09/03/2016

Am testat noul Mini Clubman: ”break”-ul maxi-Mini…

Avea lumea nevoie de un Mini mare? Cei de la BMW consideră că da, altfel nu-mi explic de ce au creat acest Mini Clubman. Care este, fără nicio glumă, cel mai lung Mini de serie din istoria de peste o jumătate de secol a mărcii britanice. Ia să vedem ce înseamnă Mini Clubman și dacă-și are sensul această mașină în peisajul auto actual.

CUM ARATĂ PE AFARĂ MINI CLUBMAN

Din față, are ”moacă” de Mini, fără discuție. E greu să confunzi cu altă mașină ”ochii mirați” și ”gura” care ”zâmbește” până la urechi (să știți că aspectul mașinii inspiră metaforele astea!). Nu mi se pare o mașină neapărat atractivă, dar nu neg: are personalitate cât cuprinde. Chestie care contează enorm în segmentul fițelor premium pe care îl vizează, chiar dacă e vorba de clasa mică.

test-mini-clubman-cooper-d---oraan-102

E Mini, clar. Cât de mini, asta nu mai e așa de clar din acest unghi…

Ăăă… adică nu chiar clasa mică, deoarece Mini Clubman are o lungime de 4,25 metri. Care deja e o dimensiune specifică hatchback-urilor de clasă compactă. Ca idee, BMW Seria 1 e mai lung cu numai 8 cm. Înțelegeți ce vreți din asta, dar eu cred că Mini Clubman… ”se cam întinde cu plapuma”.

Principial, e versiunea break a lui Mini cu 5 uși. Dar, dacă analizez Clubman independent de restul familiei, mașina arată mai degrabă ca un hatchback având al treilea geam lateral din spate mai mare decât ”se poartă” în domeniul hatchback-urilor compacte. Lucru care, în mod interesant, mi-l face pe Clubman mai simpatic decât Mini-ul în 5 uși ori chiar decât Countryman – față de care Clubman arată mai siluet.

test-mini-clubman-cooper-d---oraan-103

Niciun alt Mini actual nu arată așa de fain din spate ca și Clubman

Însă în spate apare cireașa de pe tort: cele două stopuri mari și mânerul cromat dintre ele au un efect de sobrietate și eleganță foarte curios. Iar când realizezi că hayonul e, de fapt, înlocuit de două uși cu deschidere în laterale, lucrurile devin de-a dreptul interesante. Fără discuție, față de precedenta generație Clubman, spatele mașinii arată acum chiar cool.

Totuși, nu pot spune că sunt pe deplin entuziasmat de aspectul exterior general, care devine prea sobru față de stilul șic pe care îl am în minte când mă gândesc la Mini. Se vede treaba că noul Clubman e pentru fanii Mini care se simt mai maturi și pentru care artificiile (cum era inedita portieră laterală a precedentului Clubman) nu mai primează în fața adevăratelor valori: utilitate și pragmatism.

CUM ESTE ÎN INTERIOR MINI CLUBMAN

Simetric și complex – cam la ăștia doi termeni se rezumă prima impresie din habitaclul lui Clubman. Dar mai e o chestie care sare în ochi: e mai puțină cantitate de ”plasticăraie” decât în precedenta generație și mai mult feeling de calitate premium.

test-mini-clubman-cooper-d---oraan-104

Planșa de bord a lui Clubman este cunoscută de la actuala familie Mini

Ok, unele plastice mai puțin flatante mai pot fi găsite, fără a trudi căutând – dar, în ansamblu, mai ales dacă mașina beneficiază de o echipare bogată (cum era cazul modelului testat), stă mult mai bine la capitolul calitate a materialelor și fabricației. Cred că pe la același nivel cu un Seria 1.

Spațiul pentru pasageri

Cu spațiul, lucrurile nu pun probleme în față, decât dacă ești un Gargantua – de exemplu, Marc, redactorul-șef al Știință&Tehnică, din cauza înălțimii de aproape doi metri, stătea cu genunchii plasați cam sus în scaunul pasagerului. Dar nu s-a plâns de disconfort, nici măcar la drum lung. Asta în timp ce eu mi-am găsit rapid o poziție bună la volan, ba chiar m-am mirat cât de mult se poate da scaunul în spate.

test-mini-clubman-cooper-d---oraan-105

Mini Clubman are cel mai mare ampatament din gama Mini (mulțumită vărului BMW Seria 2 Active Tourer, a cărui platformă tehnică o folosește)

În spate se văd din plin avantajele lui Clubman. Asta pentru că locul pentru genunchi e de-a dreptul incredibil pentru ce te aștepți de la un Mini. Iar bancheta este pur și simplu foarte generoasă pentru două persoane, ba chiar încape și un copil în mijloc. Lucrurile stau mai bine decât într-un Mini cu 5 uși și datorită faptului că, la Clubman, ampatamentul e mai mare cu vreo 10 cm. Iar aste se simte în mod clar la spațiul pentru genunchi.

Să ne înțelegem: Mini Clubman nu încearcă să rivalizeze cu hathcback-urile de clasă compactă, ci pur și simplu e mult mai spațios decât un Mini normal, fie el cu 3 sau cu 5 uși. De fapt, în spate Clubman mi se pare chiar mai spațios decât Countryman, atâta doar că stai mai jos. Rămâne puțin problematic doar accesul, decuparea portierelor spate nefiind suficient de largă pentru a intra fără a ”șterge” montantul central sau spătarele scaunelor față.

Spațiul pentru bagaje

În privința portbagajului, Clubman e o adevărată surpriză plăcută. Mă rog, deschiderea ușilor spate intră la categoria ”ai grijă!” – se pot deschide automat chair și apăsând un buton de pe cheie, dar necesită un spațiu de aproape o jumătate de metru în spate (altfel, vor lovi stâlpul sau mașina parcată în spate). În plus, deschiderea e foarte promptă și riști chiar ca ușa să te lovească (ușor).

test-mini-clubman-cooper-d---oraan-106

Mini Clubman e lung de 4,25 metri. Cu ușile spate deschise, ajunge la vreo 4,7 metri, deci atenție la cât de generos e locul de parcare

În rest, însă, Clubman oferă mult spațiu de încărcare. În teorie, vreo 360 de litri, incluzând și generosul spațiu de sub podea. Dacă vreți termen de comparație, portbagajul lui Clubman e la fel de spațios ca al lui Seria 1 și cu vreo 40 de litri superior Daciei Sandero. Ba chiar și Countryman e depășit cu vreo 10 litri.

În practică, am avut ocazia să umplu portbagajul cu reviste Știință&Tehnică, pentru deplasarea la TEDx Cluj. Au încăput toate cele 800 de exemplare, iar asta fără a rabata bancheta și fără a renunța la mica planșetă menită a ascunde bagajele.

test-mini-clubman-cooper-d---oraan-107

800 de reviste Știință&Tehnică au încăput bine-mersi în portbagajul lui Mini Clubman

Cu alte cuvinte, Clubman e fie pentru familiștii care umblă cu tot felul de chestii ale copiilor după ei, fie pentru cei care merg cu prietenii în voiaje mai lungi. Portbagajul ”înghite” bagajele (rezonabil de măricele) a patru persoane – nu e nevoie doar de borsetele cu periuțele de dinți și două tricouri, ca în cazul unui Mini cu 3 uși, al cărui portbagaj este cu peste 100 de litri mai mic.

test-mini-clubman-cooper-d---oraan-108

Clubman are un semi-portbagaj suplimentar sub podeaua portbagajului, dar și diverse spații generoase de depozitare în laterale și în ușile spate

CUM SE COMPORTĂ LA DRUM MINI CLUBMAN

Modelul Clubman avut la test era Cooper D, ceea ce înseamnă că sub capotă mașina avea un motor diesel de 2,0 litri și 150 CP. Suficient pentru cele puțin peste 1,4 tone ale lui Clubman – deși, cine vrea, poate alege versiunea superioară Cooper SD, de 190 CP. Sau, din contră, dacă nu vă grăbiți, aveți la dispoziție versiunea One D, cu dieselul în 3 cilindri de 1,5 litri și doar 116 CP.

Motor și performanțe

Dieselul de 150 CP este același de pe BMW, așa încât e potent, dar și ușor cam zgomotos. Un mare avantaj al mașinii era cutia automată cu nu mai puțin de 8 trepte. Ceea ce ajută mult la creșterea confortului psihic, dar și mai mult la creșterea eficienței funcționării motorului. Mai ales că acesta dezvoltă un cuplu maxim foarte bun, de la o turație suficient de scăzută (dar, în mod ciudat, nu într-un interval așa de larg cum mă așteptam).

test-mini-clubman-cooper-d---oraan-109

Motorul lui Mini Clubman Cooper D oferă performanțe mai mult decât corecte pentru gabaritul mașinii

Așa cum ne-a obișnuit Mini (meteahnă ”învățată” de la BMW…), există trei moduri de funcționare pentru motor: Eco, Normal și Sport. Sincer, ”Eco” și ”Sport” sunt mai mult cu numele. În primul caz, mașina rămâne destul de performantă, chiar dacă e vizibilă limitarea puterii – dar la kick-down modul ”Eco” este suprimat, până se termină accelerarea.

În al doilea caz, ambianța sonoră nu e agreabilă, iar manevrarea secvențială a schimbătorului, într-un ritm foarte alert, e frustrantă – din cauza dezvoltării cuplului maxim pe o plajă cam îngustă de turații. Manevrele de depășire nu sunt cu mult mai rapide decât în modul ”Normal”, iar direcția nu devine neapărat mai responsivă.

test-mini-clubman-cooper-d---oraan-111

În curând, va exista și opțiunea tracțiunii integrale All4 pentru Mini Clubman

Promisiunea de ”go-kart” feeling nu e îndeplinită de modul ”Sport”, sorry. Așa cum nici promisiunea de consum mult mai scăzut nu e neapărat valabilă în ”Eco”. Deci nu prea ai de ce să scoți mașina din modul ”Normal”, care se dovedește foarte flexibil: mașina se arată mai mult decât suficient de performantă, iar consumul general, fără a face eforturi de condus economic, e rezonabil.

Manevrabilitate și confort

Zilele în care un Mini îmi provoca dureri de spate s-au cam dus. Sau cel puțin Clubman Cooper D nu face parte din categoria asta de Mini-uri… Pentru că mi se pare confortabil chiar și pe asfalt mai denivelat, unde te gândești automat la un Mini Countryman.

E adevărat, în virajele rapide caracterul subvirator intervine mai repede decât mă așteptam – mai ales că pneurile de iarnă nu ”fluierau” imediat cum începea deraparea roților față. Încă un element care afectează sportivitatea la limită a mașinii. Pe de altă parte, mă așteptam ca mașina să se încline mai mult, dar, cumva, inginerii au reușit să reducă mult ruliul, chiar dacă suspensia este, cum ziceam, oarecum mai moale.

test-mini-clubman-cooper-d---oraan-110

Dacă pentru reclamele la un Mini normal e folosit un buldog, atunci Mini Countryman merită să fie asociat cu un Saint Bernard!

Atenție la o inducere în eroare a creierului: virajele în locuri strâmte, în mediul urban, trebuie luate cu mai mare atenție și mai larg – pentru că Mini Clubman e un Mini lunguț, nu un Mini mini… Dar tocmai faptul că e o mașină mai lungă îi conferă și confortul superior la drum lung față de un Mini scurt ori chiar față de un Countryman.

Singurul lucru după care un petrolhead va suspina (dar care, pentru un șofer obișnuit, e insignifiant) ține de precizia direcției. Chiar și în modul ”Sport”, servoasistarea volanului pare cam prea mult îndreptată spre confort, incisivitatea lăsând locul unei senzații de moliciune electronică. Pe de altă parte, feedback-ul mai filtrat e binevenit la drum lung, crescând nivelul de confort și micșorând stresul.

Frâne și siguranță

Chiar și în condițiile încărcării la limită a mașinii (că doar nu credeați că 800 de reviste Știință&Tehnică sunt o masă neglijabilă!), frânarea puternică se dovedește eficientă. Iar în utilizare intensivă, pe un traseu virajat unde ”m-am dat” la mașină până m-am plictisit, scăderea eficacității frânării (din cauza încălzirii plăcuțelor și discurilor) mi s-a părut în limite absolut normale.

test-mini-clubman-cooper-d---oraan-112

Probabil Sir Alec Issigonis, creatorul primului Mini, nu va înțelege de ce a ajuns Mini Clubman atât de mare…

De fapt, nu am avut niciun moment senzația că mașina mi-ar scăpa de sub control sau că mă apropii excesiv de mult de vreo situație periuloasă. Nici măcar în momentele când ruliul era pronunțat, iar caracterul subvirator dădea alarma printre sistemele electronice de asistență, senzația de siguranță nu era afectată. E bine, totuși, să nu fie neglijată inerția unui Clubman în coborâre.

Cred că un factor important la senzația crescută de siguranță ține și de poziția destul de joasă în scaune, centura suprafeței vitrate fiind mai ridicată și dând astfel impresia că ești mai bine protejat. Sau poate chiar ești mai bine protejat – din fericire, nu am avut ocazia să fac un crash-test (în ciuda strădaniilor unor colegi de trafic de a crește exponențial riscurile prin depășiri aiurea sau neatenție, dar asta e altă poveste).

CONSUM ȘI BUGET MINI CLUBMAN

În teorie, Mini Clubman Cooper D, având cutia automată cu 8 trepte, promite un consum mediu de numai 4,1 litri/100 km. Bun, păi ce concluzie pot trage eu, dacă la un drum București – Cluj Napoca computerul de bord mi-a indicat vreo 6,2 litri/100 km, în condiții de viteze mari și încărcare până la refuz a mașinii?

test-mini-clubman-cooper-d---oraan-113

Consumul e decent pentru o mașină care a fost (cam) birjărită în condiții de încărcare maximă

Păi, o concluzie bună: mașina a consumat ok. Lucru confirmat și la întoarcere, unde ritmul a fost pe unele porțiuni ceva mai draconic (scăpasem de reviste la TEDx Cluj), dar pe altele domol, din cauza aglomerației mari (de exemplu, pe Valea Oltului). La întoarcere, computerul de bord mi-a arătat 6,3 litri/100 km, deloc de mirare dat fiind stilul alert, deloc interesat de economia de combustibil.

În mediul urban, consumul e menținut, de asemenea, la cote acceptabile datorită sistemului start-stop, care funcționează fără stres: doar ”la rece” am văzut valori peste 8 litri/100 km, dar, odată cu încălzirea motorului, consumul urban a coborât rapid undeva între 6 și 7 litri/100 km. Deloc rău pentru un diesel de 150 CP.

Preț și dotări

Fiind un Mini, Clubman e o mașină scumpă, pornind de la peste 23.000 de euro. Asta nu e o surpriză, dacă mă gândesc la faptul că un Mini Countryman e mai scump cu vreo 1.000 de euro ca preț de bază. Dar, atenție, Clubman e, de fapt, mașina mai scumpă: în condițiile comparării unor niveluri de echipare și motorizări similare (de exemplu Cooper), diferența este de vreo 800 de euro în favoarea lui Countryman…

test-mini-clubman-cooper-d---oraan-114

”Măi, ciocoflendere, pentru un Mini ai prețul cam maxi”. ”Da, maestre, dar am o mulțime de calități, ca Mărgelatul…”

Clubman e clar mai scump decât Mini-ul cu 5 uși: aproape 4.000 de euro cere mai mult Clubman pentru spațiul mai bun (în condiții similare de motorizare și echipare). Iar diferența dintre cel mai ieftin Mini Clubman și cel mai ieftin BMW Seria 1 e de numai 1.200 și ceva de euro. Iar cel mai accesibil BMW Seria 2 Active Tourer (mai încăpător, fiind un monovolum) e mai scump cu puțin peste 2.000 de euro.

Diferențe mici, dar care dau mult de gândit. Bun, acum că am stabilit că Mini Clubman nu e pentru oricine, hai să vedem de la ce sumă pornește versiunea din test, Cooper D. Sunteți pregătiți? De la vreo 27.714 euro – în condițiile în care un BMW 118d (cu același motor) pleacă de la vreo 30.000 de euro, iar un 218d Active Tourer plusează cu numai vreo 300 de euro față 118d.

 

test-mini-clubman-cooper-d---oraan-116

Dacă ”se dă iama” în lista de opțiuni și accesorii pentru personalizare, Mini Clubman devine o mașină chiar scumpă

Iar, dacă adaug pe listă cutia automată cu 8 trepte și grămada de dotări opționale disponibile pe mașina condusă, Clubman-ul din acest test se apropie vertiginos de limita de 40.000 de euro. Bani la care deja mulți potențiali clienți și multe potențiale cliente poate că încep să se uite la un BMW X1, nu?. De reținut, totuși, că, în curând, Clubman va fi disponibil și cu tracțiune integrală All4.

CONCLUZIE

Mini e un brand de nișă, dar Clubman nu mi se mai pare chiar așa nișat: vine cu argumente destul de interesante de ordin practic, în condițiile în care caracterul mașinii nu este alterat prea mult. Sincer, mie se pare cel mai interesant model din gama Mini la ora actuală (trecând peste exclusivitatea unui Mini Cabrio sau ciudățenia unui Paceman).

Și mai interesant este că îl consider o alternativă demnă de luat în seamă la… BMW Seria 1. Practic, Mini Clubman nu e altceva decât un Seria 1 cu tracțiune față, dar ceva mai simpatic și mai șic. Deși, dacă ar fi să fiu mai catolic decât Papa din punct de vedere tehnic, Clubman e văr bun cu BMW Seria 2 Active Tourer, a cărui platformă tehnică o preia.

test-mini-clubman-cooper-d---oraan-115

Clubman poate fi tradus fie prin ”tipul ahtiat după cluburi”, fie prin ”bărbatul cu bâtă”. Sau o fi vorba pur și simplu de un club restrâns al amatorilor de Mini-uri pragmatice?

Dilema cea mai mare în cazul lui Mini Clubman o văd așa: deși Mini mizează pe publicul noncoformist, Clubman va fi pe pe placul doar a celor care privilegiază caracterul practic. Și care n-au o problemă să dea o sumă considerabilă pe o astfel de mașină. Deci Clubman-uri veți vedea foarte puține pe șoselele nostre. Pentru că și publicul țintă e extrem de restrâns.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *