24/08/2016

Cu Toyota Prius 2 în service: primele probleme tehnice

Iaca și un episod sensibil, care se referă la ceea ce ne doare cam pe toți: ce probleme tehnice are o mașină second hand. Și cât de mari/grave sunt acestea, deci, evident, cât de costisitoare. Să le luăm pe rând.

Probleme înaintea cumpărării

În cazul meu, am avut norocul ca vânzătorul mașinii să fie din aceeași localitate cu un mecanic pe care îl cunoșteam și în care am încredere. Așa încât, înainte de a lua decizia de a cumpăra sau nu mașina, l-am rugat pe proprietarul mașinii să meargă la o verificare la acest mecanic.

Enumăr pe scurt câteva caracteristici ale mașinii, care mi-au deschis „apetitul” pentru anunțul de vânzare:

  • model 2007 (producție final de 2006), deci diferență de circa 3 ani față de momentul lansării pe piață, adică mai matură din punct de vedere al potențialelor probleme de fabricație
  • baterie schimbată în garanție, la reprezentanța Toyota – un mare atu, care înseamnă, cel puțin în teorie, că nu ar trebui să mă aștept la probleme cu bateria încă 8-10 ani de acum încolo
  • adusă în țară în 2014, cu circa 135.000 km (rulaj normal, medie de circa 20.000 km/an); într-un an și jumătate s-au mai făcut aproape 100.000 km, în regim de taxi – dar nu taxi urban, ci… interstatal (adică în general drumuri în străinătate, 80% din rulaj fiind pe autostrăzi)
  • întreținere judicioasă la service Toyota, cu istoric al pieselor și consumabilelor schimbate

În mare, raportat la prețul cerut, vorbim de caracteristici ok – chiar dacă, recunosc, nu aș fi recomandat altcuiva o asemenea mașină (aproape 10 ani vechime și peste 200.000 km la bord în regim de taxi?! never!).

Bun, proprietarul a mers la mecanicul cu pricina, iar acesta mi-a comunicat următoarele:

  • nu îi sună bine că mașina a fost utilizată ca taxi, însă nu a remarcat probleme gen accident/reparații la structura caroseriei, probleme la direcție sau frâne, zgomote suspecte; e adevărat, fiind un mecanic de modă veche nu a făcut vreo verificare a sistemului hibrid, ci s-a limitat doar la chestiile mecanice
  • nu îi plăcea faptul că mașina avea niște urme de folie și de adeziv (deoarece, fiind utilizată ca taxi, mașina fusese înfoliată, iar proprietarul a hotărât să dea jos folia pentru a o vinde); totuși, nu a remarcat niciun fel de problemă de rugină sau cu vopseaua; doar farurile mătuite

Acestea fiind spuse, am luat hotărârea să fac următorul pas: deplasarea la Baia Mare, pentru o verificare în service. Condiția vânzătorului a fost destul de simplă: dacă e ceva ce nu îmi convine și nu cumpăr mașina, plătește el „vizita” la service; dacă sunt chestii minore (normale pentru o mașină cu o asemenea vechime și un asmenea rulaj) și vreau să o cumpăr, eu plătesc verificarea în service, iar el încearcă să remedieze cât mai multe dintre problemele minore, în măsura bunului simț.

Aici mai adaug și istoricul în service, în România. Spicuiesc câteva dintre cele mai importante chestii:

  • înlocuirea pompei de apă, în cadrul unei campanii de rechemare în service
  • schimbarea lichidului de frână
  • schimbarea uleiului din cutia de viteze
  • înlocuirea bolțurilor (acele șuruburi culisante) la etrierul spate

În rest, revizii la zi, cu uleiul recomandat, fără subterfugii. Până la urmă, omul folosea mașina în interes de serviciu și nu își permite să se zgârcească și, din cauza asta, să aibă probleme cu mașina când i-ar fi fost lumea mai dragă. Cu alte cuvinte, vânzătorul mi-a lăsat și o bună impresie de om responsabil, ceea ce contează într-o măsură la decizia de cumpărare.
La dealerul Toyota din Baia Mare mașina a fost urcată pe rampă și am avut parte de două perechi de ochi avizați: atât ai mecanicului, cât și ai șefului de service. Fac o scurtă listă a ceea ce au descoperit:

  • toyota-prius-2-service-oraan-1101senzorul pentru păstrarea nivelului fasciculului din faruri, indiferent de cât de încărcată e mașina, era rupt; acesta e plasat ciudat, sub mașină, lângă roata stânga spate, având o tijă din aluminiu – din fericire, nu era o problemă care să afecteze siguranța în circulație (dar și costul era cam mare pentru ca să fie scăzut din prețul mașinii)
  • protecțiile din cauciuc ale amortizoarelor față erau zdrențuite – proprietarul mi-a făcut rost de protecții noi, nefiind scumpe
  • evacuarea prezenta urme de rugină normală, estimarea inginerului din service era că mai pot merge măcar 5-6 ani cu mașina până să se pună problema înlocuirii tubulaturii
  • bara de torsiune din spate era ruginită – se rezolvă relativ simplu cu un spray anti-rugină și vopsea (să nu uit să fac, totuși, chestia asta!)
  • șuruburile culisante ale etrierelor spate erau ruginite – e, dacă vreți, o „boală” a lui Prius, din cauza faptului că sistemul de frânare este foarte puțin solicitat, mai ales în mediul urban (unde se merge cu viteze mici și medii), când frânarea este făcută în special de motorul electric (așa-numita frânare regenerativă, când motorul electric se transformă în generator de curent pentru încărcarea bateriei, în fazele de decelerare și frânare); proprietarul mi-a furnizat aceste șuruburi, deoarece era o problemă care ține de siguranța în circulație – iar el avea un fix, să fie sigur că nu le face altora rău…
  • parbrizul avea vreo trei crăpături minuscule, care nu pun probleme nici de vizibilitate, nici de siguranță (nu trebuie să mă sperii că îmi va „pușca” geamul când mi-e lumea mai dragă)

Și cam atât din punct de vedere tehnic-mecanic. Din punct de vedere al testerului, toate „chestiile electronice” au ieșit OK. Așa că iată-mă bătând palma cu proprietarul și devenind la rândul meu proprietar de Prius.

Fie vorba-ntre noi, pe lângă prețul bun raportat la starea mașinii, mai aveam în gând o „ghidușie”: sper ca foarte curând să convertesc Prius-ul în plug-in hibrid, prin montarea de baterii litiu-ion, care să-mi confere o autonomie electrică de niște zeci de kilometri.

Bun, dar să vedem cum continuă povestea cu problemele tehnice la București. Unde am dus proaspătul meu Prius la „nenea doctorul” Inchcape Motors, din Pipera.

Probleme verificare București

Pe principiul „mai cere și altă opinie”, am zis să văd dacă se confirmă ce mi s-a spus la service-ul din Baia Mare. Și oricum trebuia să intru în service pentru înlocuirea acelor șuruburi culisante ale etrierului, plus plăcuțele de frână (care, fiind consumabile uzuale, erau deja problema mea, a cumpărătorului).

toyota-prius-2-service-oraan-1102Ca un făcut, vizita la service a survenit mult mai repede decât plănuiam, deoarece la puțin timp după ce am ajuns înapoi în București mi s-a aprins martorul de bord semnificând „probleme la motor, prietene!”. Iar funcționarea sistemului hibrid a fost afectată și ea, motorul pe benzină continuând să funcționeze chiar și în momentele când mașina era oprită. Suficient cât să mă panichez că „am dat de draq!”.

Am ajuns la service și am fost programat operativ a doua zi de dimineață la „doctor”. Din fericire, problema a fost efectiv minoră: verificarea electronică a relevat eroarea P0505. Adică senzorul de aer al motorului era îmbâcsit, iar o curățare rapidă cu un spray special a rezolvat imediat problema. Cât m-a costat toată tevatura? Curățarea – doar 12 lei. Diagnoza pe tester – nu mai puțin de 180 de lei.

Aici e cazul unei atenționări: Prius-ul e burdușit de senzori, deci aproape orice problemuță trebuie mai întâi căutată pe tester. Un potențial client trebuie să înțeleagă că acest lucru nu e ieftin. Pe de altă parte, o astfel de verificare te scapă de multe bătăi de cap, fiind în general „punct ochit, punct lovit” – mecanicul nu mai stă să bâjbâie pentru a găsi sursa problemei, ci sunt mult mai multe șanse să o identifice rapid.

Bun, odată rezolvată această problemuță (care, din nou recunosc, mi-a dat emoții, făcându-mă să mă gândesc foarte pesimist la ce ar putea ascunde), am făcut și programarea pentru verificarea mașinii. Iar aici am avut surpriza să constat că, de fapt, e vorba de două verificări: una mecanică, de rampă (150 lei), cealaltă dedicată sistemului hibrid (192 lei). Nu știu de ce service-ul Toyota din Baia Mare nu a specificat acest lucru când am cerut verificarea înaintea cumpărării.

toyota-prius-2-service-oraan-1103Deci o nouă atenționare: dacă vrei o mașină hibridă, în special o Toyota hibridă, asigură-te că, înaintea achiziției, ceri AMBELE verificări. Nu e nicidecum un moft, deoarece verificarea sistemului hibrid e cea care îți arată dacă bateria sau inverterul au probleme. Mai mult decât atât: dacă această verificare iese OK, Toyota prelungește cu încă un an sau 15.000 km garanția sistemului hibrid – câtă vreme vechimea mașinii se încadrează în 10 ani.

Guess what: Prius-ul meu a trecut cu brio examenul „Hybrid Health Check Pass”, deci stau liniștit până la anul. Sincer, 192 de lei pe an mi se pare foarte puțin pentru a te asigura că bateria și câteva alte componente importante ale sistemului hibrid sunt în regulă. Deci încă un sfat: nu vă zgârciți cu verificările la Prius. Paza bună trece primejdia rea. Parol.

Bun, dar să vedem și lista de probleme identificate la verificarea mecanică:

  • șuruburi culisante etrieri spate corodate și plăcuțele foarte uzate – la fel ca la Baia Mare
  • senzorul de înălțime pentru faruri rupt – la fel ca la Baia Mare
  • toba finală perforată – la Baia Mare nu a fost sesizată vreo problemă aici
  • burduful fisurat pentru planetara stânga față – la Baia Mare nu a fost observată (poate a survenit pe drumul spre București?)
  • filtru de polen super-îmbâcsit – nu s-a verificat la Baia Mare, e un consumabil care ține de cumpărător

Vi se pare o listă lungă pentru o mașină de peste 200.000 km și de aproape 10 ani? Sau că ar fi vorba de probleme grave? Evident că nu. Totuși, din nou o atenționare pentru potențialii clienți: Toyota are prețuri măricele în service, iar Prius-ul nu e pentru cei care vizează chilipirurile. Dovada – lista de prețuri pentru piesele care trebuiau înlocuite avea un cost estimativ de aproape 5.000 de lei.

Da, știu, „scump halatul”, însă trebuie aduse niște lămuriri: aproape jumătate din această sumă o reprezintă prețul pentru un nou senzor de înălțime al farurilor. După care toba finală costă peste 1.000 de lei. Doar aceste două chestii (care, repet, nu afectează siguranța în circulație) reprezentau cam trei sferturi din suma estimată. Așa că, de fapt, lucrurile nu stăteau nicidecum rău din punct de vedere al bugetului realmente necesar.

toyota-prius-2-service-oraan-1104Până la urmă am decis să recurg la remedierea chestiunilor cu adevărat stringente:

  • înlocuirea șuruburilor culisante din etrieri și a plăcuțelor de frână
  • înlocuirea ambelor burdufuri ale planetarelor
  • înlocuirea filtrului de polen al sistemului de climatizare
  • geometria direcției

Față de estimarea originală a costurilor, s-a mai adăugat un cost (cam piperat) al garniturilor necesare șuruburilor culisante – precedentul proprietar îmi făcuse rost doar de șuruburi, nu știam că e nevoie și de aceste garnituri. În plus, pentru geometria roților a fost nevoie de mai multă muncă, din cauza unor șuruburi corodate, care au necesitat încălzire și ungere cu o vaselină specială. Per ansamblu, costurile suplimentare, pentru ca să fiu sigur că pot utiliza mașina fără probleme cel puțin până la următoarea revizie, de la anul, s-au dovedit pur și simplu rezonabile.

CONCLUZIE

toyota-prius-2-service-oraan-1105În aproape trei luni de când am cumpărat această Toyota Prius 2 second hand, am parcurs deja mai mult de 5.000 km. Totul în condiții normale, fără a sesiza vreo problemă în funcționare, oricât de mică. Dimpotrivă, cum din când în când mai testez diverse mașini noi pentru Știință & Tehnică, chiar sunt surprins de cât de pertinent se comportă această mașină cu o vechime de aproape 10 ani (ba chiar mi se pare superioară în anumite privințe).

Prin urmare, cred că am făcut o afacere bună. Și cred că sunt mari șanse ca și alții care se gândesc să achiziționeze o Toyota Prius 2 să se regăsească în această situație. Evident, e și chestie de noroc, dar contează mult și gradul de informare, precum și verificările serioase înaintea cumpărării. Însă, la cum s-a comportat până acum mașina, mie mi-e clar că Prius-ul 2 își merită locul pe podiumul celor mai fiabile mașini ale momentului.

CITEȘTE AICI JURNALUL DE BORD CU TOYOTA PRIUS 2

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *