M760Li xDrive: 3-1

Domeniul limuzinelor de lux la Geneva 2016 a fost dominat de Bentley Mulsanne, care a primit un facelift nu neapărat surprinzător. Mult mai interesantă pentru milionari este noua versiune cu 6 locuri, creată de Mulliner și pentru care Rolls Royce nu a avut un răspuns la salonul elvețian.

În schimb, BMW (care deține Rolls Royce) a aruncat în scenă un pseudo-M7: varianta sportivă M760Li xDrive, al cărei V12 TwinPower Turbo e capabil de 600 CP și 800 Nm. Ca idee, Mulsanne Speed se laudă cu ”numai” 537 CP, dar cu un cuplu de 1.100 Nm – well, V8-ul său are o cilindree chiar mai mare decât V12-le bavarez…

Din nou e o confruntare inegală de forțe. Din care, totuși, Bentley iese învingător: limuzinele se pretează mai mult pentru lux, fie el și opulent, decât pentru sportivitate. Și oricât de complexă vitrină tehnologică ar fi ”șeptarul”, un M5 rămâne alegerea ideală pentru cine vrea un sedan sportiv de rasă.

 

117-geneva-2016-arash-af10-rimac-concept-oneArash AF10 vs. Rimac Concept One: 5-7

Dacă Bugatti sau Lamborghini își adjudecă fără drept de apel rolurile principale, ”Oscarul” pentru rol secundar pe scena supersport merge către una dintre aceste două creații exclusiviste.

Pe de o parte, Arash AF10 apelează la tehnologia hibridă pentru a-i conferi modelului său de vârf o putere incredibilă, de peste 2.000 CP. Clasicul V8 cu compresor mecanic (de origine Corvette) a fost combinat cu patru motoare electrice, iar demarajul până la 100 km/h durează doar 2,8 secunde.

De cealaltă parte, croații de la Rimac au prezentat, în sfârșit, versiunea de serie a supercarului Concept_One. Cele patru motoare electrice (unul pentru fiecare roată) asigură o putere totală de ”numai” 1.088 CP, dar cuplul maxim combinat ajunge la 1.600 Nm. Prin urmare, Concept_One promite doar 2,6 secunde pentru demarajul 0-100 km/h și, în general, o eficiență mult mai bună decât propulsia hibridă.

A, și o autonomie maximă de vreo 600 km. Așa că, între supercarul hibrid de 1,4 milioane de euro și cel electric (de peste un milion de euro și fabricat în numai 8 exemplare anual), eu aleg propunerea croaților.

 

118-geneva-2016-aston-martin-db11-ferrari-gtc4lussoAston Martin DB11 vs. Ferrari GTC4Lusso: 3-4

Revenim la nume mai cunoscute și remarc premiera mondială a noului Aston Martin DB11, care pigmentează stilul tradițional cu niște elemente de design chiar interesante. Rămâne în mod clar unul dintre cele mai faine GT-uri cu motor V12.

Dar Ferrari ce are de spus despre asta? Ei bine, italienii s-au enervat și au venit la Geneva 2016 cu un facelift al ciudatului FF. Care acum are și un nou nume: GTC4Lusso. V12-le său dezvoltă 690 CP, față de ”numai” 608 CP în cazul lui DB11. Dar nu aici e mare diferență, ci în faptul că mașina celor de la Ferrari e prima cu tracțiune pe toate roțile care oferă și direcție pe toate roțile.

Nu știu cum să zic, dar mie mi se pare că Ferrari GTC4Lusso a devenit o mașină mai potrivită pentru Bond decât DB11…

 

119-geneva-2016-porsche-911r-chevrolet-corvette-grand-sportPorsche 911R vs. Chevrolet Corvette Grand Sport: 5-6

Pasionații auto extremiști vor să se simtă pe șosea ca și pe circuit. De aceea unii producători, cum e Porsche, le dedică versiuni special concepute, cum e și noul 911R, o mașină sport puristă, cu un motor aspirat de 4,0 litri și 500 CP, dar și cu o cutie manuală cu 6 rapoarte. Adică un 911 pentru foarte puțini.

O rețetă oarecum similară a fost aplicată și pentru simbolul supercarurilor de peste ocean: Corvette Grand Sport e tot un racer în haine de stradă, care, chiar dacă oferă un motor cu 40 CP mai puțin potent, plusează cu o cutie de viteze manuală cu 7 trepte.

Ambele sunt mașini de colecție pentru adevărații obsedați de senzații de circuit, iar alegerea uneia sau a alteia e clar o decizie dificilă (dacă nu ești deja fanul vreunuia dintre cele două branduri). Personal, nu m-aș atinge de niciuna, dar, dacă mi s-ar pune un pistol la tâmplă și aș fi pus să aleg, aș îndrepta degetul tremurând spre Corvette.

 

120-geneva-2016-citroen-e-mehari-bee-bee-xsCitroen E-Mehari vs. Bee Bee XS: 3-1

O-la-la, francezii o dau pe electrice de loisir ca nimeni alții, mon cher! Iar aceste două arătări, prezentate în premieră mondială la Geneva 2016, mă fac să zâmesc și să visez la nisip și mare cristalină și soare blând… Uite cum te ia valul!

Cu E-Mehari, Citroen ne cam păcălește, deoarece e pur și simplu o mașinuță produsă de specialistul Bollore (mai exact, modelul BlueSummer), dar care a fost puțin modificată estetic pentru a aminti de C4 Cactus. În timp ce Bee Bee XS e un fel de kart de golf adaptat pentru a putea fi utilizat și pe șosea, dar cu un pachet tehnic inferior propunerii Citroen: XS e capabil de o autonomie de maximum 100 km, în timp ce E-Mehari poate parcurge o distanță dublă cu ”un plin”.

 

121-geneva-2016-vw-up-ds3Volkswagen Up! vs. DS3: 1-0

În domeniul mașinilor de oraș asistăm la două premiere mici: facelifturile aplicate lui VW Up!, respectiv DS3. Ok, în cazul lui Up! trebuie făcute eforturi serioase pentru a descoperi ce aduce nou faceliftul, care se concentrează mai mult pe elementele de personalizare. În cazul lui DS3, însă, e foarte vizibilă schimbarea, datorită grilei frontale cu margini cromate, care-i conferă mașinii un look mai luxos.

Din păcate pentru francezi, notorietatea noului brand DS nu poate ajunge la nivelul lui Mini. În schimb, micul Up! e foarte bine cotat în segmentul său, ba chiar e mai simpatic decât modelul francez. Ceea ce, alături de caracterul pragmatic, îl face o alegere mai bună.

 

122-geneva-2016-lexus-lc500h-mercedes-amg-c43-coupeLexus LC 500h vs. Mercedes-AMG C43 Coupe: 4-3

Cele două coupe-uri de față au ca numitor comun puterea în jurul valorii de 360 CP: Lexus LC 500h dezvoltă 359 CP dintr-un sistem hibrid, care combină un V6 de 3,5 litri și un motor electric, iar C43 Coupe se bazează tot pe un V6, dar de numai 3,0 litri și dotat cu un turbocompresor, rezultatul fiind 367 CP, transmiși către toate cele patru roțile.

Coupe-ul AMG sprintează până la 100 km/h cu vreo 0,3 secunde mai rapid decât coupe-ul japonez, acesta din urmă promițând o eficiență mai bună datorită primului sistem hibrid Multi Stage din lume, conceput mai mult pentru performanță decât pentru un consum redus. Sincer, aproape că nici nu mă mai interesează ce au mașinile astea sub capote – Lexus-ul arată atât de wow, încât îl prefer fără să mai stau pe gânduri.

 

123-geneva-2016-jaguar-f-type-svr-mclaren-570gtJaguar F-Type SVR Coupe vs. McLaren 570GT: 3-4

Pe britanicii de la Jaguar îi acuz în mod fățiș de ”terorism”: pentru că noua versiune F-Type SVR mi se pare o bombă pe roți din cauza celor 575 CP care torturează puntea spate ai acestei mașini foarte compacte și care, culmea, a devenit și mai ușoară.

Prin urmare, ”antidotul” consider că vine tot din Marea Britanie: McLaren a prezentat la Geneva 2016 noua versiune 570GT, al cărei caracter pragmatic e asigurat de spațiul de depozitare din spatele scaunelor, la care se ajunge deschizând luneta. În total, McLaren 570GT oferă 370 de litri pentru bagaje, deloc rău pentru o mașină sport de 570 CP.

În condițiile în care F-Type SVR costă cam 150.000 de lire sterline, la fel ca McLaren 570GT, parcă aș prefera a doua variantă.

 

124-geneva-2016-apollo-arrow-zenvo-ts1Apollo Arrow vs. Zenvo TS1: 2-4

Închei acest top al duelurilor (mai mult sau mai puțin justificate) de la Salonul Auto 2016 cu o confruntare din categoria ”1.000 CP”. Defuncta marcă germană Gumpert renaște ca Apollo sub bagheta noilor proprietari chinezi, iar salonul elvețian este locul unde noul Apollo Arrow încearcă să-și convingă primii potențiali clienți.

Însă nu prea e lăsat de danezii de la Zenvo, care au adus la Geneva 2016 cel mai puternic model al lor, care din ST1 a devenit TS1 – pentru că acum V8-ul are cilindreea redusă de la 6,8 litri la 5,9 litri, dar puterea a rămas tot în jurul a 1.110 CP. Mai mult cu vreo 100 CP decât ce este capabil V8-ul lui Arrow.

Sincer, dacă mă uit la cum arată Zenvo (cu adevărat diferit de marea majoritate a supercarurilor de nișă) și dacă mai iau în considerare și gradul de exclusivitate pe care îl promite (doar 15 exemplare, față de 100 în cazul lui Apollo Arrow), alegerea e clară.

 

VEZI AICI DUELURILE CONCEPTELOR DE LA GENEVA 2016

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *