Skoda Octavia sau altceva la 10-11.000 euro?

Userul ”Claudiu” vrea niște lămuriri:

Buna, ma gadesc de multa verme sa imi iau o masina si foarte greu mi-a fost sa ma hotarasc ce vreau mai precis vreo 3 luni prima data doream un passat dupa audi a4, mercedes, insignia, bmw… dar acuma cred ca la bugetul meu de 10 max 11 mii cea mai buna alegere ar fi o skoda octavia motor de 1.9 dupa 2010, nu doresc motor de 2.0 chiar daca au cam acelasi consum fiind ca am inteles ca cel de 1.9 este mai fiabil iar ori cum se va simti diferenta de la 75 cp cat are loganul meu la 105 cp. Bine ca asta este parerea mea si sincer nu ma prea pricep la masini, poate ma poti ajuta tu cu un sfat, daca merita sa imi iau o skoda sau daca, crezi ca ar fi o aegere mai buna alta masina mi-o poti sugera. Daca ai timp ti-as fi foarte recunosccator sa imi trimiti cateva linkuri cu masini care ti se par ok. Si as mai vrea sa stiu cum ar trebui sa verific masina pe care vreau sa o cumpar? se poate afla daca are km reali? ti-as fi foarte recunoscator daca mi-ai da cateva sfaturi.

Iată în continuare răspunsul meu detaliat:

Salut, Claudiu

Situatia ta este dintre cele mai complexe, deoarece nu ai multi bani si vrei sa faci o investite cat mai eficienta. Incerc sa iti dau cateva linii directoare.

In primul rand, inteleg ca esti “Loganist” care s-a plictisit de masina sa ieftina sau poate chiar a avut experiente care nu i-au convenit din punct de vedere al fiabilitatii sau pur si simplu simti ca e momentul sa faci un upgrade serios.

Inainte de a decide sa iei o masina second hand, ai vazut noul Logan? Ai facut un test-drive, te-ai uitat la preturi si dotari? Daca ai in jur de 10-11.000 de euro, noul Logan mi se pare destul de tentant ca raport pret/echipare. Dar, repet, tine de preferintele subiective ale fiecaruia.

Trecand acum la Skoda Octavia, recunosc, si-a castigat o reputatie foarte buna, insa multi omit faptul ca masina s-a vandut majoritar in flote pentru firme, ceea ce a influentat si multe persoane fizice sa o cumpere ca masina pt familie. Apoi e vorba si de imaginea de “VW mai accesibil”, deci multi care aveau bani de VW s-au gandit mai pragmatic si au ales Octavia. Cu alte cuvinte, Octavia nu e neaparat masina ideala pentru familistul obisnuit…

Modelul dupa 2010 este, practic, varianta facelift lansata in 2009. Un facelift care nu a adus imbunatatiri majore, dar, din punctul meu de vedere, in cazul masinilor SH sunt de preferat facelifturile, riscurile unor defecte de fabricatie sunt mult mai mici. Aceasta versiune de Octavia e bazata pe platforma tehnica a lui VW Golf 5, adica are suspensie independenta pe spate (deci un confort mai bun si o manevrabilitate mai buna), motoarele de pe Golf, precum si o calitate buna a finisarii, ceea ce promite o rezistenta mare in timp – adica masinile SH arata mai bine decat media.

Motorul 1.9 tdi e nepretentios si se potriveste caracterului familist al masinii. Cel de doi litri si 140 cp e clar mai performant, dar intrebarea este daca ai nevoie de aceste performante in majoritatea timpului. Presupun ca nu esti vreun frustrat care simte tot timpul nevoia sa mearga cu viteza maxima sau sa-i faca pe toti la semafor :)

Pentru ca spui ca faci trecerea de la un Logan de 1,4 benzina, cred ca 1.9 TDI ar fi un upgrade suficient de bun. Avantajul unui diesel fata de un benzinar tine de “forta” la turatii mici si medii, ceea ce inseamna ca masina “trage” mai bine cand e incarcata sau la deal. Dezavantajul dieselului tine de plaja mica de turatie (valabila mai ales la depasiri) si de zgomot. Consumul este clar mai mic la un diesel, dar, daca faci putini km pe an (sub 15.000 km/an), nu prea renteaza, deoarece intretinerea si servisarea sunt mai scumpe decat la un motor similar pe benzina. In plus, dieselul se preteaza mai mult drumurilor lungi decat celor scurte in mediu urban aglomerat.

Ca fiabilitate, TDI-ul de 1,9 litri este, intr-adevar, bine vazut, in special deoarece e preferat de oamenii nepretentiosi, care nu scot untul din el. Insa o masina second hand intotdeauna inseamna o loterie mare, deoarece nu stii cum s-a comportat precedentul proprietar cu masina, daca a fost intretinuta corect, daca a avut probleme care s-au remediat corect, etc. Daca vorbim de o Skoda Octavia Combi, este o probabilitate mare ca masina sa fi fost folosita intens, deci sa fie cam uzata (o medie de peste 25.000 km/an devine un semn de mica tortura – atentie si daca are carlig de remorcare).

Din pacate, nu cunosc secretele verificarii kilometrajului, stiu doar zvonuri neconfirmate despre softul motorului unde s-ar putea verifica o astfel de interventie (insa cu hackerii nu te pui, au ac de cojocul oricui, nu-i asa?). Eventual as mai putea incerca sa aflu detalii, dar nu de azi pe maine… Cat despre verificarea masinii, cata vreme nu te pricepi la masini e important sa ai pe cineva cat de cat de incredere, mai priceput. Trebuie verificat optic daca nu sunt urme de accidente, iar apoi facut test cu masina si urmarit cateva chestii in mers, de la jocul volanului pana la diverse batai si zgomote. E complexa treaba.

Bun, cam astea ar fi cateva lucruri despre masina. Trecand peste punctele negative si potentialele probleme ale oricarei masini second hand, Octavia II facelift 1.9 TDI e o masina rezonabila, cu un spatiu mare si care promite o fiabilitate corecta (nu extraordinara, deoarece Golf 5 nu a fost un etalon in acest sens, fata de Golf 4).

Acum vreau sa accentuez niste reguli de baza in alegerea masinii. Am vazut cam care iti e bugetul, dar trebuie sa te mai gandesti la inca aproape un sfert din acest buget pentru taxe, asigurari, verificari tehnice si eventuale reparatii (e un sfat orientativ, nu stiu cat ar fi exact suma asta conexa). De retinut ca o masina second hand e cam la fel de scumpa ca intretinere si reparatii ca una noua, ba chiar mult mai dezavantajoasa raportat la pretul mai mic de achizitie.

Apoi trebuie sa te gandesti foarte serios la ce vrei de la masina. Vrei cat mai mult spatiu? Poate ar trebui sa vezi un break. Vrei mai mult confort, mai multe dotari decat la Logan? Vrei un consum mai redus, dar trebuie sa interesezi si cat te costa intretinerea, pentru ca poate nu ajungi sa economisesti nimic (cat castigi la consumul mic se pierde la service…). Nu te sfii, ia un creion si o foaie de hartie si fa-ti o lista cu dorinte si prioritati. E, totusi, o suma de bani importanta in zilele de azi.

Asa ca, deocamdata, nu am cum sa caut masini in locul tau :) Pentru ca tu trebuie sa stii in primul rand ce vrei de la masina ta mai clar (chiar daca spui ca nu te pricepi la masini). Sorry daca ti se pare ca nu te-am ajutat direct, cum ai vrut, insa cred ca ti-am dat suficiente teme de gandire ca sa iti pui mult mai multe intrebari. Mi se pare total nepotrivit sa iti recomand ce mi-ar placea mie daca as avea 10.000 de euro, nu?

Mai e inca un lucru de mentionat: oferta ideala nu exista. De aceea, conteaza mult si factorul subiectiv al preferintelor pur si simplu, care justifica anumite minusuri ulterior. Totul este ca acest subiectivism sa nu fie influentat drastic de un anumit folclor (in cazul nostru, ca Octavia e the best si nu exista alternativa). E important sa faci un “portret robot” al masinii in functie de necesitati, dupa care pe planul doi sa vina si preferintele subiective, tinand de design, imagine, laude.

Spor si, eventual, la reauzire.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *