05/03/2016

TOP 10 VERSUS: conceptele de la Salonul Auto Geneva 2016

La fel ca în cazul modelelor de serie, prezentate în premieră la Salonul Auto Geneva 2016, și în cazul conceptelor de la salonul elvețian voi recurge la ”dueluri”.

 

IED Shiwa vs. EDAG Soulmate

201-geneva-2016-concepte-ied-shiwa-edag-soulmate

Conceptul celor de la Turin European Design Institute e desprins, într-adevăr, din filmele SF, principala sa particularitate fiind că nu are deloc geamuri. Cei patru pasageri sunt pur și simplu înconjurați de displayuri multimedia, iar habitaclul ar trebui să ofere impresia de realitate augmentată. Evident, Shiwa e o mașină autonomă, propulsată de motoarele electrice integrate în roți.

Rivalul acestui concept îl reprezintă EDAG Soulmate, care e pentru prima dată expus la un salon auto (după ce a debutat la Consumer Electronics Show, la Las Vegas). La fel ca Shiwa, Soulmate nu are suprafață vitrată – dar, spre deosebire de Shiwa, habitaclul conceptului EDAG e complet expus. Mai mult, panourile caroseriei beneficiază de suprafețe luminiscente, care pot schimba coloritul mașinii. În rest, interiorul e burdușit de displayuri, iar computerele se ocupă de conducerea mașinii.

Din punctul meu de vedere, IED Shiwa câștigă această confruntare, deoarece arată mai bizar – cam ceea ce ar trebui să urmărească, de fapt, cam orice concept-car.

IED Shiwa vs. EDAG Soulmate: 10-7

 

DS E-Tense vs. Italdesign Giugiaro GT Zero

202-geneva-2016-concepte-ds-e-tense-italdesign-gt-zero

La bază, cele două concepte de față au sisteme de propulsie 100% electrice, fiecare punând un mare accent pe performanțe: DS E-Tense se laudă cu 402 CP și 516 Nm, iar GT Zero pune la bătaie 483 CP și promite o autonomie de 500 km.

Depășind, însă, considerentele tehnice, la capitolul design francezii se detașează net. În timp ce GT Zero pare un fel de exercițiu de stil care părea futurist în anii ’80, E-Tense are niște linii voluptoase și un aspect general care îngenunchează multe mașini sportive actuale.

De fapt, cred că menirea lui DS E-Tense este de a provoca dorință în rândul potențialilor cumpărători și de a le fixa în subconștient că DS e un brand care merită atenție (deși, pentru moment, e perceput doar ca o încercare nereușită a celor de la Citroen de a contracara imaginea premium a germanilor).

DS E-Tense vs. Italdesign Giugiaro GT Zero: 5-2

 

Opel GT Concept vs. Toyota Kikai

203-geneva-2016-concepte-opel-gt-concept-toyota-kikai

Cred că punctul comun al acestor două concepte (care, de fapt, sunt foarte diferite) ține de îndemnul primit de echipele de designeri ale celor două companii, Opel și Toyota: ”Hai, băieți, jucați-vă și să vedem ce iese!”. Și uite așa ne-am pomenit la Geneva 2016 cu două exemple care mizează pe sublinierea esențialului a ceea ce reprezintă o mașină pentru petrolheads.

Opel GT îi face să suspină pe cei care vor un Opel sportiv, dar accesibil, ideea geamurilor laterale opace și a liniei care conturează profilul făcând ”jucăria” să arate foarte apetisant. Mi se pare ciudat că propulsia nu e electrică, apelându-se la un convențional motor downsizing (un turbo de numai 1,0 litri și 145 CP).

Conceptul Kikai își face debutul european la Geneva 2016 și, la fel ca Opel GT, mizează tot pe o motorizare convențională. Dar, dacă Opel GT are o ”haină” trendy, Kikai e cam ”nud”, dorind să atragă atenția asupra elementelor structurale și lăsând vizibile multe dedesubturi tehnice. Totul pentru a crea o legătură intimă într-o lume puternic digitalizată.

Sincer, apreciez filosofiile ambelor concepte și mi-e greu să aleg unul dintre ele. Totuși, rămășițele de petrolhead din mine arată cu degetul spre Opel GT Concept, pe care nu mi-ar displăcea deloc să-l văd pe șosele cât mai curând.

Opel GT Concept vs. Toyota Kikai: 3-2

 

Pininfarina H2 Speed vs. Lexus LF-FC

204-geneva-2016-concepte-pininfarina-h2-speed-lexus-lf-fc

La prima vedere, cele două concepte nu au nimic în comun: Pininfarina H2 Speed e o mașină sport care parcă abia așteaptă să se lanseze în cursele de motorsport, iar Lexus LF-LC (prezentat în premieră europeană la Geneva 2016) prefigurează viitoarea limuzină de lux a constructorului japonez. Însă indicativele ”H2”, respectiv ”FC” ne arată de ce am ales să compar aceste două concepte: pentru că ambele au sisteme de propulsie cu hidrogen.

H2 Speed se dorește primul supercar din lume cu un astfel de sistem de propulsie neconvențională, care alimentează două motoare electrice, puterea maximă de 503 CP punând în mișcare roțile punții spate. Asta în timp ce Lexus LF-FC beneficiază, pe lângă motorul electric principal, legat la puntea spate, și de două motoare electrice găzduite de roțile din față – deci e un fel de mașină 4×4 cu hidrogen.

Din punctul meu de vedere, conceptul japonezilor are câștig de cauză, deoarece are șanse mai mari să combată poluarea actualelor limuzine diesel.

Pininfarina H2 Speed vs. Lexus LF-LC: 3-4

 

Techrules AT96 & GT96 TREV vs. Rimac Concept_S

205-geneva-2016-concepte-techrules-at96-trev-rimac-concept-s

Mă bucur să văd că propulsia alternativă e din ce în ce mai ”curtată” de cei care propun mașini de mare performanță. În cazul de față, la Geneva 2016 s-au confruntat două concepte de mașini sport cu tendințe de raceri, ambele cu motoare electrice – dar unul dintre ele plusând cu un sistem range-extender cu tehnologie împrumutată din lumea avioanelor.

Techrules este un nou start-up chinezesc, la fel ca Faraday, iar sistemul TREV presupune utilizarea unei micro-turbine pentru producerea curentului electric necesar bateriei. Astfel, cu rezervorul de 80 de litri plin de kerosen (că doar vorbim de un concept…), AT96 poate merge neîntrerupt vreo 2.000 km.

Totuși, autonomia în regim strict electric e de numai 150 km, în timp ce Rimac Concept_S promite vreo câteva sute. Dacă se merge normal. Dar cum să mergi cuminte cu un supercar de aproape 1.400 CP (cu vreo 300 CP mai mult decât AT96) și 1.800 Nm, al cărui sistem de propulsie inovator a fost testat chiar în cursa Pikes Peak?

Ambele concepte promit un demaraj 0-100 km/h în doar 2,5 secunde (la fel ca noul Bugatti Chiron), iar Rimac Concept_S atinge 300 km/h în 13,1 secunde (mai rapid cu o jumătate de secundă față de Chiron). Techrules promite, în schimb, să creeze mașini mai accesibile cu tehnologia TREV, care, cel puțin în teorie, promite să rezolve mult mai acceptabil problema range-anxiety.

Mda… Eu unul rămân de părere că evoluția în domeniul auto înseamnă renunțarea cu totul la combustibilul obținut din petrol sau gaze naturale. Deci votez pentru conceptul croaților.

Techrules AT96 & GT96 TREV vs. Rimac Concept_S: 5-7

 

Skoda VisionS vs. Mitsubishi eX

206-geneva-2016-concepte-skoda-visions-mitsubishi-ex

Iată o confruntare din categoria ”ei le prezintă sub formă de concepte, dar arată foarte pregătite de producția de serie”. Este vorba despre viitorul SUV Skoda, care va oferi până la 7 locuri, respectiv de viitorul SUV compact sportiv Mitsubishi, care va înlocui ASX-ul.

Interesant la ambele concepte este faptul că mizează pe propulsia hibridă: SUV-ul Skoda se bazează pe un sistem plug-in hibrid de 225 CP și cu o autonomie în regim strict electric de 50 km; în timp ce Mitsubishi promite un sistem 100% electric, format din două motoare care totalizează 190 km, iar bateria poate ține chiar și 400 km la o încărcare.

Alegerea mea e clară: Mitsubishi eX. Care mă face extrem de nerăbdător să văd modelul de serie.

Skoda VisionS vs. Mitsubishi eX: 2-4

 

Honda Civic Hatchback vs. Subaru XV

207-geneva-2016-concepte-honda-civic-subaru-xv

Cei doi constructori japonezi țin neapărat să testeze reacția publicului în privința viitoarelor generații a două modele foarte importante pentru fiecare brand: Honda Civic, respectiv Subaru XV.

Conceptul Civic mi se pare cam ciudat, deoarece arată ca un fel de sedan… neterminat și, cum necum, mă raportez tot la precedenta generație, deja celebrul ”Civic-OZN”. Asta în timp ce XV pare un fel de încercare de plagiat a lui Qashqai, dar într-o partitură cu mai multe muchii.

Deocamdată, nu pot spune că vreunul dintre cele două concepte merită un DA fără ocolișuri. Domnilor designeri, cred că mai trebuie să vă ocupați de aceste mașini!

Honda Civic Hatchback vs. Subaru XV: 0-0

 

VW T-Cross Breeze vs. Borgward BX6 TS

208-geneva-2016-concepte-vw-t-cross-breeze-borgward-bx6-ts

Hopa, concepte din categoria ”deja-vu”: crossoverul decapotabil VW e parcă o replică la scară ceva mai redusă a lui Range Rover Evoque Convertible, iar SUV-coupe-ul cu 4 uși al celor de la Borgward parcă ar vrea să se ia la harță tocmai cu BMW X4…

Acum, ce să zic, e clar că VW T-Cross Breeze prefigurează un crossover bazat pe Polo (sau poate chiar pe Audi Q2), dar sunt curios dacă modelul de serie chiar va fi propus și într-o variantă decapotabilă. Cât despre Borgward, slabe șanse ca viitorul model de serie (care nu cred că va arăta diferit) să prindă la public.

VW T-Cross Breeze vs. Borgward BX6 TS: 1-0

 

SsangYong SIV-2 vs. Borgward BX5

209-geneva-2016-concepte-ssangyong-siv-2-borgward-bx5

Cei de la SsangYong tatonează terenul cu încă un concept de SUV, care ar urma să utilizeze un sistem de propulsie ”mild-hybrid” – adică un motor turbo pe benzină, de 1,5 litri, combinat cu un mic motor electric de 10 kW, având mai mult rol de starter în regim urban.

Între timp, cei de la Borgward pregătesc, la rândul lor, un SUV de categorie compactă, prefigurat de semi-conceptul BX5, propulsat și el de un sistem hibrid, dar de tip plug-in, asigurând o autonomie strict electrică de maximum 55 km.

Sună interesant, dar mă îndoiesc de succesul pe care aceste concepte îl prefigurează…

SsangYong SIV-2 vs. Borgward BX5: 0-0

 

Citroen SpaceTourer Hyphen vs. Peugeot Traveller i-Lab

210-geneva-2016-concepte-citroen-spacetourer-hyphen-peugeot-traveller-i-lab

De parcă premierele modelelor de serie nu erau de ajuns, francezii s-au gândit să atragă publicul de la Geneva 2016 și cu niște variante să-le-zicem-concept a noilor SpaceTourer, respectiv Traveller.

Propunerea Citroen s-a născut în urma unui parteneriat cu formația de muzică electronică HYPHEN HYPHEN, dar poate mai important este că SpaceTourer Hypehn e dotat cu un sistem 4×4 realizat de specialistul Dangel. Ar putea prefigura un viitor van cu tracțiune integrală, care să rivalizeze cu VW T6 4Motion.

În cazul lui Peugeot, Traveller i-Lab este pur și simplu un birou mobil, al cărui punct central îl reprezintă masa centrală, în care este integrat un display tactil uriaș, de 32 inch. La care se adaugă diverse sisteme de conectivitate (realizate împreună cu Samsung), dar și un sistem multimedia super-performant.

Eu personal aș vrea o combinație între cele două, dacă se poate…

Citroen SpaceTourer Hyphen vs. Peugeot Traveller i-Lab: 1-1

 

VEZI AICI DUELURILE MODELELOR DE SERIE DE LA GENEVA 2016

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *