17/04/2016

Am testat noul BMW Seria 7: limo-gadget, driving-car

De la început ar trebui să clarific faptul că nu sunt absolut deloc fan al mașinilor de lux sau al celor supersport. Poate de aceea testul de față este cu atât mai obiectiv – deși, sincer, cât de obiectiv poți fi în privința unei mașini de peste 150.000 de euro?! Că, la acest nivel, nu se mai pune problema unui raport competitiv preț/dotări sau a caracterului practic ori a costurilor de întreținere…

Ei bine, BMW Seria 7 e limuzina de lux care de 39 de ani încearcă să-i „fure coroana” regelui neîncoronat al segmentului, Mercedes-Benz S-Class. Colac peste pupăză, ”Șeptarul” trebuie să-i țină piept și lui Audi A8, care s-a făcut remarcat încă de la prima generație prin inovațiile tehnologice. Momentan, noul S-Class este categoric etalonul segmentului, afișând un lux foarte bine gândit. Iar viitoarea generație A8 se anunță burdușită de inovații.

test-bmw-seria-7---oraan-101

Deci, oare ce-i mai rămâne lui BMW de făcut? Și uite-așa s-au gândit inginerii bavarezi să arunce în scenă cam tot ce au mai bun acum și au făcut din noul BMW Seria 7 o vitrină tehologică, plină de tot felul de inovații care îi conferă mașinii titulatura de „prima mașină de serie care…”. Dar despre mai toate gadgeturile și sistemele extrem de interesante am scris mai multe în testul din Stiintasitehnica.com – acum mă voi concentra pe cum se conduce noul Seria 7. Pentru că e un BMW.

Un BMW cam discret, după părerea mea, dar cu o siluetă care inspiră suficient de mult dinamism. Trec peste considerentele de ordin estetic (din punctul meu de vedere, ”Șaptele” arată ok, dar S-Class-ul e mult mai elegant și impozant) și voi remarca doar că inginerii bavarezi se laudă cu o serie de artificii menite a face mașina mai aerodinamică: de la cunoscuta grilă, ale cărei lamele mobile își pot varia unghiul pentru direcționarea aerului, până la fantele din aripile față.

test-bmw-seria-7---oraan-102

Buuun. Mult mai interesant mi se pare faptul că noul BMW Seria 7 nu pare așa de masiv, deși versiunea cu ampatament lung are vreo 5,2 metri. Ceea ce numai puțin nu este, mai ales în trafic urban. Iată-mă așezat în scaunul șoferului, în timp ce pe fața mea probabil se citește nemulțumirea: într-o astfel de limuzină vrei să ocupi locul din dreapta-spate, al lui Herr Direktor. Așa, însă, trebuie să iau rolul șoferului personal, pentru că vreau să văd cum se conduce noul Seria 7.

Modelul de test era versiunea 750Li xDrive. Adică versiunea de top momentan, până când vor fi lansate și la noi sportivul „M760”, respectiva plug-in hibridul „740e” (pe acesta din urmă sunt realmente interesat să îl testez, dar voi reveni cu explicația puțin mai încolo). Indicativul 750 ascunde un motor V8 de 4,4 litri, cu un complex sistem turbo și injecție directă, rezultatul fiind o putere maximă de 450 CP și un cuplu maxim de 650 Nm, de la doar 1.800 rpm. Mult, puțin?

test-bmw-seria-7---oraan-103

Rezonabil pentru o mașină atât de mare,… dar nu așa de grea cum m-aș fi așteptat. Iar aici trebuie adus în discuție logo-ul „Carbon core” de pe stâlpul central. BMW Seria 7 e prima mașină convențională de serie mare care utilizează în structura de rezistență a caroseriei și CFRP (plastic ranforsat cu fibră de carbon). Ceea ce duce la obținerea unei mase totale de numai 1.990 kg – un BMW M5, mai potent cu 110 CP, cântărește cu numai 45 kg mai puțin. Deci deja lucrurile încep să devină interesante dacă mă gândesc la raportul masă/putere.

Insonorizarea de top face marele V8 să murmure la pornire, iar apăsarea graduală a pedalei de accelerație și punerea mașinii în mișcare îmi dau de înțeles că spiritul sportiv nu dorește să deranjeze ambianța interioară. Încă de la început, acest Seria 7 îți comunică faptul că vrea să ofere confort cât mai mult.

test-bmw-seria-7---oraan-104

Iar, odată ales modul Adaptive, lucrurile au început să mă ducă ușor cu gândul la ambianța de pe un yacht. Asta deoarece radarul frontal monitorizează conformația drumului, iar calculatorul central dictează suspensiei pneumatice și cu bare stabilizatoare electrohidraulice (altă premieră mondială) cât de moale să fie amortizarea. Efectul: un fel de plutire ca pe valuri, ceea ce mă tem că le poate induce unora senzația de rău de mare…

În modul Adaptive, aproape că nu-ți mai pasă de gropi, denivelări sau șine de tramvai, decât dacă te trage de mânecă a ta conștiință. Și parcă îți vine așa, să intri în reverie – poate de aceea ai un buton pe volan care declanșează sistemul de conducere semi-autonomă, prin care Seria 7 e capabil să stea singur pe banda lui și să vireze ușor în funcție de cum merge drumul, dar și să țină viteza constantă în funcție de mașina din față.

test-bmw-seria-7---oraan-105

E cam spooky senzația când banda de demarcație dispare subit (că Dorel a asfaltat peste…), iar marele 7 tinde să o ia drept înainte. Dar cei de la BMW au dotat volanul cu un senzor care te obligă să ai măcar o mână plasată pe el, pentru a prelua controlul în orice moment. Oricum, e un sistem gândit pentru autostradă, nu pentru mersul pe drumuri cu marcaje proaste… Deci m-am abținut să fac giumbușlucuri (cum au făcut mulți cu sistemul Autopilot de pe Tesla, de exemplu).

Una peste alta, chiar nu îmi amintesc să mai fi condus vreodată un BMW atât de confortabil. Ceea ce dă foarte bine în comparația cu S-Class. Dar oare mai știe noul BMW Seria 7 să fie… BMW? În ciuda gabaritului și a luxului pe care îl afișează.

Ei bine, chiar și în modul Adaptive, Seria 7 mi-a demonstrat că rămâne în mod clar un BMW, iar caracterul dinamic e foarte bine studiat. La apăsarea accelerației, după o foarte mică pauză, în care creierul electronic analizează dacă într-adevăr vrei performanță, mașina e catapultată, nu foarte brutal, pentru că în modul Adaptive suspensiile lucrează rapid pentru a contracara efectul de ridicare a botului. Dar impresia de forță este mai puternică decât mă așteptam de la o mașină așa de mare.

test-bmw-seria-7---oraan-106

Efectul sportiv devine mai pregnant odată ales modul Sport, cutia cu 8 trepte fiind mai prezentă prin micile șocuri de la schimbarea treptelor, iar motorul urcând mai mult în ture, odată cu accentuarea ambianței sonore sportive. Într-adevăr, inginerii BMW nu au uitat să facă V8-uri melodioase și nici evacuări cu… ureche muzicală.

Ca fan al propulsiei electrice, mă simt realmente vinovat pentru rânjetul care-mi apare pe față când accelerațiile puternice mă înfig în spătar. 4,5 secunde pentru demarajul 0-100 km/h! O limuzină de două tone și peste cinci metri lungime a ajuns să accelereze la fel de rapid cum o făcea M3-ul cu motor V8, de acum o jumătate de deceniu! Do I need to say more? Hell, yes!

test-bmw-seria-7---oraan-107

Dacă performanțele dinamice ale mașinii m-au surprins doar puțin, agilitatea marelui Seria 7 m-a cam lăsat mască. Ok, inginerul din mine a luat la cunoștință de faptul că mașina beneficiază atât de tracțiune integrală, cât și de un sistem de direcție activă și pentru puntea spate (combinația dintre xDrive și Integral Active Steering reprezintă iar o premieră în domeniu…). Însă creierul meu greu a reușit să gestioneze impresia că, în ritm alert și pe trasee diverse, acest 750Li xDrive pare cam la fel de manevrabill ca un Seria 5 sau, pe alocuri, chiar ca un Seria 3!

Practic, suspensia, transmisia, motorul, cutia, direcția, frânele – toată această „orchestră” oferă un „concert” de zile mari sub bagheta „dirijorului” electronic, iar plăcerea de a conduce, acel JOY cu care se mândrea BMW la un moment dat, e oferită celui de la volan în doze destul de mari. A nu se confunda cu senzațiile dintr-un M4 sau M5 – poate doar M760Li se va apropia de acel nivel. Însă 750Li e mai mult decât o limuzină rapidă: e o limuzină care chiar e plăcut de condus în ritm foarte alert. Ceea ce nu mai oferă niciun rival în acest moment.

test-bmw-seria-7---oraan-108

Ok, volanul are un diametru cam mare pentru a permite manevre foarte rapide, schimbarea treptelor de la padele nu te implică mai mult în acțiunea de a conduce sportiv, iar limitele la care pneurile încep să scârțâie se ating mai repede din cauza gabaritului impresionant. Dar, repet, față de ce mă așteptam de la o limuzină așa mare, senzațiile la volan sunt peste așteptări.

Ba chiar peste ceea ce mi s-ar părea normal să ofere o limuzină de un asemenea calibru – pentru că, să fim înțeleși, boss-ul de pe locul din dreapta-spate nu va aprecia absolut deloc stilul sportiv. Decât poate când va trebui să fugă de vehicule ostile… Iar atunci lucrurile pot deveni chiar interesante. Ba chiar mă gândesc la un nou film din seria „Transporter”, în care noul Seria 7 s-ar potrivi perfect.

test-bmw-seria-7---oraan-109

În final, însă, tot serenitatea modului Adaptive m-a sedus. E bine de știut că, dacă vrei neapărat, Seria 7 e capabilă să fie sportivă. Dar, în general, confortul va fi pe primul plan într-o astfel de mașină. Păcat că factura în materie de consum este atât de mare: într-un regim mixt, mai mult calm decât agresiv, dar în special în mediul urban, consumul mediu s-a stabilizat undeva pe la 17 litri/100 km.

Ceea ce pentru mine echivalează cu „RED ALERT” în materie de poluare. Acesta este motivul pentru care abia aștept să apară versiunea plug-in hibridă 740e, care va oferi o autonomie maximă în regim strict electric de 40 km, iar consumul mediu va fi mult mai acceptabil în regim hibrid decât în cazul acestui V8. Sunt curios dacă peformanțele și senzațiile sistemului hibrid de „numai” 326 CP vor fi mult diminuate față de 750Li.

test-bmw-seria-7---oraan-110

Pentru moment, cine vrea o limuzină realmente high-tech, nu are altceva de ales în afară de noul BMW Seria 7. De la gadgeturile în premieră (e adevărat, m-a convins mai mult sistemul inovator de asistență la parcare decât posibilitatea limitată de a controla unele funcții prin gesturi) la pachetul tehnic foarte avansat, care se traduce într-un comportament rutier inegalabil, limuzina germanilor se dovedește o ofertă foarte reușită.

Doar la capitolul impresie generală de lux nu poate sta umăr la umăr cu S-Class-ul. Pur și simplu, Seria 7 are o apariție prea discretă față de rivalul german. Așa încât le este dedicată celor discreți (și cu mulți bani), dar care apreciază mult mai mult gadgeturile și senzațiile la condus. Cum mulți dintre noii milionari și super-manageri provin din domeniul IT, cred că vom vedea destul de multe BMW Seria 7 pe șosele, chiar și la noi.

P.S.

De fapt, dacă mă gândesc bine, discreția lui Seria 7 e chiar un atu acum, când scandalul Panama Files aruncă o asemenea umbră neagră asupra opulenței…

test-bmw-seria-7---oraan-111

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *